וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וראשי הקואליציה החליטו: צמצום עילת הסבירות תקודם כבר החודש

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 19:46

רה"מ כינס את בכירי הקואליציה לישיבה שבה הוחלט על שורת צעדים, גם ללא הסכמות. בין היתר, הוחלט לקדם במושב הבא של הכנסת את השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שלאף צד לא יהיה וטו על הליך המינוי. ועדת חוקה תתכנס ביום רביעי כדי לקדם את צמצום עילת הסבירות

בווידאו: נתניהו: נתחיל השבוע בקידום צעדים מעשיים של תיקונים במערכת המשפט/מערכת וואלה!

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום (שני) את ראשי מפלגות הקואליציה, ובמהלך הישיבה הוחלט לקדם את חקיקת המהפכה המשפטית גם ללא הסכמות עם האופוזיציה. החקיקה לצמצום עילת הסבירות תקודם כבר בחודש הקרוב. ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ שמחה רוטמן תתכנס כבר ביום רביעי הקרוב כדי להתחיל בקידום החקיקה לצמצום עילת הסבירות. צמצום או ביטול עילת הסבירות תקודם בחקיקה כך שיו"ר ש"ס יוכל לחזור לתפקידו כשר בממשלה הנוכחית.

עוד הוחלט לקדם במושב הבא של הכנסת את השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים עם איזון לשני הצדדים, כך שלאף אחד לא יהיה וטו על הליך המינוי. הקואליציה צפויה להחזיר לוועדת החוקה את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה שאושרה בכנס הקודם של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית ולערוך בה את השינויים כך שהרכב הוועדה יהיה מאוזן לשני הצדדים.

בנימין נתניהו, יריב לוין. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
מסתמן כי ועדת החוקה תתכנס ביום רביעי או בתחילת השבוע הבא. נתניהו עם שר המשפטים יריב לוין/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

יו"ר הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ' התייחס להחלטה בישיבת הסיעה ואמר כי "בשבוע האחרון ראינו את השתוללות האופוזיציה. ראינו שלא משנה מה קורה ומהי תוצאת המשחק הדמוקרטי - האופוזיציה ממשיכה להיות אופוזיציה למדינה, חסרת אחריות ומעצורים וכזו שמבקשת לגרור אותנו לכאוס". סמוטריץ' אמר כי צמצום עילת הסבירות היא סוגיה שהיו עליה "הסכמות בבית הנשיא וגם האופוזיציה מבינה שהתיקון הזה הוא הכרחי". הוא הוסיף כי הקואליציה תמשיך "לבצע את התיקונים במערכת המשפט מתוך אחריות ובשיקול דעת, כל זה תחת המנדט שקיבלנו באופן ברור בבחירות האחרונות מרוב מוצק של אזרחי ישראל".

יו"ר עוצמה יהודית השר איתמר בן גביר אמר בישיבה בכנסת כי יש "להמשיך ברפורמה, אי אפשר להסתפק בקוסמטיקה. יש כאן נקודה משמעותית. האם הולכים למתווה שמציע אהרן ברק או ללכת לרפורמה אמיתית, רפורמה משמעותית שהציבור מצפה מאיתנו. כן, ההידברות חשובה, כן, אם אפשר להעביר דברים בהסכמה, אדרבא ואדרבא, אבל בסוף נבחרנו כדי להוביל, נבחרנו כדי לנהל, כאשר כובלים את הידיים שלנו - חייבים רפורמה עכשיו".

בד בבד, מובילי המחאה "התנגדות לדיקטטורה" אמרו כי הקואליציה הכריזה מלחמה על מדינת ישראל. "נתניהו מביא במו ידיו לחורבן בית שלישי", אמרו. "בימים הקרובים נודיע על צעדים שיבהירו לממשלת ישראל שהדיקטטורה לא תעבור. מה שהיה הוא לא מה שיהיה - המחאה תגיב בעוצמה רבה יותר ובצורה נחושה יותר מבסיבוב הקודם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
רה"מ בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ', ישיבת ממשלה, 18 ביוני 2023. עמית שאבי, אתר רשמי
"בשבוע האחרון ראינו את השתוללות האופוזיציה", בצלאל סמוטריץ' ונתניהו, 18 ביוני 2023/אתר רשמי, עמית שאבי

לפי החקיקה שתקודם ככל הנראה עילת הסבירות תצומצם ותשאר רק נגד הפקידות, כלומר הדרג המבצע ולא נגד הדרג הנבחר. זאת, בהתאם להצעה שכתב שופט העליון נועם סולברג בכתב העת "השילוח".

"צמצומה של עילת הסבירות המהותית והחלתה רק ביחס להחלטות של דרג מקצועי, להבדיל מדרג נבחר, עשויה להישמע אולי מרחיקת לכת", כתב. "שלטון החוק ברשויות השלטון מה יהא עליו? אנסה להפיג מעט את החשש: הביקורת השיפוטית על החלטות הדרג הנבחר שרירה וקיימת. צמצומה של עילת הסבירות המהותית איננו מבטל את עילות הביקורת המסורתיות העומדות לרשותו של בית המשפט. מבין העילות הללו ראוי לייחד מילים מספר לעילת המידתיות, שמכוחה בית המשפט מבקר החלטות מנהליות הפוגעות בחירויות יסוד של הפרט. היא חשובה לענייננו, שכן טמון בה פוטנציאל רב למלא את חסרונה של עילת הסבירות המהותית בכל הקשור לביקורת שיפוטית על החלטות הדרג הנבחר".

איתמר בן גביר, מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
"נבחרנו כדי להוביל". איתמר בן גביר/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר, הזהיר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כי קידום חד-צדדי של חקיקת המהפכה המשפטית תוביל למלחמת אזרחים. "אם נתניהו יחליט להחזיר אותנו שלושה חודשים אחורה, כולם יפסידו ממהלך כזה. חקיקה חד צדדית, תהפוך להתנתקות של נתניהו מהעם, שתסתיים בכישלון", אמר גנץ בישיבת סיעתו.

"נתניהו", פנה יו"ר המחנה הממלכתי לראש הממשלה. "אתה יודע שאין למהלך הזה רוב בעם. כבר היינו שם, על סף התהום, על סף מלחמת אחים. אני קורא לנתניהו, לא להיות זה שזורק את הגפרור ביער". עוד אמר גנץ: "התקדמות חד-צדדית היא צעד הרסני לחברה, לכלכלה, לביטחון ולדמוקרטיה הישראלית, זו לא אחריות - זו הפקרות".

יאיר לפיד בהפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב. 17 ביוני 2023. אלעד גוטמן, אתר רשמי
"לא נשב בבית הנשיא כדי שנתניהו יוכל להתראיין ב-CNN". יאיר לפיד, 17 ביוני 2023/אתר רשמי, אלעד גוטמן

"בשבוע שעבר, לנתניהו היו שתי ברירות, הראשונה היא להביא לבחירת נציגת אופוזיציה ונציג קואליציה ולהקים את הוועדה לבחירת שופטים כפי שסוכם, להמשיך בהידברות ולחתור להסכמות שימנעו כאן אסון", המשיך גנץ. "השנייה - להיכנע לקיצוניים, לבחור באינטרס הפוליטי הצר שלו על פני מדינת ישראל ולהביא לפיצוץ השיחות, נתניהו בחר באפשרות השנייה".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את נתניהו ואמר בפתח ישיבת סיעתו: "אנחנו לא נשב בבית הנשיא רק כדי שנתניהו יוכל להתראיין ב-CNN ולטעון שיש הידברות בזמן שיריב לוין מעביר חוקים שיהרסו את הדמוקרטיה שלנו. נתניהו הוא אדם חסר אחריות, זה לא אומר שגם אני צריך להיות כזה. רק אין הסכמות וגם לא היו. הסיבה היחידה שנתניהו חוזר לחקיקה, היא שהוא איבד שליטה על הקואליציה, איבד שליטה על חבורת יריב לוין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully