וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשויות להכריע את גורל הוועדה לבחירת שופטים: מאחורי הבחירות ללשכת עורכי הדין

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 9:53

הקרב שעשוי להשפיע על עתיד הרפורמה טמון בתוצאות הבחירות ללשכה, שכנראה שלא היו מעניינות את הציבור אילולא המהפכה המשפטית. מצד אחד, אפי נוה שהורשע בפרשת המעברים ונתמך ע"י הקואליציה; מנגד - עמית בכר, אורח קבוע בהפגנות נגד המהפכה | וואלה! עושה סדר

בווידאו: נתניהו עולה במדרגות לאחר החלטת הליכוד להצביע\ נגד כל המועמדים לוועדה למינוי שופטים/רוני כנפו

הבחירות ללשכת עורכי הדין יתקיימו מחר (שלישי). מי שזכאי להצביע בבחירות האלה הם עורכי דין שמשלמים את דמי החבר השנתיים בסך כאלף שקלים חדשים. בסך הכול, מדובר על כ-77 אלף עורכי דין פעילים. למרות שהבחירות ללשכה זוכות לסיקור תקשורתי נרחב למדי, בבחירות האחרונות שנערכו בשנת 2019 הצביעו רק כ-28.5% מבעלי זכות ההצבעה, כך שייתכן שהפעם שיעור ההצבעה יעלה, אם כי לא בהרבה.

לראשות הלשכה מתמודדים ארבעה מועמדים: ראש הלשכה הנוכחי עמית בכר, ארקדי אליגולשוילי ושני ראשי הלשכה בעבר - דורון ברזילי ואפי נוה. המועמדים הבולטים הם בכר ונוה אך כדי לזכות בראשות הלשכה, המועמד המוביל צריך להשיג לפחות 40% מהקולות, מה שאומר שבשל ריבוי המועמדים - ייתכן שהבחירות יגררו לסיבוב שני, ראש בראש בין שני מועמדים. כך או אחרת, ביום רביעי נדע את תוצאות האמת.

צריך לומר ביושר, הבחירות האלה, סביר להניח לא היו מעניינות איש לו הרפורמה המשפטית לא הייתה עומדת על הפרק, ולולא העובדה שללשכה יש שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים. אלו הסיבות המרכזיות לעניין הרב סביב הבחירות ללשכה.

אפי נווה, עמית בכר. אבשלום ששוני פלאש 90, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
המועמדים המובילים. נוה ובכר/עיבוד תמונה, אבשלום ששוני פלאש 90, ראובן קסטרו

חזרתו של אפי נוה

"תביא את הפלאפון שלך ואביא את שלי. יש לי חיים פרטיים, גם ככה נרמסה הפרטיות שלי". כך אמר אמש (ראשון) ראש לשכת עורכי הדין בעבר והמתמודד לראשות הלשכה בהווה, אפי נוה, לבן כספית וינון מגל בריאיון שהעניק ב-103FM לתוכנית של השניים.

האזכור של הפלאפונים אינו מקרי, שכן, ככה הגיחה לעולם פרשת "מין תמורת מינוי" שבמרכזה עמד אפי נוה, פרשה שנפתחה בקול תרועה רמה ונסגרה בקול ענות חלשה עם סגירת התיק נגד נוה.

עוד בוואלה!

התקווה האחרונה של רוטמן ולוין

לכתבה המלאה

אפי נוה חזר לבמה הציבורית והוא מבקש לרכוש מחדש את אמון עורכי הדין ולעמוד בראש הלשכה. על אף שהוא טוען שאינו נתמך על ידי פוליטיקאים מהימין, טענה שעולה מצידו גם בראיונות לתקשורת וגם בשיחות סגורות בסוף השבוע האחרון, חבר הכנסת ארז מלול מש"ס פרסם סרטון שבו אמר במפורש: "על דעת אריה דרעי אני מודיע שכולנו בוחרים ומגויסים למען אפי נוה. חד משמעית - האם נבחר אדם שחבר לשמאל הקיצוני ולפרקליטות?".

בנוסף לכך, ינון מגל, המזוהה עם עמדות ימין שתומכות בראש הממשלה בנימין נתניהו מרבה גם הוא לצייץ ציוצים שמביעים תמיכה בלתי מסויגת בנוה.

הסיפור של נוה מפתיע למדי - מחביב מערכת המשפט, זה שהתנגד למשוב השופטים (משוב שבו עורכי דין מחלקים ציונים לשופטים - ב"א) שהנהיג ראש הלשכה דאז, עו"ד דורון ברזילי, ועד למי שנתפס בעיני המערכת כאויבה וכמי ששבר את הברית בוועדה לבחירת שופטים בין השופטים ללשכה, שעד אז היו מצביעים יחד על מינוי שופטים. בזמנו, נוה "הלך" עם שרת המשפטים איילת שקד למורת רוחה של המערכת.

הכרעה בערעורו של אפי נוה על הרשעתו בפרשת נתב"ג  28 במאי 2023. ראובן קסטרו
מחביב מערכת המשפט עד למי שנתפס בעיני המערכת כאויבה. נוה/ראובן קסטרו

נגד נוה הוגש כתב אישום בכפוף לשימוע שנסגר לבסוף, בפרשת "מין תמורת מינוי" שבו הואשם שקידם את מינויה של השופטת לשעבר אתי כרייף תמורת שוחד מיני. לאחר פרסום הפרשה, נוה התפטר מראשות הלשכה. לבסוף, נוה לא הורשע בפרשה המדוברת, אך הורשע בפרשה אחרת עליה הוא מתכוון לערער בימים אלו, פרשת המעברים שבה הורשע בהברחתה לארץ של בת זוגו, בר כץ-נוה, בספטמבר 2018.

כיום, נוה טוען שהוא לא תומך ברפורמה במערכת המשפט כפי שהיא הוצעה על ידי שר המשפטים יריב לוין, אך הוא כן בעד שינויים שיחולו במערכת המשפט. עם זאת, גורמי ימין גם אומרים שלא לציטוט, שנוה עשוי לחדש איתם את "הברית" ולהצביע ביחד איתם על מינויי שופטים בוועדה לבחירת שופטים.

שאלנו את נוה, כמו את שאר המועמדים את אותם שאלות: במידה ותיבחר ללשכת עורכי הדין מהם שלושת הדברים הראשונים שתבצע בלשכה?, מי המועמדים מטעמך לוועדה לבחירת שופטים? מה תעשה אם יוציאו את חברי לשכת עורכי הדין מהוועדה? ובמידה ולא תיבחר האם תישאר חבר מועצה?

אתי כרייף. צילום מסך קשת 12, אתר רשמי
אתי כרייף. פרשת "מין תמורת מינוי"/אתר רשמי, צילום מסך קשת 12
אפי נוה ובת זוגו בר כץ מרמים את ביקורת הגבולות בנתב"ג 05.02.23. הארץ, מערכת וואלה!
תיעוד הרגע בו נוה הבריח לארץ את בת זוגו ,בר כץ-נוה/מערכת וואלה!, הארץ

לשאלות וואלה! נוה השיב: "כאשר אבחר, הדבר הראשון שאעשה הוא שאוביל לקיום הסכמה בין מערכת המשפט לבין שר המשפטים ביחס לרפורמה ולסעיפים שניתן להגיע עליהם להסכמה. כמו כן, נוביל מהלכים נוספים שנדרשים לתיקון בפרקליטות ובמשטרה שלא נכללים ברפורמה שהציג השר לוין. נפעל מידית לעצירת מהלכי החקיקה והתקנות אשר עלולים לפגוע קשות הן בפרנסתם של עורכי הדין והן בשירות לציבור - כך למשל בתחומי התעבורה, ההוצאה לפועל, המקרקעין וכו'".

ביחס לשאלה מי הם המועמדים של נוה לוועדה לבחירת שופטים, השיב כי "השאלה מקדימה את זמנה שכן הדבר תלוי בהרכב המועצה הארצית והקואליציה שתהיה". נציין שנוה הכריז בכלי התקשורת שיש לו מועמד מטעמו שאת שמו הוא לא מוכן לחשוף.

באשר לשאלה מה יעשה אם יוציאו את חברי לשכת עורכי הדין מהוועדה, נוה השיב: "כאשר אבחר לראש הלשכה אוודא שלשכת עורכי הדין תישאר חברה מלאה בוועדה לבחירת שופטים, ואין לי ספק שאצליח לשכנע את הנוגעים בדבר, בדבר חשיבות הותרתה של הלשכה כחברה בוועדה לבחירת שופטים". עוד הבהיר נוה: "ואמשיך לשרת את הציבור בכל בפוזיציה בהתאם להחלטת הבוחר, חזרתי כדי לשרת את ציבור עורכי הדין".

עו"ד עמית בכר. ראובן קסטרו
ראש הלשכה המכהן, עורך דין עמית בכר/ראובן קסטרו

עמית בכר, ראש הלשכה הנוכחי

הקרב על ראשות הלשכה צפוי להתמקד ביריבות בין נוה לעו"ד עמית בכר, ראש הלשכה הנוכחי, שמבקש לקבל מינוי קבוע בבחירות הקרובות. בכר נתמך על ידי "מאבק הגלימות", והוא מרבה לנאום בהפגנות השונות נגד המהפכה המשפטית.

בכר הוא שותף במשרד עורכי הדין "ש. הורוביץ ושות'", ובעבר שימש כפרקליט בכיר בפרקליטות מיסוי וכלכלה. בכר היה התובע בתיק נגד איש העסקים נוחי דנקנר. גם בצמיחה הציבורית של בכר יש סימנים מפתיעים למדי, מחבר פאנל קבוע אצל אילה חסון בתוכנית המטה המרכזי בחדשות 13, ועד לאחד מהקולות הפעילים ביותר נגד המהפכה המשפטית.

בכר מכהן כיום גם בתפקיד יו"ר מחוז תל אביב והוא נחשב לבעל הסיכויים הגבוהים ביותר לנצח את הבחירות. עם זאת, בכר עלול להיתקל במכשול אחר: מועצה ארצית (הגוף המנהל של הלשכה - ב"א) לעומתית. במועצה יש 44 חברים, מתוכם 28 חברים נבחרים בבחירות הישירות, ושם בכר עשוי למצוא את עצמו בבעיה. שאר החברים, כמו למשל פרקליט המדינה וראש הלשכה הם חברים שקבועים בחוק בתוך המועצה. אגב, כשפנינו לפרקליט המדינה לדעת האם הוא יצביע בבחירות האלה, התגובה מטעמו הייתה שמדובר "בעניין אישי".

עמית בכר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב. 17 ביוני 2023. ראובן קסטרו
עמית בכר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית. יום שבת/ראובן קסטרו

החשיבות של רוב במועצה לראש הלשכה הנבחר תבוא לידי ביטוי, בין היתר, בכך שאת המועמדים לוועדה לבחירת שופטים מטעם הלשכה, המועצה בוחרת ברוב קולות.

בכר, סופג ביקורת גם מבית וחלק מהאנשים שתומכים בו, ואפילו הרשימות הביעו מורת רוח מהתנהלותו כלפיהם במאבק על הקולות למועצה הארצית. חלק מהם טענו בפנינו כי בכר לא מבין שהוא זקוק לקולות שלהם על מנת להימנע ממועצה לעומתית.

בכר לא השיב לפניית וואלה ולא ענה על השאלות ששלחנו לשאר המועמדים, דוברו אמר כי הוא "בטירוף מחוג לחוג".

דורון ברזילי 5. ראובן קסטרו
עורך הדין דורון ברזילי/ראובן קסטרו

הראש לשעבר - דורון ברזילי

דורון ברזילי כיהן בתפקיד ראש הלשכה בין השנים 2015-2011, שבאותה תקופה הלשכה שותקה בשל סכסוך מר בין נוה לברזילי, שכעת מנסה לשוב לראש הלשכה.

לשאלתנו במידה וייבחר ללשכת עורכי הדין, מהם שלושת הדברים הראשונים שיבצע בלשכה, השיב ברזילי: "להחזיר את משוב השופטים; להיאבק על הותרת נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים, בכפוף לחתימה על היעדר ניגוד עניינים המונע מהם, ומעובדי משרדם, להופיע בבתי המשפט השונים, ולקחת חלק פעיל בדיונים בבית הנשיא; לקדם הפחתת דמי החבר; תיקון הפוליטיזציה של מוסדות המשמעת והאתיקה בלשכה, לקבוע חובת תשלום אגרה בהגשת תלונה לוועדת האתיקה; לאסור על נבחרי הציבור של הלשכה מצד אחד לכהן כיו"ר וכחברי ועדת האתיקה, ומהצד השני לכהן בתפקידים פוליטיים בלשכה".

לשאלה מי המועמדים מטעמך לוועדה לבחירת שופטים, ציין כי אינו מחויב לאיש "בשלב זה". לדבריו, הוא "מתחייב לפעול למינויים של נציגים ראויים, מקצועיים, שיהוו לשון המאזניים בין הפוליטיקאים לבין השופטים בוועדה, וייסעו בבחירת המועמדים הראויים והמתאימים ביותר לכס השיפוט".

דורון ברזילי 2. ראובן קסטרו
"אני המועמד היחידי שמסוגל להותיר את נציגי הלשכה בוועדה". עו"ד ברזילי/ראובן קסטרו

"אני המועמד היחידי שמסוגל להותיר את נציגי הלשכה בוועדה; להילחם ולהחזיר את כבוד המקצוע לעורכי הדין. וזה מה שאעשה החל מרגע שאקבל את המנדט בבחירות", אמר בהתייחסו למה יעשה אם יוציאו את חברי לשכת עורכי הדין מהוועדה למינוי שופטים.

אם לא ייבחר לראשות הלשכה, ברזילי ציין כי יעשה כל שביכולתו "לשיקום מעמדם של עורכי הדין שהגיע לשפל חסר תקדים בעקבות התנהלותם הקלוקלת של שני ראשי הלשכה האחרונים. כל מקום שאדרש להיות בו על מנת לשרת מטרה זו - אהיה בו".

מירושלים לראשות הלשכה?

ארקדי אליגולשוילי הוא המועמד הרביעי לתפקיד ראשות הלשכה. הוא מוכר בעיקר בקרב עורכי הדין הירושלמים.

מקורבים אליו טענו בימים האחרונים שאנשי עסקים וכן חברי כנסת מהימין פנו אליו כדי שיסיר את מועמדתו משום שהוא "שותה" קולות לאפי נוה ולמעשה, כך לדבריהם, מבטיח את היבחרותו של עמית בכר לראשות הלשכה. אותם מקורבים טענו בפנינו כי נוה הבטיח לו מקום בוועדה לבחירת שופטים אך אליגולשוילי סירב.

לשאלתנו מה יעשה בלשכה אם ייבחר, השיב אליגולשוילי: "חייבים לפתוח את הספרים ולהבין לאן הכספים הולכים. הדבר השני זה להקים מועדון צרכנות לעורכי הדין, הדבר השלישי, להקים מערך שמגן על עורכי דין מאוימים". על השאלה מי המועמדים מטעמו לוועדה לבחירת שופטים, ענה: "כאשר נקבל את שמות החברים שרוצים להתמנות נעשה בירור לגבי זה".

"אני סבור ששני נציגים של הלשכה זה משהו שגם לי קשה לחיות עם זה", ענה בהתייחסו לשאלה מה יעשה אם יוציאו את חברי לשכת עורכי הדין מהוועדה למינוי שופטים. "הגישה שלי היא שהמועצה צריכה לקבוע את הדירוג של המועמדים לשיפוט". במידה ולא יבחר? בכוונתו של אליגולשוילי להישאר במועצה הארצית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully