וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום מרתון לילי: תקציב המדינה לשנים 2023-2024 אושר סופית במליאה

עודכן לאחרונה: 24.5.2023 / 7:03

הכנסת התכנסה למרתון ההצבעות על התקציב, ולאחר לילה ארוך, אישרה בקריאה שנייה ושלישית את תקציב המדינה הדו-שנתי ואת חוק ההסדרים. סמוטריץ': "בשורה אדירה לכלכלת ישראל, למשק הישראלי ולכולנו". לפיד: "התקציב המזיק וההרסני בתולדות המדינה"

בווידאו: דיוני התקציב במליאה: "לא מגיע לבת שלי תקציב כי היא לא גדלה על נעה קירל?"/ערוץ הכנסת

תקציב המדינה לשנת 2023 ו-2024 אושר סופית הלילה (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית. התקציב ל-2023 אושר ב-01:35, ברוב של 64 חברי כנסת מול 55. לאחר מכן המשיכו בהצבעות במליאה ובתום אלפי ההסתייגויות שהגישו באופוזיציה, אישרו סופית גם את חוק ההסדרים ותקציב המדינה ל-2024.

"בשעה טובה ומוצלחת יש תקציב לעם ישראל לשנת 2023. בעזרת השם נעשה ונצליח", אמר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה לאחר אישור התקציב. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "תקציב המדינה הוא מצוין. המשק הישראלי הוא משק חזק. זה גם מה שיקרה עכשיו והרבה בזכות התקציב וחוק ההסדרים אותם אישרנו כעת. התקציב וחוק ההסדרים שאושרו היום הם בשורה אדירה לכלכלת ישראל, למשק הישראלי ולכולנו. נמשיך להיאבק ביוקר המחיה ועם התקציב הטוב ביותר שאושר היום, המלאכה תיעשה מדויקת ונכונה יותר".

לאחר אישור התקציב, תקף יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "בזמן שישנתם עבר התקציב המזיק וההרסני בתולדות המדינה. אין בו שום דבר מלבד סחטנות אינסופית והפרת חוזה עם האוכלוסייה המשרתת והעובדת של מדינת ישראל".

אליו הצטרף גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שטען כי "מדינת ישראל נפלה שבי בידי קואליציה קיצונית ששמה את כלכלת ישראל והחברה הישראלית על מזבח הפוליטיקה. במקום להביא בשורה לרבבות זקנים, ילדים, בעלי מוגבלויות, זוגות צעירים, תושבי הנגב והגליל - עבר עכשיו תקציב שדואג לעסקנות פוליטית ומושתת על דמי שתיקה. הערב הזה הוא בכיה לדורות. כפי שהמציאות התנפצה בפני נתניהו בהפיכה המשטרית, היא תתנפץ בפניו גם בתקציב. ועד אז, לצערי הרב, אזרחי ישראל ישלמו את החשבון".

חברי הקואליציה בתום אישור תקציב המדינה לשנים 2023-2024. 24 במאי 2023. דוברות הליכוד, אתר רשמי
חברי הקואליציה בתום ההצבעה, הבוקר/אתר רשמי, דוברות הליכוד

במהלך הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות הצביעו חברי הכנסת במאות הצבעות במליאה. בעבר נרשמו מקרים של חברי כנסת שהתבלבלו בהצבעות, והדבר יצר כאוס לקואליציה שנדרשה לתקן את ההצבעות או להמשיך הלאה עם תבוסה מול האופוזיציה. הפעם, הקואליציה נהנית מרוב של שמונה חברי כנסת מול האופוזיציה, זאת בהנחה שכל חברי הכנסת יצביעו בעד התקציב ולא יימנעו או יתנגדו. תקציב המדינה עומד על 484 מיליארד שקל לשנת 2023 ועל 514 מיליארד שקל לשנת 2024.

שלשום הגיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להסכמות בנוגע לדרישת מפלגת עוצמה יהודית להוספת תקציב בסך מאות מיליוני שקלים למשרד הנגב והגליל. בתוך כך, 250 מיליון שקלים יוקצו למשרד הנגב והגליל מעודפי תקציב של משרדי הממשלה בשנת 2023. בכך, הצדדים שמו סוף למשבר סביב הנושא, וחברי עוצמה יהודית התחייבו לתמוך בתקציב.

מוקדם יותר ביום שני, הגיע נתניהו גם להסכמות עם יו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף. השניים סיכמו כי 250 מיליון שקלים מתוך תקציב המדינה יועברו בסוף השנה למוסדות חינוך חרדים. מדובר בכמעט מחצית הסכום שאותו דרשה הסיעה. בכך הושג בפגישה, שבה השתתף גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', פתרון למשבר מבלי שתיפרץ מסגרת התקציב, ומבלי שהוא ייפתח.

שרי הממשלה בתום אישור תקציב המדינה במליאה. 24 במאי 2023. ללא קרדיט, אתר רשמי
נתניהו, גלנט, סמוטריץ' וכץ לאחר העברת תקציב המדינה. הבוקר/אתר רשמי, ללא קרדיט

מרתון ההצבעות במליאה החל אתמול בערב, יום לאחר שנפתרו המשברים עם עוצמה יהודית ואגודת ישראל. במקביל, מאות בני אדם הפגינו בכניסה לירושלים כמחאה על התקציב, באירועים שכינו מנהיגי המחאה "ליל הביזה".

לקראת ההצבעה, ראש הממשלה כינס ישיבה של ראשי הקואליציה ומסר הצהרה לתקשורת: "אני אמרתי לחברים באופוזיציה שלא יפתחו ציפיות כי אנחנו נעביר תקציב ואנחנו מעבירים תקציב וכל פעם מפתיעים מחדש". עוד אמר נתניהו כי הממשלה מביאה "תקציב אחראי ונפתיע במאבק ביוקר המחייה ובחינוך חינם מגיל אפס עד שלוש". הוא סיים בפנייה: "יש לי עוד מילה אחת לחברי האופוזיציה: הממשלה תמלא את כל ארבע שנותיה".

יריב לוין ובנימין נתניהו במליאת הכנסת - הצבעות על התקציב. 23 במאי 2023. נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
לוין ונתניהו במליאה, אמש/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ'

מיד אחרי ההצהרות החל מרתון ההצבעות. שר האוצר עלה לדבר מיד עם תחילת הדיון וענה לטענות ראשי האופוזיציה. "שמעתי בקשב את הנאומים של חברי האופוזיציה ויש לי רק מסקנה אחת: האופוזיציה בפוזיציה כי כשאין טיעונים עניינים יש רק מקום לטענות פופוליסטיות שנועדו רק לנגח", אמר. "הממשלה שלנו היא של כל אזרחי ישראל, אני שר האוצר של כל אזרחי ישראל. התקציב הזה הוא טוב ואחראי לכולם", הוסיף.

בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת - הצבעות על התקציב. 23 במאי 2023. נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
סמוטריץ' במליאת הכנסת, אמש/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ'
דוד אמסלם. יונתן זינדל, פלאש 90
כינה את יועמ"ש האוצר "החבלן המקצועי". אמסלם/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר ועדת כספים ח"כ גפני ביקר את האופוזיציה ואמר כי "אתם צועקים על כל שקל שעובר לישיבות אבל שותקים כשמיליארדים הולכים למוסדות להשכלה גבוהה". עוד הוסיף גפני ואמר כי "אני בעד לימודים, בעד המוסדות האלה אבל אתם צועקים רק על הישיבות. התרגלתי שאני חי בעולם השקר אבל מה קרה שבמערכת הבחירות לא תקפתם אותנו בכלל. היה שקט. פתאום התנפלתם עלינו, חשבתם שאני השמאלן ואלך איתכם ביחד?".

במהלך המליאה כינה השר דוד אמסלם במיקרופון את יועמ"ש האוצר אסי מסינג "החבלן במקצועי". סמוטריץ' בתגובה רץ לעברו וביקש למחות על דבריו: "הוא לא יכול להגיב". חברי האופוזיציה החלו לצעוק במשך דקות: "בושה, בושה" ובמליאה התעוררה מהומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully