וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד להרעלה בכרמל: 11 חזירים מתים נמצאו בעיר נשר

21.6.2020 / 15:05

שלושה חזירי בר בוגרים ועוד שמונה גורים הורעלו סמוך לחי בר, המשמש כרגעין רבייה לנשרים שבסכנת הכחדה. זאת, על רקע המיאוס הגובר של התושבים. במוצאי שבת ננשך ילד בן 11 בחיפה על ידי חזיר. עיריית נשר: "מקרה נורא, איש לא רשאי לקחת את החוק לידיו"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: חזירי בר מסתובבים חופשי בחיפה, אפריל האחרון)

11 חזירי בר נמצאו מתים בעיר נשר, בהם שלושה בוגרים ושמונה גורים - כך הודיעה היום (שבת) רשות הטבע והגנים. בשעה 04:30 לפנות בוקר התקבל דיווח ממוקד העיר אל פקח רשות הטבע והגנים על אודות החזירים המתים סמוך לחי בר כרמל, שמורה המשמשת כגרעין רבייה לנשרים. הפקח, יחד עם וטרינר העיר ונציגי פיקוח מעיריית נשר, הגיעו לנקודה. לאחר סריקה נאספו החזירים ונשלחו לבדיקת רעלים בבית דגן.

תושבי חיפה והאזור העלו לאחרונה תלונות רבות על העלייה במספר חזירי הבר המשוטטים ברחובות ובקרבת בתי המגורים. על פי החשד, בעקבות התופעה כמה תושבים החלו לפזר פתיונות רעל במטרה לפגוע בחזירי הבר.

"זוהי התוצאה של הזנחה והפקרה ארוכה של נושא החזירים. כשאין פיתרון הומני ומסודר", אמרה גילה זמיר, תושבת הדר הכרמל ופעילה חברתית חיפאית. "יש פושעים שמרעילים את בעלי החיים המסכנים, פגיעות בחזירים בכלי רכב שיכולים להסתיים גם בפגיעה בחיי אדם ויש נפגעים בגוף כמו ההודעה על נשיכת ילד על ידי חזיר".

לדבריה, עיריית חיפה פרסמה כי היא מטפלת בסוגיה, אך בפועל לא עשתה דבר. "מה עשתה הנהלת עיריית חיפה? מיתגה אותם, תלתה מודעות שהנושא בטיפול, התגאתה בצילום שהתפרסם בבריטניה, האשימה את התושבים שמוצאים עצמם חיים בצוותא עם חזירים בעל כורחם, אבל לא הציעה שום דבר".

11 חזירים מתים שנמצאו בעיר נשר ונחשד כי הורעלו בעזרת חומרי הדברה. 20 ביוני 2020. אורן חן רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
שלושה בוגרים ושמונה גורים. חזירי הבר שנמצאו מתים בנשר, היום/אתר רשמי, אורן חן רשות הטבע והגנים

עיריית נשר מסרה כי "המקרה שהתרחש בליל שישי נמצא בתחקיר של רשות הטבע והגנים בשיתוף עיריית נשר בכדי להגיע לנסיבות האירוע". לדברי העירייה, "אנו מצרים על המקרה הנורא ונגיע למיצוי החקירה באמצעות הרשויות הרלוונטיות. במידה ויתברר בחקירה כי מדובר במעשה מכוון של אזרח, אנו מבקשים לחדד: איש לא רשאי לקחת את החוק לידיו. רשות הטבע והגנים אחראית על מציאת פתרונות למניעת התפשטות חזירי הבר לשטחי המגורים".

הרעלה פוגעת בחיות בר שאוכלות את פיתיון הבשר ומתות כתוצאה מכך. הנפגעים העיקריים מהרעלות הם הנשרים, שכידוע ניזונים רק מפגרים של פרות, סוסים ובעלי חיים דומים. הרעלות כתוצאה משימוש בחומרי הדברה אינן נעשות תמיד בכוונה תחילה, ולעתים שימוש לא נכון בחומר או פיזורו בכמות מופרזת, ואף חוסר תשומת לב - מובילים לתוצאות קשות. רשות הטבע והגנים מסרה כי יחד עם עיריית נשר, מתבצעת פעילות בתחום הסניטציה בעיר, כגון הצבת פחים טמונים לצמצום כניסת חזירי בר למרחב העירוני.

אקולוג מרחב כרמל ברשות הטבע והגנים, בן רוזנברג, אמר כי "הרעלה מהווה פגיעה רב מערכתית, בה עלולים להיפגע מינים רבים של בעלי חיים, ולא רק בעל החיים בו התכוונו לפגוע, וזאת על ידי הרעלות משנה. חשוב לא למשוך את חיות הבר אל תחום היישוב ולגרום למפגשים לא טבעיים בהם יש סיכון מיד האדם כגון הרעלות, דריסות ומזון מזיק כמו שקיות ניילון ופלסטיק".

11 חזירים מתים שנמצאו בעיר נשר ונחשד כי הורעלו בעזרת חומרי הדברה. 20 ביוני 2020. אורן חן רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
"איש לא רשאי לקחת את החוק לידיו". חשד להרעלה בחזירי הבר/אתר רשמי, אורן חן רשות הטבע והגנים

במוצאי שבת הובא ילד בן 11 משכונת ורדיה למיון ילדים במרכז הרפואי בני ציון בחיפה, לאחר שננשך בידו על ידי חזיר בר בעת שניסה להאכיל אותו. הילד, שמצבו הוגדר קל, קיבל חיסון נגד כלבת וטיפול אנטיביוטיקה לפי ייעוץ לשכת הבריאות ושוחרר לביתו.

דיווח חריג נוסף פורסם אמש בפייסבוק על ידי תושבת שכונת נווה דוד המתגוררת מול חוף הים שנבהלה מהיתקלות עם חזיר ליד ביתה. לדבריה, עדר חזירים, שבעבר היה נראה רק לצד ההר, משוטט עכשיו בכל רחבי השכונה ללא חשש, למגינת לבם של התושבים.

בעקבות אירועי הימים האחרונים, ראשת העיר ד"ר עינת קליש רותם משנה כיוון וטוענת כעת כי לא היא אחראית על השתלטות החזירים על העיר, שמהווים לפתע בעיה. היא האשימה את רשות הטבע והגנים. "האחריות על חיות בר היא של רשות הטבע והגנים", כתבה היום בפוסט שפרסמה בפייסבוק.

גורם בכיר ברשות הצר על ההתבטאות והכחיש את הטענות. "אנחנו יודעים שרק סניטציה והפסקת האכלת חתולים היא זאת שתגרום שחזירים לא יכנסו לעיר", אמר. טענתו דומה למה שטוען גם דוקטור יאיר וייס, וטרינר עיריית חיפה ומומחה בעל שם בתחום, במשך שנים. על דוקטור וייס נאסר להתראיין.

חזירי בר משוטטים בחיפה בזמן הקורונה, אפריל 2020. רויטרס
ראשת העירייה טוענת כי לא היא האחראית לבעיה. חזירי בר משוטטים בחיפה באפריל/רויטרס

בתחילת החודש, נציגי השכונות בחיפה טענו כי טיפולה של ראשת העיר עינת קליש רותם בתופעת חזירי הבר בעיר אינו מספק בעליל, ודרשו את התערבותו של מבקר המדינה. במכתבם, מסרו התושבים כי ישנה "עליית מדרגה בלתי נסבלת במכת חזירי הבר".

לדברי הנציגים, על המבקר לחקור בהקדם את "המחדל ואוזלת היד המתמשכת של הנהגת עיריית חיפה בכל הקשור לטיפול החסר במכת חזירי הבר בשכונות המגורים, שהגיעה עקב מחדלי העירייה לשיא בלתי נסבל השנה", תוך שהם קוראים "להחזיר את החזירים לטבע".

ברשות הטבע והגנים אמרו כי "לאור מורכבות התופעה בחיפה הרשות בוחנת אפשרות בשיתוף העירייה להקצות פקח ייעודי לנושא החזירים בעיר, גידור וכן לבחון מתן היתר נקודתי לדילול חזירי בר בחיפה במידה והעירייה תבקש זאת ותאשר זאת בתחומה. עם זאת, מאמצים אלו לא יהיו יעילים במידה וחלק מתושבי העיר ימשיכו להאכיל ישירות את חזירי הבר או להניח צלחות אוכל ומים לחיות אחרות, המושכים גם את חזירי האזור לתוך תחומי העיר".

(עדכון ראשון: 23:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully