וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר CNN על הפרעות בחווארה: כוחות צה"ל היו בכפר - ולא פעלו; "נתנו למתנחלים להתקדם"

עודכן לאחרונה: 15.6.2023 / 21:09

מהתחקיר עולה כי המתנחלים קראו בקבוצות ווטסאפ להגיע לכפר לאחר רצח האחים יניב. עוד נטען כי החיילים בכפר לא עצרו את המתפרעים, אך כן ירו רימוני הלם לעבר הפלסטינים שיידו אבנים לעבר המתנחלים. חייל צה"ל העיד: "הצבא בדרך כלל לא יודע איך להתמודד עם מתנחלים"

במהלך עימותים בין יהודים לערבים בחווארה- הוצת בית של משפחה פלסטינית/שלומי הלר

תחקיר CNN על הפרעות בחווארה שפורסם היום (חמישי) מעלה כי חיילי צה"ל שהיו במקום בזמן ההתפרעויות לא פעלו לעצור את המתנחלים. במקום זאת, נכתב בתחקיר כי כאשר התושבים הפלסטינים יידו אבנים בתגובה לפעולות המתנחלים, הכוחות השתמשו מולם ברימוני הלם וגז מדמיע.

התחקיר מבוסס על ניתוח סרטונים מהזירה, עדות של חייל שהיה במקם וראיונות עם שבעה עדי ראייה ושני עיתונאים פלסטיניים.

החייל שהעיד בתחקיר אמר כי במקום היו בזמן האירועים עשרות כוחות חמושים, שהיו מודעים למה שקרה בכפר - אך לא עשו דבר. "רק נתנו למתנחלים להמשיך להתקדם", העיד והוסיף כי "הצבא בדרך כלל לא יודע איך להתמודד עם המתנחלים".

עימותים בין יהודים לערבים בחווארה- הוצת בית של משפחה פלסטינית. 26 בפברואר 2023. שלומי הלר
התפרעויות בחווארה/שלומי הלר

הפרעות בכפר חווארה שסמוך לשכם פרצו ב-26 בפברואר, לאחר שהאחים הלל ויגל יניב נרצחו בפיגוע סמוך למקום. מאות מתנחלים תקפו באותו הערב פלסטינים בכניסה ליישוב ובצומת תפוח. עשרות מכוניות, חנויות ובתי משפחות הוצתו - וכן נהגים פלסטינים הותקפו באבנים.

בתחקיר שפורסם היום, נכתב כי לאחר הפיגוע פורסמו ברשתות החברתיות קריאות להגיע לכפר ו"להשיב מלחמה". בהודעה בקבוצת הווטסאפ "לוחמים על החיים" נכתב: "אנחנו דורשים נקמה! אנחנו חייבים להשיב מלחמה! בעקבות הפיגוע הקטלני לאור יום בחווארה היום, אנחנו עוזבים את בתינו ונלחמים על חיינו!"

מניתוח של CNN עלה כי חברת הממשלה לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) הייתה חברה בקבוצה. בנוסף עולה כי לפחות מנהל אחד של הקבוצה, המתגורר ביצהר, צילם את עצמו באותו הערב בחווארה, כשלהבות ברקע התמונה.

עוד בוואלה!

אחרי שקרא לשרוף את חווארה: צביקה פוגל ייחקר בחשד להסתה לטרור

לכתבה המלאה
נזקי ההתפרעויות בחווארה, חווארה, 27 בפברואר 2023. פלאש 90 אריק מרמור, עיבוד תמונה
נזקי ההתפרעויות בחווארה/עיבוד תמונה, פלאש 90 אריק מרמור

צילומים שאומתו על ידי CNN מתעדים המון מיידה אבנים לעבר תושבים במרפסות, על החלונות והגגות. אחר כך הציתו מגרש חניה מלא במכוניות, וחלק ממוסך בכפר."הם נכנסו מאחורי הבית והתחילו לשרוף את המכוניות, עברו ממכונית אחת לאחרת. הם התחילו לקרוא 'מוות לערבים, אנחנו רוצים לחסל את חווארה'", אמרה ל-CNN האנה אבו סריס, שמשפחתה היא הבעלים של העסק שנשרף.

תושבת אחרת סיפרה כי היא ובנותיה נלכדו בביתן שלושה ימים, לאחר שהמתנחלים הציתו את דלת ביתה. היא סיפרה ששמעה אבנים פוגעות בגג ביתה וראתה אש מכיוון הדלת. היא ניגשה לנסות לכבות את השריפה עם דלי מים, אך חיילים ירו לעברה גז מדמיע ורימוני הלם, לדבריה: "נחנקנו מהגז, זה היה מחנק. יכולנו להרגיש את הפנים שלנו בוערות". מאוחר יותר היא הראתה ל-CNN עדויות לפעולות צה"ל, בצורת מיכלי גז מדמיע ורימוני הלם.

"ניתן היה למנוע את השריפות והאלימות אם הצבא היה משתמש בכוח נגד המתנחלים, כדי למנוע מהם מלכתחילה להיכנס לחווארה, אמר החייל בעדותו בתחקיר. "יש לך קבוצה של עשרות אנשים כועסים והם מתחילים ללכת לכיוון חווארה. הם רעולי פנים ולחלקם אולי יש סכינים. מה אתה חושב שהם באים לעשות? בשלב זה הצבא היה צריך להתחיל לירות לעברם גז מדמיע ורימוני הלם ולהתחיל להדוף אותם", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully