וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגב התעלמה, והעבירה את מיזמי התחבורה באזור חיפה מהחברה העירונית

7.7.2020 / 12:29

למרות המכתב הדחוף ששיגרה ראשת העיר ובקשתה לשקול מחדש את סיום ההתקשרות של משרד התחבורה עם חברת "יפה נוף", ומבלי שהשרה השיבה לה, הפרויקטים במטרופולין הועברו לידי חברות תשתית אחרות. רגב: "חיפה ואנשיה יקרים לליבי, הנחיתי לפעול בשיתוף פעולה הדוק עם קליש-רותם"

בווידאו: חניכת הרכבת הקלה בין ירושלים לתחנת סבידור בת"א/צילום: יותם רונן

(בווידאו: חניכת מסלול הרכבת החשמלי בין תל אביב וירושלים, בשבוע שעבר)

לאחר שמשרד התחבורה החליט בימים האחרונים על ניתוק הקשר עם חברת "יפה נוף" - חברת ההנדסה והתשתיות העירונית של חיפה - חברות תשתיות אחרות קיבלו אתמול (שני) אחריות על ביצוע הפרויקטים שנמסרו לה ברחבי המטרופולין. זאת, חרף בקשתה של ראשת העיר עינת קליש-רותם משרת התחבורה מירי רגב לשקול מחדש את הצעד, ומבלי שהשרה השיבה לפנייה. המהלך בא מעט לפני פרסום שני דוחות ביקורת חריפים אודות התנהלות החברה.

כך, בטרם השיבה לפניית ראשת העיר, שיגרה אתמול רגב לחיפה את בכירי חברות התשתיות וההנעה "נתיבי ישראל", "נתיבי איילון", "חוצה ישראל" ו"נמלי ישראל" וכן נציג של משרד התחבורה, ואלו חילקו ביניהם את הפרויקטים. בעקבות זאת, ארבע החברות יובילו מעתה את ביצועם - זאת אחרי שהשרה רגב הנחתה את בכירי משרד התחבורה להבטיח כי כלל הפרויקטים באחריות "יפה נוף" לא יסבלו מעיכובים נוספים בשל החלפת החברה המבצעת. "העיר חיפה ואנשיה יקרים לליבי", הצהירה, "חיפה על מפת התשתיות של משרד התחבורה". לנציגי החברות היא הדגישה כי משרד התחבורה יעמוד על לוחות הזמנים שנקבעו לפרויקטים, וידרוש כי תינתן רמת ביצוע גבוהה ואיכותית לכלל המשימות למען תושבי חיפה והמטרופולין.

שרת התחבורה, מירי רגב במהלך ביקור בתחנת רכבת בתחנת יצחק נבון בירושלים ברקע פתיחת הרכבות תחת המגבלות 22 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"חיפה על מפת התשתיות של משרד התחבורה". מירי רגב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

בין הפרויקטים המרכזיים שהועברו לחברות מבצעות ניתן למצוא את סלילת כבישי הגישה והיציאה מנמל המפרץ - פרויקט בהיקף של מאות מיליוני שקלים שהועבר לאחריות חברת נמלי ישראל. פרויקט המטרוניות, אחד מפרויקטי הדגל לאזור חיפה והצפון שבמסגרתו נסללו נתיבי נסיעה ייחודיים להסעת המונים, הועברו לחברות "חוצה ישראל" ו"נתיבי ישראל" בהתאמה. חברת "חוצה ישראל" תטפל בתכנון ארבעה קווי נסיעה, מתוכם שני קווים בחיפה ושני קווים נוספים שמחברים את חיפה לקריית אתא וטירת הכרמל. חברת "נתיבי ישראל" תטפל בהשלמת ביצוע הקו המחבר בין חיפה לנשר וביצוע הקו המחבר בין חיפה לעכו.

גם פרויקט הרכבל בחיפה הועבר לביצוע חברת "נתיבי ישראל", והצפי לסיומו והעברתו לזכיין המבצע נקבע לאמצע 2021. פרויקטים בנושא ניהול תנועה, צוות תכנון-אב לתחבורה וקידום פרויקטים בתחומי הטכנולוגיה והתחבורה החכמה הועברו לאחריות חברת "נתיבי איילון".

שרת התחבורה מירי רגב, בהתייחסות לדברים, הסבירה כי הנחתה את בכירי משרדה לפעול בשיתוף פעולה "הדוק" עם עיריית חיפה לצורך קידום הפרויקטים. זאת, "כדי להביא לביצוע מהיר ואיכותי של הפרויקטים לרווחת התושבים".

הרכבל החדש בחיפה, 25 בדצמבר 2017. חברת "יפה נוף", מערכת וואלה! NEWS
עוד פרויקט שהועבר מהחברה. הדמיית פרויקט הרכבל בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, חברת "יפה נוף"

"החלטה אומללה", אומר לוואלה! NEWS חבר מועצת עיריית חיפה מטעם סיעת "הירוקים" וחבר דירקטוריון יפה נוף, מוטי בליצבלאו, "למרות הצהרות משרד התחבורה, יש חשש לכאורה שסיום הפרויקטים יתעכב". עם זאת, הוא מוסיף: "הכתובת הייתה על הקיר מרגע שראש העיר הגב' קליש-רותם ישבה על כס ראש העיר. התנהלותה, לא רק מול משרד התחבורה אלא במסגרת תפקידה, נתפסת כמו 'פיל שנכנס לחנות חרסינה'".

בליצבלאו מנה כמה דוגמאות לטענותיו: "הדרישה שלה לבחון מחדש את תכניות התחבורה הציבורית ברכס הכרמל; העיכוב המתמשך - כשנה וחצי - באישור נתינת היתר לבניית גשרים על הקישון בניסיון לקבל ממשרד התחבורה את הארכת מסלול שדה התעופה; מינוי אדם לתפקיד יו"ר דירקטוריון יפה נוף אשר נפסל לפני זמן קצר מלכהן כדירקטור בחברה בגלל ניגוד עניינים חריף". הוא טען כי "שינויי תפקידים בחברה כנראה העלו חשש במשרד התחבורה שהחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה, וגרמו לאי-הארכת הסכמים בין המדינה לחברה. עתה, עומדים עשרות עובדי החברה, אנשי מקצוע מתכננים, בסכנת פיטורים, והכול בגלל התנהלות לא רואה של פרנסי העיר".

בעיריית חיפה בחרו שלא להתייחס לדברים.

יחסים מתוחים בין העירייה והמשרד

חברת ההנדסה והתשתיות "יפה נוף" הוקמה לפני יותר מ-20 שנה במקום "נתיבי כרמל", שהיה אגף בחברת נתיבי איילון התל אביבית. "יפה נוף" הוקמה כדי לקדם ולבצע מדיניות תחבורה מוסכמת על עיריית חיפה ומשרד התחבורה. החברה נמצאת בבעלות מלאה של עיריית חיפה, אך מכוח החלטת ממשלה ב-1999, החברה עובדת גם מחוץ לגבולות השיפוט העירוני והמטרופולין, ובשנים האחרונות חלק זה של עבודותיה אף הפך לחלק הארי בפעילותה. כך למשל, צוות תכנית אב לתחבורה של החברה עוסק בתכנון לטווח בינוני וארוך של מערכות לא רק למטרופולין חיפה, אלא לכל הצפון מחדרה ועד נהריה. זה שנים משרד התחבורה מעביר לטיפול החברה פרויקטים בשווי של מאות מיליוני שקלים בשנה.

עם זאת, היחסים בין עיריית חיפה למשרד התחבורה, הלקוח העיקרי של החברה, הפכו למתוחים מיד עם כניסתה של עינת קליש-רותם לתפקיד. היא הודיעה כבר עם הכנסה לתפקיד, כי אין לה עניין ברכבל מהצ'ק פוסט לטכניון ולאוניברסיטה, שאותו קידם המשרד עם יפה נוף. היא ויתרה על קידום קו מטרונית שאפתני ברכס הכרמל, מה שגרם לשר התחבורה דאז ישראל כץ, להודיע מיד כי את ששת מיליארד השקלים שייעד לקו, יעביר לקו בין עכו לנהריה. קליש-רותם מעוניינת בהרחבת שדה התעופה הבינלאומי בחיפה באופן שמשרד התחבורה אומר כי אינו אפשרי, ובינתיים גורמים הנדסיים גורסים כי שמירת האופציות שלה לכך עיכבו את השלמת פרויקט "חיבורי הנמל" - הכניסה לנמל המפרץ, פרויקט דגל של משרד התחבורה.

ביום חמישי הודיע משרד התחבורה לחברה על סיום ההתקשרות עמה, והעברת הפרויקטים התחבורתיים שבטיפולה לחברות תשתית אחרות של המשרד. שרת התחבורה מירי רגב הסבירה כי "המשרד מחויב לתושבי מטרופולין חיפה, ואין לי כוונה לגלות סובלנות לעיכובים ולחריגות בתקציב שגורמות נזק אדיר לציבור, ומעכבות את פיתוח תשתיות התחבורה". היא הוסיפה כי "על החברות לתת שירות לפי היעדים ולוחות הזמנים שנקבעו להם".

ביום ראשון פנתה קליש-רותם לרגב וביקשה לשקול את ההחלטה מחדש, ובמכתב דחוף ששיגרה היא ביקשה "כמה דקות" מזמנה של שרת התחבורה, "לשם הצגת התמונה המלאה, לפני שהתינוק נשפך עם המים". גורם בכיר בעיריייה אמר לוואלה! NEWS כי מאז כינונה של הממשלה וכניסתה של השרה רגב לתפקידה, עשתה ראשת העיר מספר ניסיונות לקבוע עמה פגישה אך לא זכתה למענה.

ראשת העיר חיפה עינת קליש-רותם ליד ארובות בתי הזיקוק. ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה, אתר רשמי
לא זכתה למענה/אתר רשמי, ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

קליש-רותם טענה בפני רגב כי "נראה שחלק מהפקידות שיושבת איתך בשולחן הדיונים נשארה מחוברת לאותם גורמים עויינים שניהלו חברה זו בעבר, וממשיכה להשפיע". כך למשל טענה ראשת העיר כי ביטול פרוייקט מטרונית רכס הכרמל שיוחס לה, כלל לא היה החלטה שלה. "מעולם לא קיבלתי החלטה כזו", הודיעה לשרה. "הנהלת יפה נוף הקודמת מעולם לא הציגה בפניי את תכנית המטרונית על רכס הכרמל כדי שאוכל לגבש עמדה מקצועית עליה".

ביחס לתקלות המיוחסות לחברת יפה נוף, טענה ראשת העיר בפני השרה כי הן "התרחשו בשנים טרם בחירתי". במכתב, הצרה על כך כי "בשל ההחלטה לעשות בחברה סדר עמוק אנו משלמים היום מחיר כבד ונתונים למתקפות חסרות שחר מאותם גורמים שנהנו מהמצב בעבר".

(עדכון ראשון: 08:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully