וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עבורנו זה בית": המרכז לנערות בסיכון במגזר הערבי בסכנת סגירה

10.7.2020 / 23:00

8 נערות ערביות מחיפה, עלולות למצוא עצמן מחוץ למרכז "אורות" שבמשך 24 שנה סיפק לבנות מנותקות מענה חינוכי. העירייה טענה כי כמות הנערות לא מצדיקה את קיום המקום והחליטה להעבירן למוסד כללי מעורב. פעילות חברתיות מחו: "אחרי הזנחה של שנים - הבנות משלמות את המחיר"

סגירת מרכז ״אורות״ לנערות בסיכון/-

(בווידאו: מרכז אורות בסכנת סגירה)

שמונה נערות ערביות, תושבות חיפה, יישארו בקרוב "ללא בית", משום שעיריית חיפה ומשרד החינוך החליטו לסגור את המרכז החינוכי אליו הן מגיעות מדי בוקר, המסגרת היחידה מסוגה בעיר. תכנית "הילה", של משרד החינוך, שבמסגרתה למדו הנערות שלושה ימים בשבוע חומר עיוני לימודי רגיל, הפסיקה לפעול במקום כבר בפברואר, באמצע שנת הלימודים.

השבוע כבר פקדו את המקום עובדים בשם משרד החינוך, עקרו משם ציוד, אספו מחשבים והותירו את המקום כמו אחרי פשיטה משטרתית, רחוק מהאווירה הביתית שהוא מנסה להעניק לבנות. זאת, לאחר שהעירייה ומשרד החינוך טענו כי כמות הנערות במקום אינו מצדיק את קיומו.

במשך 24 שנים מרכז "אורות" מהווה מסגרת טיפולית, לימודית ומקצועית אלטרנטיבית לנערות תושבות חיפה מהחברה הערבית, שנשרו מהמסגרת החינוכית הרגילה. הוא נועד לתת מענה לנערות הנמצאות במצבים שונים של סיכון או מצוקה אישית או חברתית. בשיאו, טיפל המרכז בכ-18 נערות.

נערות בסיכון מחוץ למרכז ״אורות״ שנסגר 9 ביולי 2020. -, אתר רשמי
אחרי 24 שנה שמרכז "אורות" הוא המסגרת הטיפולית. נערות בסיכון מחוץ למרכז שנסגר/אתר רשמי, -

הנערות האלה, המגיעות למרכז בגילאי 19-14, מתגוררות בקרב משפחותיהן, אך על פי ההגדרה "אינן זוכות למידת התמיכה הראויה והסמכות ההורית התקינה". המרכז פתוח עבורן משעות הבוקר ועד שעות אחר הצהריים. מטרתו המוצהרת היא "להוות מסגרת טיפולית מחזקת, מעשירה, תוך התייחסות לנערות עם קשיי תפקוד בולטים בתחום האישי ולהקנות תחושה של השתייכות למסגרת, הקניית כישורי חיים וחוויות הצלחה". המרכז נועד להגן עליהן, למנוע שוטטות, חוסר מעש והידרדרות חברתית ובמקביל לאפשר רכישת השלמת השכלה ופערי למידה, הכשרה מקצועית והקניית הרגלי עבודה.

המרכז פועל במעלה המושבה הגרמנית בחיפה, במבנה עירייה שמוזנח תקופה ארוכה. ביקור פתע במקום מגלה עזובה ואשפה סביב. הוא מאויש על ידי אחראית עובדת עירייה, עובדת סוציאלית ומדריכים, חלקם מתנדבים. גם הם אינם יודעים לומר מה יעלה עכשיו בגורל המקום ובעיקר מה האלטרנטיבה. החשש בפי כולן: הן ייזרקו לרחוב, עמל חינוכי של שנים יירד לטמיון.

"הזנחה של שנים והבנות האלה הן שמשלמות את המחיר", אמרה ג'והיינה בדר נמראנה, פעילה חברתית, עובדת סוציאלית בהכשרתה ולשעבר עובדת הרשות למלחמה בסמים. במפגש עם הבנות ואמהותיהן חוזרת אותה אמפתיה למרכז "אורות" הקטן והמשפחתי, "עבורנו הוא כמו בית".

עוד בוואלה!

ראשת העיר חיפה לרגב: "ניתוק הקשר עם החברה העירונית - נזק בל יתואר"

לכתבה המלאה
ג׳והיינה בדר נמראנה, פעילה חברתית ולשעבר עובדת הרשות למלחמה בסמים מחוץ למרכז ״אורות״ לנערות בסיכון 9 ביולי 2020. -, אתר רשמי
"עבורנו הוא כמו בית". הפעילה החברתית נמראנה במרכז "אורות"/אתר רשמי, -

התוצאות הסוציאליות עלולות להיות הרות אסון, קטסטרופליות, ולדברי חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן, אף פטאליות. "אני מבטיחה לעקוב אחר הנושא ואנסה בכל כוחי לשנות גזירת הגורל הרעה הזו", אמרה לוואלה! NEWS. "אני מתריעה על תוצאות חמורות שעלולות להיות להחלטות האלה ועלולות לגרום לאובדן חיים". לדבריה, "מאוד מדאיג שדווקא בימים קשים הללו, כאשר אלימות נגד נשים משתוללת והמשבר הכלכלי חברתי הולך ומתעצם, מתברר שנסגרות תוכניות לנערות ערביות בעיר חיפה שנועדו לטפל לחזק ולתמוך בנערות הבאות מרקע מצוקתו. במקום להרחיב התוכניות לאייש תקנים שיצאו ויאתרו נערות ויצרפו אותן, אז סוגרים תכניות".

מנכ"לית העמותה לקדמה חברתית בחיפה, עו"ד ג'ומאנה אגבאריה המאם, המסייעת להורי הנערות, פנתה עוד בחודש מרץ למאירה קיפרמן, מנהלת אגף רווחה ושירותים חברתיים בעיריית חיפה. "צירוף הנערות למרכז מית"ר הינה החלטה שמעלה שאלות ותהיות", אמרה ותמהה, "האם החלופה והשלכותיה התרבותיות והחברתיות על הנערות נבדקו בכובד ראש על ידי הדרג המקצועי".

מרכז ״אורות״ לנערות בסיכון 9 ביולי 2020. -, אתר רשמי
"צירוף הנערות למרכז מית"ר הינה החלטה שמעלה שאלות ותהיות". מרכז "אורות" בחיפה/אתר רשמי, -

היא הוסיפה כי "החלטה זו מתעלמת ממורכבות וייחודיות הנערות הללו" ובזהירות המתבקשת מזהירה מפני "העלאת גורמי הסיכון במפגשים וחשיפה לתרבויות אחרות וגבולות שונים, במיוחד כשאין ליווי ותיווך מותאם לכל התהליך הזה הן לנערות והן למשפחות". עד כה לא התקבל מכתב תגובה. לפני מספר ימים, בשיחת טלפון, הוזמנה עו"ד ג'ומאנה אגבאריה המאם להשתתף בישיבה קרובה בעירייה, אך חוששת כי שם כבר יאמר לה שמדובר ב"מעשה עשוי".

"נושא המשך פעילות המרכז נבדק באופן מקצועי ויסודי"

מעיריית חיפה נמסר כי "עיריית חיפה רואה חשיבות רבה באי הנשרת תלמידים מבתי הספר שבתחומה, ומשקיעה משאבים ומאמצים רבים, על מנת שכל ילדי העיר יוכלו לסיים את לימודיהם במסגרות החינוך הפורמליות, בו מקבלים התלמידים את כל הסיוע הלימודי, הפדגוגי הרגשי הנדרש להם. הודות למדיניות זו, מספר הנערות הנפלטות ממערכת החינוך הלך ופחת וכיום שוהות במרכז "אורות" נערות בודדות בלבד".

"נושא המשך פעילות המרכז נבדק בעבר באופן מקצועי ויסודי. במסגרת זו קוימו מספר פגישות בין כלל הגורמים המעורבים, לרבות אנשי לשכת רה"ע, הנהלות מערכות החינוך והרווחה העירוניות ונציגי משרדי הרווחה והחינוך", נמסר בתגובת העירייה. "פגישה נוספת בנושא צפויה להתקיים בשבוע הבא לבחינת עתידו של המקום ובמידת הצורך למציאת פתרון חלופי לכל אחת מהנערות השוהות בו, ככל שיוחלט על אי המשך פעילותו".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "שרות קידום נוער היל"ה מעניק שירותי השכלה לנערים ונערות מנותקים שנשרו מהמסגרות החינוכיות (בנשירה גלויה). לצערנו בחודשים האחרונים הכמות במרכז "אורות" היתה קטנה ביותר. יחד עם זאת, כיום הבנות שנותרו משובצות למסגרת אחרת עם תכנית היל"ה בעיר ונבנתה עבורן תכנית התערבות אישית המתואמת לצרכים האישיים שלהן". ובכל זאת במשרד החינוך הבטיחו כי "באשר לפנייה, במידה ותהייה כמות מספקת של נערות מנותקות, בהתאם לנהלים, משרדנו יבחן מחדש את נושא שירותי תכנית היל"ה במסגרת המדוברת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully