וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערות ערביות במצוקה לעיריית חיפה: תקצבו והפעילו את תכנית היל"ה

עודכן לאחרונה: 23.5.2023 / 17:53

"מחדל חמור מצד העירייה אשר פוגע בזכותן של הנערות הערביות במצוקה בעיר לשוויון ופוגע גם בזכותן לכבוד, לחינוך, להגשמה ולהתפתחות אישית" בעקבות פניית וואלה!: במשרד החינוך מבטיחים לחדש את התוכנית בספטמבר הקרוב. מהעירייה נמסר כי מחפשים רכזת לתוכנית

סגירת מרכז ״אורות״ לנערות בסיכון/-

"אורות", המרכז היחיד בעיר חיפה המיועד לנערות ערביות במצוקה, אינו מתפקד. כפי שפרסמנו לפני שלוש שנים כשהחל המשב, במשך 24 שנים היווה מרכז "אורות" מסגרת טיפולית, לימודית ומקצועית אלטרנטיבית לנערות תושבות חיפה מהחברה הערבית, שנשרו מהמסגרת החינוכית הרגילה.

מדובר בנערות בגילאי 19-14, המתגוררות בקרב משפחותיהן, אך על פי ההגדרה "אינן זוכות למידת התמיכה הראויה והסמכות ההורית התקינה". המרכז נועד לתת מענה לנערות הנמצאות במצבים שונים של סיכון או מצוקה אישית או חברתית. בשיאו, טיפל המרכז בכ-18 נערות. אבל אז ירד מספרן והופסקה התוכנית הלימודית במקום. את הנערות ייעדו לעבור למרכז אחר, הפתוח לכל נערה בעיר.

נערות בסיכון מחוץ למרכז ״אורות״ שנסגר 9 ביולי 2020. -, אתר רשמי
נערות בסיכון מחוץ למרכז ״אורות״/אתר רשמי, -

בעיריית חיפה נימקו אז בכך כי "מספר הנערות הנפלטות ממערכת החינוך הלך ופחת, וכיום שוהות במרכז 'אורות' נערות בודדות בלבד". תגובה דומה התקבלה גם ממשרד החינוך: "לצערנו בחודשים האחרונים הכמות במרכז "אורות" היתה קטנה ביותר" ובכל זאת במשרד החינוך הבטיחו כי "באשר לפנייה, במידה ותהייה כמות מספקת של נערות מנותקות, בהתאם לנהלים, משרדנו יבחן מחדש את נושא שירותי תכנית היל"ה במסגרת המדוברת".

אלא שנכון להיום, למרות ההבטחות מרכז אורות מושבת. זאת, על אף שמבדיקת וואלה! עולה שישנן כבר 14 נערות בגילאים 14-18 המשובצות במרכז. כמעט פי שניים מהשמונה שנותרו בו לפני שלוש שנים, ויותר מה-12 שעל פי הרשויות נדרשו כדי להפעיל את התוכנית.

משפחות הנערות אומרות כי למרות זאת, אגף הרווחה בעיריית חיפה לא נקט בצעדים הדרושים כדי להפעיל את תוכנית היל"ה - שתאפשר להן להשלים את לימודיהם ולקבל תעודת בגרות ובכלל, תהווה מוטיבציה עבורן להמשיך ולפקוד את המקום וכך להישאר במסגרת. ההורים אומרים כי במהלך שנה זו הם פנו אין-ספור פעמים לאגף הרווחה בעירייה בבקשה להפעיל מיידית את התוכנית, כדי שלבנותיהן תהיה מסגרת חינוכית וחברתית מתאימה אך לשווא. ההורים ביקשו להדגיש כי העירייה מפעילה את התוכנית במרכזים לנערות יהודיות בסיכון בעיר, אך היא מסרבת להפעיל את התוכנית במרכז "אורות". לאחר שפניותיהם לא נענו, השביתו ההורים בסוף חודש פברואר 2023 את המרכז ונמנעו משליחת הבנות למרכז, ונכון להיום המרכז עדיין מושבת.

מרכז ״אורות״ לנערות בסיכון 9 ביולי 2020. -, אתר רשמי
למרות הבטחות משרד החינוך, מרכז "אורות" נסגר/אתר רשמי, -

בסוף השבוע שעבר העמותה לקדמה חברתית, הפועלת בעיר יחד הורי הנערות באמצעות עורכת הדין סאוסן זאהר, פנו בקריאה דחופה לעיריית חיפה, בה הם מבהירים כי חובת העירייה לפעול לטובת הנערות במצוקה, שנמצאות בסכנה ממשית.

ההורים מסרו כי בנותיהם נמאות במצב חמור וכי הם אף חוששים לגורלן. זאהר אומרת כי "חשש ההורים מוחשי ומקבל חיזוק מדוח מבקר המדינה שפורסם בראשית החודש אודות אזלת יד הממשלה בטיפול בתופעת חוסר המעש בקרב צעירי החברה הערבית". הדוח מצביע על קשר ישיר בין אי קבלת השכלה תיכונית והכשרה מקצועית בקרב הנערות בחברה הערבית, לבין השתלבותן במעגלי פשיעה. כמו כן, הדוח קובע כי "חוסר המעש" סולל את הדרך להידרדרות הנוער בגיל זה לעולם הפשיעה או לשימוש בחומרים ממכרים כמו סמים ואלכוהול.

במכתב נטען כי "התמהמהות העירייה בעניין הפעלת תוכנית היל"ה, ואי נקיטת צעדים הולמים ומיידיים בתקצוב והפעלת מרכז אורות, מגיעות לכדי מחדל חמור מצד העירייה אשר פוגע בזכותן של הנערות הערביות במצוקה בעיר לשוויון ופוגע גם בזכותן לכבוד, לחינוך, להגשמה ולהתפתחות אישית".
עו"ד סאוסן זאהר: "במידה ודרישת העמותה לקדמה חברתית וההורים לא תענה, הם ישקלו את המשך צעדיהם המשפטיים"

ג׳והיינה בדר נמראנה, פעילה חברתית ולשעבר עובדת הרשות למלחמה בסמים מחוץ למרכז ״אורות״ לנערות בסיכון 9 ביולי 2020. -, אתר רשמי
ג׳והיינה בדר נמראנה, פעילה חברתית, מחוץ למרכז ״אורות/אתר רשמי, -

ממשרד החינוך נמסר לוואלה בתגובה: "לאור הצורך המחודש עקב עלייה במספר הבנות הזקוקות למרכז, התקבלה החלטה, כי בתחילת שנה"ל הקרובה, תשפ"ד, עתיד להיפתח מרכז קידום הילה לנערות בעיר חיפה. מסגרת חשובה זו תאפשר לבנות תכנית התערבות פרטנית חינוכית רגשית המותאמת לצרכי הנערות".

מעיריית חיפה נמסר: "מספר הנערות הרשומות למרכז 'אורות' אכן גדל וזאת, הודות לעבודה המאומצת שנעשתה בנושא ע"י גורמי הרווחה בעירית חיפה. בתוך כך, משקיעה העירייה מאמצים רבים באיתור רכזת לתוכנית היל"ה של משרד החינוך אשר מינויה מהווה תנאי של המשרד להפעלת התוכנית. לצורך כך קיימה העירייה בחצי השנה האחרונה מספר מכרזים ואולם כל המועמדות שנמצאו מתאימות הסירו עד כה את מועמדותן. לאחרונה איתרה העירייה שתי מועמדות נוספות אשר הסכימו לתנאי ההעסקה ומועמדותן תיכלל במכרז החדש אותו אישרה העירייה לתפקיד. מרכז אורות מציע גם היום תוכניות טיפול קבוצתיות ופרטניות המותאמות לכל נערה באופן אישי, לצד חוגי העשרה ולימוד, קורסים מקצועיים, ארוחות חמות ופעילות חברתית ועל כן, ממליצה העירייה בחום לנערות לחזור למרכז ולהנות מהשירותים המוצעים להן במקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully