וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר נפתר: הושגו הסכמות בין נתניהו לאגודת ישראל

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 21:17

בתום פגישה של גולדקנופף וסמוטריץ' עם רה"מ, סוכם כי 250 מיליון שקלים יועברו בסוף השנה לתקציב החינוך החרדי, מבלי שתיפרץ מגרת התקציב הנוכחית. גורמים ביהדות התורה ביקרו את גולדקנופף: "לא השיג שקל נוסף, אך העביר אותנו שבוע של הסתה". המשבר מול בן גביר טרם נפתר

שידור חי מדיוני התקציב במליאה

LIVE

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף סיכמו היום (שני) כי 250 מיליון שקלים מתוך תקציב המדינה יועברו בסוף השנה למוסדות חינוך חרדים. מדובר בכמחצית מהסכום שאותו דרשה הסיעה. בכך הושג בפגישה, שבה השתתף גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', פתרון למשבר מבלי שתיפרץ מסגרת התקציב, ומבלי שהוא ייפתח. המשבר מול עוצמה יהודית טרם נפתר.

אגודת ישראל דרשה תוספת של 600 מיליון שקל, לאברכים, לישיבות ולחינוך החרדי היסודי. במקום זאת, היא קיבלה 250 מיליון שקלים שיועדו רק לאברכים כך שכל אברך יקבל מענק רטרואקטיבי של עד 2,000 שקלים. על פי הסיכום, הכסף יועבר כמענק חד-פעמי לאברכים וימומן מעודפי התקציב שיישארו בסוף השנה בתקציב הישיבות של הכספים הקואליציונים של יהדות התורה. זהו הישג לנתניהו ולסמוטריץ', שדרשו לא לפרוץ את מסגרת התקציב ופתרו את המשבר מתוך הכסף הקיים.

יור ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף את התקציב וכינה אותו "כתם שחור ענק שמזהם את כל הגישה הכלכלית המקצועית". הוא המשיך, "זה התקציב הכי מגזרי שהיה אי פעם בהיסטוריה של מדינת ישראל".

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מוביל ועידת ממשלה בלשכת ראש הממשלה בירושלים ב-14 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
סירבו לפתוח את התקציב. נתניהו וסמוטריץ' בישיבת ממשלה, החודש/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

גורמים ביהדות התורה מתחו ביקורת על יו"ר המפלגה. "הוא לא השיג שקל אחד נוסף, אבל העביר אותנו שבוע שלם של ביקורת ציבורית והסתה נגד חרדים", אמרו. 250 מיליון השקלים שהושגו הם מתוך התקציב הקיים ומהעודפים בסוף השנה, שבכל מקרה אנחנו אמורים לקבל אם חסר. למה היה נחוץ המאבק הפומבי הזה שלא השיג דבר?". אגודת ישראל ניהלה את המאבק בפומבי לעומת דגל התורה וש"ס שנמנעו מלהצטרף אליה.

בכירים בקואליציה אמרו כי הפתרון שהושג עבור המשבר עם אגודת ישראל הוא מסר ליו"ר עוצמה יהודית בן גביר, שגם את דרישותיו התקציביות התוספתיות לגבי הנגב והגליל יוכל לפתור בחלוקה אחרת של הכספים הקואליציוניים של מפלגתו.

"עמדנו על כך שלא תהיה פריצה של שקל נוסף בתקציב המדינה", אמר בכיר בקואליציה. "זה מסר גם לבן גביר ולסרלאוף שדורשים פתאום תוספות למשרד הנגב והגליל. צריך להסתדר עם מה שיש".

עוד בוואלה!

ממשלת ישראל נגד בן גביר: יקבל רק כשליש מהתקציב שהובטח

לכתבה המלאה

גפני: "לנכדה שלי מגיע פחות כי היא לא גדלה על נועה קירל?"

בשעות הבוקר נפתח מרתון הדיונים על תקציב המדינה במליאה הכנסת, ובפתחו הציג יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) את הצעת חוק תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2023 - 2024 שאושר בוועדה בראשותו.

"יש לי נכדה, היא התחתנה ונולד לה בן שהוא הנין הראשון שלי", אמר גפני. בחורה צעירה שעובדת בהיי-טייק ומרוויחה יפה ותורמת לכלכלת המדינה. הבית ספר שלה היה מתוקצב בחסר בהשוואה לתיכון חילוני. יושבים כאן אנשים שאומרים 'לא מגיע לה'. למה? היא כן לומדת לימודי ליב"ה, יותר מאשר סטודנט חילוני. היא גם לומדת ליב"ה של היהדות. כשעשו הסכם על שכר המורים, המורה שלה נותרה עם משכורת רעב. למה? מה היא עשתה? היא קמה בבוקר ואמרה 'מודה אני לפניך'?".

"עומד יאיר לפיד ומדבר על צה"ל. עם כל הכבוד, לפיד שירת בבמחנה ומרכל על חיילים אחרים. אחי, שהוא חרדי, לחם ב'סולטן יעקב' ובעוד מאבקים אבל הילדים שלו יקבלו חצי ממה שילדים אחרים מקבלים. הוא לא נלחם מספיק כנראה".

יו"ר ועדת הכספים משה גפני, 15 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
גפני בדיון בוועדת הכספים בכנסת, החודש/פלאש 90, יונתן זינדל

לדבריו, "בשנה שעברה הייתי איש נחמד, עשו לי יום הולדת וכולם הגיעו. מילה לא שמעת במערכת הבחירות נגד החרדים, למה? הם היו בטוחים שגפני הוא שמאלן. נכון, הבת שלי לא גדלה על נועה קירל. לכן לא מגיע לה תקציב? איך רוצים שתהיה דמוקרטיה? אנחנו חיים בדיקטטורה. אסור לי לחשוב או לדבר לבד. אני לא מושקה ולא פריץ, אני אזרח ישראל בתל אביב ואעשה מה שאני רוצה לעשות ולא מה שאלה מהמחאה רוצים שאעשה".

יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אמר כי "אני שמח שאנחנו העברנו פה תקציב טוב, שיועיל לאזרחי ישראל ולכלכלת ישראל לשגשג ולפרוח. תקציב בו הכנסת הייתה שחקן משמעותי ומרכזי".

הוא הוסיף כי "התקציב הזה כולל בתוכו בשורות גדולות לציבור הישראלי - ביטול קיזוז קצבאות אבטלה, נכות, זקנה והבטחת הכנסה, הגדלת מענקי חימום, פתיחת שוק המזון לתחרות והוזלת מחירים, ייעול הליכים וזירוז בנייה בתחום הדיור, חוק קרן הארנונה שמתמודד פנים מול פנים מול משבר הדיור ומביא פתרון טוב, שמעודד בנייה למגורים ויוביל להורדת מחירי הדיור".

אחרי שיושבי ראש ועדות הכנסת יציגו את התקציב ואת סעיפי חוק ההסדרים, יחל דיון שיימשך יותר מיממה, עד יום שלישי בשעה 20:30 שבמסגרתו יישאו דברים ח"כים מהאופוזיציה או שרים, סגני שרים וחברי כנסת מהקואליציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully