וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לאחר העברת התקציב: "שחר של יום חדש, הרפורמה המשפטית תחזור"

עודכן לאחרונה: 24.5.2023 / 10:16

לאחר העברת תקציב המדינה וברקע הדשדוש בשיחות ההידברות על המהפכה המשפטית, ראש הממשלה התראיין לכתב ערוץ 14 מוטי קסטל, ובתשובה לשאלה "האם הרפורמה המשפטית תחזור?", השיב: "בוודאי". "אנחנו מנסים להגיע להבנות ואני מקווה שנצליח בזה". גנץ: "שיכור כוח"

בוידאו: המונים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/satview

שעות לאחר העברת תקציב המדינה לשנים 2024-2023, ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין לכתב ערוץ 14 מוטי קסטל, ואמר כי מדובר ב"שחר של יום חדש, זה יום טוב למדינת ישראל". בהמשך, נתניהו אמר כי היעד המרכזי כרגע של הממשלה הוא להוריד את יוקר המחיה.

בתשובה לשאלה "האם הרפורמה המשפטית תחזור?", השיב ראש הממשלה: "בוודאי". "אנחנו מנסים להגיע להבנות ואני מקווה שנצליח בזה", הוסיף. הדברים נאמרו ברקע הדשדוש בשיחות ההידברות בבית הנשיא על המהפכה המשפטית, וברקע הלחצים בקואליציה לחדש את החקיקה אם לא יהיו הסכמות.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס לדבריו של נתניהו ובחשבון הטוויטר שלו כתב: "אני מבין שנתניהו שוב שיכור כוח, אחרי שהעביר תקציב שיתפוצץ לכולנו בפנים. אני מזכיר לנתניהו, שטיפשות היא לחזור על אותה פעולה ולצפות לתוצאות אחרות. אם ההפיכה המשטרית תחזור לשולחן - נרעיד את המדינה ונעצור אותה".

שרי הממשלה בתום אישור תקציב המדינה במליאה. 24 במאי 2023. ללא קרדיט, אתר רשמי
כץ, סמוטריץ', גלנט ונתניהו בתום אישור תקציב המדינה במליאה/אתר רשמי, ללא קרדיט

הלילה, תקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024 אושר סופית בקריאה שנייה ושלישית. התקציב ל-2023 אושר ב-01:35, ברוב של 64 חברי כנסת מול 55. לאחר מכן, נמשכו ההצבעות במליאה, ובתום אלפי ההסתייגויות שהגישו באופוזיציה, אישרו סופית גם את חוק ההסדרים ואת תקציב המדינה לשנת 2024.

בעבר נרשמו מקרים של חברי כנסת שהתבלבלו בהצבעות, והדבר יצר כאוס לקואליציה שנדרשה לתקן את ההצבעות או להמשיך הלאה עם תבוסה מול האופוזיציה. הפעם, הקואליציה נהנתה מרוב מוחץ של שמונה חברי כנסת מול האופוזיציה. תקציב המדינה עומד על 484 מיליארד שקל לשנת 2023 ועל 514 מיליארד שקל לשנת 2024.

בנימין נתניהו, איתמר בן גביר, מליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
250 מיליון שקלים יוקצו למשרד הנגב והגליל. בן גביר ונתניהו/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

שלשום כך יצוין, הגיעו נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להסכמות בנוגע לדרישת מפלגת עוצמה יהודית להוספת תקציב בסך מאות מיליוני שקלים למשרד הנגב והגליל. בתוך כך, 250 מיליון שקלים יוקצו למשרד הנגב והגליל מעודפי תקציב של משרדי הממשלה בשנת 2023. בכך, הצדדים שמו סוף למשבר סביב הנושא, וחברי עוצמה יהודית התחייבו לתמוך בתקציב.

מוקדם יותר ביום שני, נתניהו הגיע להסכמות גם עם יו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף. השניים סיכמו כי 250 מיליון שקלים מתוך תקציב המדינה יועברו בסוף השנה למוסדות חינוך חרדים. מדובר בכמעט מחצית הסכום שאותו דרשה הסיעה. בכך הושג בפגישה, שבה השתתף גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', פתרון למשבר מבלי שתיפרץ מסגרת התקציב, ומבלי שהוא ייפתח.

טל שלו בראיון עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנס הרצליה של אוניברסיטת רייכמן, 22 במאי 2023. גלעד קוולרצ'יק, אתר רשמי
טל שלו בראיון עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנס הרצליה של אוניברסיטת רייכמן, לפני יומיים/אתר רשמי, גלעד קוולרצ'יק

בדברים שאמר ביום שני בכנס הרצליה באוניברסיטת רייכמן, נשיא המדינה יצחק הרצוג הדגיש כי הוא רואה במשבר סביב המהפכה המשפטית גם הזדמנות, והזהיר כי האלטרנטיבה להידברות תהיה חמורה בהרבה.

"כל אדם צריך להיות ריאליסט שכל נסיבות חיים בכל פרק ובכל דור כוללות גם איומים וגם הזדמנויות", אמר. בהמשך, הנשיא הביע אופטימיות ביחס לשיחות ההידברות המתנהלות במעונו. "אני לא נאיבי ואני אופטימי. האלטרנטיבה הרבה יותר חמורה וגדולה ומסוכנת. אם נגיע להבנות, אפשר רק לדמיין כמה זה יחזק את המדינה. אני רואה יתרון עצום בכך שיש שיח ציבורי ער ושיש הפגנות ומחאות מכאן ומכאן. זה מקור לגאווה למדינתנו שההפגנות מביאות לידי ביטוי שיח דמוקרטי עז".

הרצוג סירב להקציב זמן למשך השיחות. "אני לא עוסק בסטופרים. החלופה היא איומה ונוראה לישראל. אם אני אראה מעשים זדוניים כדי לחבל בתהליך, אני לא אהסס להצביע על כך. לא ראיתי מעשים כאלה עד כה. יש גורמים מחוץ לחדר שלא נהנים שיש הידברות בתוך החדר".

שיחות הדברות בנושא הרפורמה המשפטית בין קואליציה לאופוזיציה בבית הנשיא 28 במרץ 2023. קובי גדעון/ לע״מ, אתר רשמי
שיחות הדברות בנושא הרפורמה המשפטית בין קואליציה לאופוזיציה בבית הנשיא 28 במרץ 2023/אתר רשמי, קובי גדעון/ לע״מ

בשבוע שעבר דיווחנו כי בבית הנשיא מנסים לקדם מתווה ביניים בנוגע למהפכה המשפטית, שנועד לגשר על הפערים הגדולים בסוגיות המחלוקת של הוועדה לבחירת שופטים, ויאפשר את המשך קיום שיחות ההידברות.

לפי המתווה המוצע של בית הנשיא, הקואליציה והאופוזיציה יגיעו להסכמות בשני נושאים - צמצום עילת הסבירות והגדרה מחדש של הייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה. לאחר שיודיעו על ההסכמות, ידחו את הדיון בנושאים האחרים וכן את המשך חקיקת המהפכה המשפטית.

בין הצדדים ישנם פערים על הדרישה להקפאת חקיקה. באופוזיציה דורשים הקפאה של כל החקיקה למשך כנס הקיץ של הכנסת ואילו בקואליציה מעוניינים לחוקק את ההסכמות כבר בכנס הקיץ הקרוב. באופוזיציה מתנים גם כל חקיקה בהסכמה, בהתחייבות שלא יהיה שינוי במבנה הוועדה לבחירת שופטים. בקואליציה כבר נעתרו לבקשת בית הנשיא לקיים את הבחירות לנציגי הועדה בכנסת ולא לדחות אותן, אך ביש עתיד דורשים גם ששר המשפטים יריב לוין יתחייב לכנס את הוועדה ולא רק לבחור את נציגיה. ישנם עדייו גם פערים תוכניים בנוגע למידת צמצום עילת הסבירות והמקרים בהם יותר למשרדי הממשלה להשתמש בייעוץ משפטי חיצוני וייצוג אחר בפני בג"ץ.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן , תל אביב. 6 במאי 2023. גיתי פלטי, אתר רשמי
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, רחוב קפלן בתל אביב/אתר רשמי, גיתי פלטי

לפי המתווה המוצע, לאחר שיוכרזו הסכמות בשני הנושאים הראשונים הן לא יקודמו בחקיקה אלא רק במקשה אחת, לאחר שיושגו הסכמות בשאר הנושאים. מטרת המתווה היא להציג הסכמות בנושאים מסוימים על מנת להצדיק את המשך הקפאת המהפכה המשפטית במושב הכנסת הקרוב.

לפי גורמים המעורים בשיחות, עוד לא הושגה הסכמה על המתווה עצמו וגם לא על תוכן ההסכמות. צוות ההידברות של בית הנשיא ידון עם הצדדים בנושא בימים הקרובים, בניסיון להגיע להתקדמות. לפי הגורמים, צמצום עילת הסבירות, סוגיית הייעוץ המשפטי של משרדי הממשלה והייצוג בבג"ץ הן סוגיות שיש בהן פערים יחסית קטנים בין הקואליציה והאופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully