וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ובן גביר הגיעו להסכמות: 250 מיליון שקלים יוקצו למשרד הנגב והגליל

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 22:03

בתום פגישה שנערכה כמה שעות, סיכמו רה"מ והשר לביטחון לאומי על תוספת של 250 מיליון שקלים למשרד הנגב והגליל. עם זאת, אם המשרד לא יקבל את הסכום - ב-2024 יהיה קיצוץ רוחבי נוסף במשרדי הממשלה

בווידאו: דיוני התקציב במליאה: "לא מגיע לבת שלי תקציב כי היא לא גדלה על נעה קירל?"/ערוץ הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיעו הערב (שני) להסכמות בנוגע לדרישת מפלגת עוצמה יהודית להוספת תקציב בסך מאות מיליוני שקלים למשרד הנגב והגליל. בתוך כך, 250 מיליון שקלים יוקצו למשרד הנגב והגליל מעודפי תקציב של משרדי הממשלה בשנת 2023. בכך, הצדדים שמו סוף למשבר סביב הנושא, וחברי עוצמה יהודית התחייבו לתמוך בתקציב.

בהקשר זה, יצוין כי מחר בשעה 19:30 תתקיים ישיבה של ראש הממשלה נתניהו יחד עם כל חברי הקואליציה לקראת העברת התקציב. לוואלה! נודע כי אם לא יישארו 250 מיליון שקלים בעודפי התקציב בסוף השנה, בשנת 2024 יהיה קיצוץ רוחבי נוסף ביתר משרדי הממשלה, וזאת כדי לממן את משרד הנגב והגליל.

בן גביר בירך על ההגעה להסכמות: "תוספת התקציב היא בשורה חשובה לתושבי הנגב ולגליל, תוספת שתאפשר לחבר בין תושבי הנגב והגליל למרכז ולצמצם את הפערים". שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף הוסיף: "יום חשוב לנגב ולגליל. תוספת התקציב תאפשר לנו להוסיף תכניות רבות ומגוונות למען תושבי הנגב והגליל". ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף: "מחיר הכניעה".

בנימין נתניהו, איתמר בן גביר, מליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
נתניהו ובן גביר הגיעו להסכמות, 250 מיליון שקלים יוקצו למשרד הנגב והגליל/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

מוקדם יותר היום, נתניהו ובן גביר נפגשו כאשר ראש הממשלה חזר על כך שאין אפשרות לפרוץ את מסגרות התקציב ולהוסיף "שקל אחד נוסף". כמו כן, נתניהו אף הציע כי בן גביר יעביר כספים מהעודפים של המשרד לביטחון לאומי בראשותו לטובת משרד הנגב והגליל, זאת בדומה למה שסוכם עם אגודת ישראל על תקציב האברכים.

מצידו, השר בן גביר אמר לנתניהו כי הוא מסרב לכך, וכי אין בכוונתו לוותר על כספים ממשרדו, שכן כך לדבריו, בכוונתו לעשות שימוש בכל התקציב שקיבל לטובת פרויקטים במשטרה.

בחלק הראשון של הפגישה, בן גביר קבל על מידורו מהישיבות הביטחוניות ועל כך שהקבינט המדיני-ביטחוני "משמש חותמת גומי" להחלטות ראש הממשלה ושר הביטחון. לפי גורמים שעודכנו בפרטים, נתניהו סירב לדרישתו להשתתף בפורומים הרגישים, ואף מחה בפני בן גביר על התנהלותה של עוצמה יהודית בקואליציה, לרבות בעניין ההחרמות ששיבשו את עבודת הממשלה והקואליציה בשבועות האחרונים.

ישיבת הקבינט המדיני בטחוני בתל אביב, 6 באפריל 2023. עמוס בן גרשום - לע"מ, אתר רשמי
ישיבת הקבינט המדיני בטחוני בתל אביב, אפריל 2023/אתר רשמי, עמוס בן גרשום - לע"מ

עוד במהלך היום, ראש הממשלה נתניהו ויו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף סיכמו כי 250 מיליון שקלים מתוך תקציב המדינה יועברו בסוף השנה למוסדות חינוך חרדים. מדובר בכמעט מחצית הסכום שאותו דרשה הסיעה. בכך הושג בפגישה, שבה השתתף גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', פתרון למשבר מבלי שתיפרץ מסגרת התקציב, ומבלי שהוא ייפתח.

אגודת ישראל כך יצוין, דרשה תוספת של 600 מיליון שקל, לאברכים, לישיבות ולחינוך החרדי היסודי. במקום זאת, היא קיבלה 250 מיליון שקלים שיועדו רק לאברכים כך שכל אברך יקבל מענק רטרואקטיבי של עד 2,000 שקלים. על פי הסיכום, הכסף יועבר כמענק חד-פעמי לאברכים וימומן מעודפי התקציב שיישארו בסוף השנה בתקציב הישיבות של הכספים הקואליציוניים של יהדות התורה.

גורמים ביהדות התורה מתחו ביקורת על יו"ר המפלגה. "הוא לא השיג שקל אחד נוסף, אבל העביר אותנו שבוע שלם של ביקורת ציבורית והסתה נגד חרדים", אמרו. 250 מיליון השקלים שהושגו הם מתוך התקציב הקיים ומהעודפים בסוף השנה, שבכל מקרה אנחנו אמורים לקבל אם חסר. למה היה נחוץ המאבק הפומבי הזה שלא השיג דבר?". אגודת ישראל ניהלה את המאבק בפומבי לעומת דגל התורה וש"ס שנמנעו מלהצטרף אליה.

יצחק גולדקנופף, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
"הוא לא השיג שקל אחד נוסף, אבל העביר אותנו שבוע שלם של ביקורת ציבורית"/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

ביום שלישי בערב, רגע לפני תחילת ההצבעות, יישאו דברים ראש הממשלה, שר האוצר, ראש האופוזיציה ויו"ר ועדת הכספים, כל אחד למשך 10 דקות. מרתון ההצבעות יחל מיד אחר כך והוא צפוי להימשך עד יום רביעי בערב, אלא אם האופוזיציה תסיר חלק מההסתייגויות שלה ותקדים את ההצבעה הסופית על אישור התקציב לצהריים או לבוקר. תקציב המדינה עומד על 484 מיליארד שקל לשנת 2023 ועל 514 מיליארד שקל לשנת 2024.

מדובר במאות הצבעות במליאה, בשעות מאוחרות בלילה ובשעות מוקדמות בבוקר. בעבר נרשמו מקרים של חברי כנסת שהתבלבלו בהצבעות, והדבר יצר כאוס לקואליציה שנדרשה לתקן את ההצבעות או להמשיך הלאה עם תבוסה מול האופוזיציה. הפעם, הקואליציה נהנית מרוב של שמונה חברי כנסת מול האופוזיציה, זאת בהנחה שכל חברי הכנסת יצביעו בעד התקציב ולא יימנעו או יתנגדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully