וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יפגע בכל האזור": עצירת התקשרות על ידי משרד התחבורה מדאיגה את חיפה

3.7.2020 / 22:36

שרת התחבורה החליטה להעביר את מיזמי התחבורה בעיר לחברות אחרות, בגלל עיכובים וחריגות בלוחות הזמנים. ברקע ההחלטה, נמצא הסכסוך הארוך בין העירייה למשרד, שהחל עוד בימיו של השר הקודם ישראל כץ. "השלכות המהלך קטסטרופליות", הזהירו גורמים בעירייה

וידאו באדיבות משרד התחבורה ועיריית חיפה, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: מיזם הרכבל בין מפרץ חיפה לאוניברסיטה והטכניון)

משרד התחבורה הודיע אמש (חמישי) לחברת "יפה נוף" על סיום ההתקשרות עמה, והעברת הפרויקטים התחבורתיים שבטיפולה לחברות תשתית אחרות של המשרד. שרת התחבורה מירי רגב הסבירה כי "המשרד מחויב לתושבי מטרופולין חיפה, ואין לי כוונה לגלות סובלנות לעיכובים ולחריגות בתקציב שגורמות נזק אדיר לציבור, ומעכבות את פיתוח תשתיות התחבורה". היא הוסיפה כי "על החברות לתת שירות לפי היעדים ולוחות הזמנים שנקבעו להם".

כלכלן שמכיר היטב את החברה אמר כי מדובר בטראומה. "החברה נגמרה. אם היא היתה נסחרת בבורסה הייתה המנייה שלה קורסת ב-100%", אמר. "זה לא רק עניין כספי, זה מי מוביל את הצפון. עד היום באמצעות החברה לחיפה היתה השפעה על התכנון של פרויקטים בכל האזור", הסביר הכלכלן. "מהיום הכל התהפך ובעל הבית לפרויקטים גם בתוך העיר יהיה משרד התחבורה".

חבר מועצת עיריית חיפה מטעם סיעת "הירוקים" וחבר דירקטוריון יפה נוף, מוטי בליצבלאו תקף את ההחלטה, ואמר לוואלה! NEWS כי "השלכות המהלך קטסטרופליות". הוא הוסיף כי "זה לא הולך ברגל. החברה שעד היום היתה תאגיד הדגל של עיריית חיפה תצטרך להצטמצם ב-80% ויותר". לדבריו, בחברה "יש עשרות מהנדסים מוכשרים שיצטרכו ללכת הביתה. זה משבר לא נורמלי. אישית קשה לי מאד לראות את זה".

מנהרות הכרמל. מנהרות הכרמל,
מנהרות הכרמל. אחד מפרויקטי הדגל של חברת "יפה נוף"/מנהרות הכרמל

בליצבלאו מטיל את האחריות על ראשת העיר, הוא אמר כי "האשמה היא של עינת קליש רותם, לחלוטין. מיום כניסתה לתפקיד היא התנהלה מול משרד התחבורה בלי מחשבה על ההשלכות הכלכליות. כמו טרזן שבא לעשות שרירים על מישהו, זה לא עובד ככה". הוא הסביר כי ביטול פרויקט המטרונית ברכס הכרמל, שגרם לקרע בין ראשת העיר לשר התחבורה הקודם ישראל כץ, ולהעברת תקציב הפרויקט לצרכי הקמת קו דומה בין עכו לנהריה, הוביל גם למשבר הנוכחי. "היא לא יכולה להתלונן שהגזירה הזו באה בהינף חרב, כי כך היא נהגה בפרויקטים של משרד התחבורה".

"היא תפיל על זה על ישראל כץ, אבל זו היא שמתעסקת בזוטות כמו שוק תלפיות כשבינתיים הפסדנו מאות מיליוני שקלים בפרויקטים, התעכבה כשנה וחצי עם הקמת גשר על הקישון בגלל שהיא דרשה הארכת מסלול בשדה התעופה וזה עיכב את פרויקט חיבורי הנמל", הסביר בליצבלאו. הוא הוסיף כי "אי אפשר שלא להזכיר שמשרד המשפטים פסל אך השבוע את מינוי יו"ר החברה מטעמה. למי שבוחן את כל המכלול, לא ברור כלל לאן היא מובילה את העיר הזו".

עוד בוואלה!

נכס היסטורי או סמל לזיהום: המחלוקת על עתיד המגדל שקרס בחיפה

לכתבה המלאה
שרת התחבורה, מירי רגב במהלך ביקור בתחנת רכבת בתחנת יצחק נבון בירושלים ברקע פתיחת הרכבות תחת המגבלות 22 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
שרת התחבורה, מירי רגב במהלך ביקור בתחנת רכבת בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

חברת ההנדסה והתשתיות "יפה נוף" הוקמה לפני יותר מ-20 שנה במקום "נתיבי כרמל", שהיה אגף בחברת נתיבי איילון התל אביבית. "יפה נוף" הוקמה כדי לקדם ולבצע מדיניות תחבורה מוסכמת על עיריית חיפה ומשרד התחבורה. החברה נמצאת בבעלות מלאה של עיריית חיפה, אך מכוח החלטת ממשלה ב-1999, החברה עובדת גם מחוץ לגבולות השיפוט העירוני והמטרופולין, ובשנים האחרונות חלק זה של עבודותיה אף הפך לחלק הארי בפעילותה. כך למשל, צוות תכנית אב לתחבורה של החברה עוסק בתכנון לטווח בינוני וארוך של מערכות לא רק למטרופולין חיפה, אלא לכל הצפון מחדרה ועד נהריה.

דירקטוריון החברה כולל שלושה נבחרי ציבור שהם חברי מועצת העיר, שלושה עובדי ציבור שהם עובדי עירייה בכירים, ושלושה נציגי ציבור. "יפה נוף" היא ארגון הנדסי, וכדי לנצל את מלא יכולותיה, צורפו אליו גם האגף לבנייה ציבורית של העירייה, תחזוקת המטרונית ומנהלת מנהרות הכרמל.

הרכבל החדש בחיפה, 25 בדצמבר 2017. חברת "יפה נוף", מערכת וואלה! NEWS
הדמיית הרכבל החדש בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, חברת "יפה נוף"

עם זאת, היחסים בין עיריית חיפה למשרד התחבורה, הלקוח העיקרי של החברה, הפכו למתוחים מיד עם כניסתה של עינת קליש-רותם לתפקיד. היא הודיעה כבר עם הכנסה לתפקיד, כי אין לה עניין ברכבל מהצ'ק פוסט לטכניון ולאוניברסיטה, שאותו קידם המשרד עם יפה נוף. היא ויתרה על קידום קו מטרונית שאפתני ברכס הכרמל, מה שגרם לשר התחבורה דאז ישראל כץ, להודיע מיד כי את ששת מיליארד השקלים שייעד לקו, יעביר לקו בין עכו לנהריה.

קליש מעוניינת בהרחבת שדה התעופה הבינלאומי בחיפה באופן שמשרד התחבורה אומר כי אינו אפשרי, ובינתיים גורמים הנדסיים גורסים כי שמירת האופציות שלה לכך עיכבו את השלמת פרויקט "חיבורי הנמל" - הכניסה לנמל המפרץ, פרויקט דגל של משרד התחבורה.

למתיחות בין העירייה למשרד יש גם נופך טקסי, מכיוון שהיעדרה של קליש בלט באירוע שקיים שר התחבורה ישראל כץ בנמל חיפה, להכרזה על הסכם היסטורי עם ועד העובדים, ההסתדרות והאוצר, או לאירוע ההשקה של גשר לחיבור רציפי רכבת העמק וקו החוף של הרכבת במרכזית המפרץ, שערך שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'.

"הפרויקטים של החברה יועברו לחברות הממשלתיות"

נוסף על כך, היו טלטלות גם מבית: חודשים ארוכים נותרה החברה ללא מנכ"ל, לאחר שהמנכ"ל הקודם, אבישי כהן, התפטר לאחר שנעצר בידי יאח"ה בחשד למעורבות בפרשת שחיתות ברשויות מקומיות, שלא הבשילה לכתב אישום, במקביל לסכסוך שלו עם היו"ר.

בתוך כך, לפני שבועיים הכריזה העירייה כי סאלי גליצנשטיין נבחרה לתפקיד מנכ"לית החברה, אבל אז התברר כי משרד הפנים עדיין לא אישר את המינוי. בשבוע שעבר הודיעה הוועדה למניעת ניגוד עניינים במשרד המשפטים, כי חבר המועצה יואב רמתי (הבית היהודי), מהקואליציה של קליש שכיהן כיו"ר יפה נוף, לא יוכל להמשיך ולכהן בתפקיד.

יו"ר יפה נוף נפגש אתמול עם מנכ"ל משרד התחבורה הנכנס עופר מלכה, שהודיע לו על המהלך. "פרסנו בפניו את תכניותינו לעתיד. המנכ"ל שמע והקשיב, אולם החליט כי לעת הזו ועד שיוכח אחרת, הפרויקטים של החברה יועברו לחברות הממשלתיות", מסר אחרי השיחה רמתי לראשי הרשויות במטרופולין חיפה. "המנכ"ל מבין כי כלל הפרויקטים בוצעו בשנים עברו, וכעת יש גורמים מקצועיים שונים, אך הוא לא מוכן בשלב זה להשאיר את הפרויקטים בחברה".

ראשת העיר חיפה עינת קליש-רותם ליד ארובות בתי הזיקוק. ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה, אתר רשמי
ראשת העיר חיפה עינת קליש-רותם ליד ארובות בתי הזיקוק/אתר רשמי, ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

לטעמו של רמתי התנהלות זו "תשפיע על מקור הפרנסה של העובדים, ספקים וכלל נותני השרות במטרופולין, וכי הלו"ז של הפרויקטים ידחו בזמן רב. עלות הפרויקטים תתייקר בסדרי גודל והנזק לציבור יהיה גדול". מטעם חברת יפה נוף נמסר: "בשלב זה לא נגיב".

גם מלשכת ראשת העיר חיפה טרם התקבלה התייחסות לדברים. גורם בכיר בעירייה אומר כי השרה רגב "הוטעתה על ידי פקידי המשרד, וקיבלה נתונים לא מדויקים". הגורם הוסיף כי "בעירייה מאמינים שדברים יסתדרו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully