וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשברים, השיחות והספירה לאחור: השבוע הגורלי של הקואליציה יוצא לדרך

עודכן לאחרונה: 21.5.2023 / 7:33

בן גביר, גולדקנופף ומעוז דורשים תוספת לתקציב, שלטענתם הובטח להם בהסכמים מול נתניהו. אם המשבר מולם לא ייפתר - שלמות הקואליציה תהיה בסכנה. בקואליציה מעריכים כי התקציב יאושר אך ההידברות מול השלושה תימשך עד הרגע האחרון

בווידאו: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון הכנה לתקציב המדינה_13.02.23/לע"מ

השבוע הגורלי של הקואליציה יוצא לדרך - הכנסת תצביע השבוע על תקציב המדינה לשנים 2024-2023, ימים בודדים לפני הדד ליין הסופי בסוף החודש הנוכחי. עד כה, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא פתר את המשבר עם עוצמה יהודית ואגודת ישראל, ובקואליציה מעריכים כי הניסיונות להידברות יימשכו עד הרגע האחרון ולבסוף התקציב יאושר ברוב קולות.

המועד האחרון לאישור התקציב הוא 29 במאי, בעוד קצת יותר משבוע, ואם לא יאושר עד אז - הכנסת תתפזר לבחירות באופן אוטומטי. הקואליציה בראשות נתניהו החליטה לקיים את ההצבעות השבוע, כדי לא להגיע לרגע האחרון במקרה של משברים. הדיונים במליאה ייפתחו ביום שני בבוקר, ועל פי ההערכות ההצבעה הסופית תיערך ביום רביעי.

רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 14 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
יפתור את המשבר? נתניהו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

בשלב זה, עוצמה יהודית, אגודת ישראל ואבי מעוז ממפלגת נעם מאיימים שלא לתמוך בתקציב. יו"ר אגודת ישראל, שר השיכון יצחק גולדקנופף, דורש תוספת של כחצי מיליארד שקלים לחינוך החרדי, ויו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, דורש תוספת תקציבים למשרד הנגב והגליל.

השרים גודלקנופף ומאיר פרוש דורשים לקבל תוספת של 600 מיליון שקלים לאברכים, ישיבות ומוסדות חינוך שמלמדים ליבה באופן חלקי בלבד. אחד מהשניים צפוי להתפטר מהממשלה בתחילת השבוע אם המשבר לא ייפתר, על מנת לחזור לכנסת. כך, אגודת ישראל תהיה עם ארבעה חברי כנסת ותוכל להצביע נגד התקציב ולאיים על שלמות הקואליציה.

מאמר המערכת הבוקר בעיתון "המודיע" המזוהה עם סיעת אגודת ישראל התייחס לנושא, "הסכמים צריכים לקיים, חתימות חייבים לכבד", נכתב בו. "ראש הממשלה יעשה במקרה הזה נכון, אם יורה חד משמעית ופשוט שיש לכבד את מה שנחתם. יתכן שיש סביבו יועצים שמשיאים לו עצות שווא, להתנכל ולהתנכר למי שהלכו עמו כברת דרך ארוכה בשותפות פוליטית נאמנה, ולתת יד על מנת שלא לקיים ככתבו את מה שנחתם וסוכם - אולם הציפייה והדרישה הנחרצת ממנו שלא לשמוע להם. שלא לקבל את אמירותיהם בהקשר הזה, מסיבה פשוטה: מה שהוסכם ונחתם חייבים לכבד".

בכירים באגודת ישראל אמרו כי לשכת ראש הממשלה מקיימת עמם שיחות מאז סוף שבוע בניסיון לפתור את המשבר סביב התקציב ונרשמה "התקדמות מסוימת". הם הוסיפו כי אפשרות של התפטרות אחד מהשרים עדיין על הפרק ואפשר יהיה להוציא אותה לפועל לכל המאוחר ביום שני כדי שזו תכנס לתוקף והשר שיתפטר יספיק לחזור לכנסת להצבעות הסופיות על התקציב ביום רביעי הקרוב, זאת בשל העובדה כי ההתפטרות תכנס לתוקף בתוך 48 שעות. בינתיים ש"ס ודגל התורה נמנעו מלהצטרף לקרב הפומבי של אגודת ישראל והם אינם מיישרים קו עם הדרישה של גולדקנופף.

עוד בוואלה!

כמו במו"מ הקואליציוני, עד העברת התקציב נתניהו בסדנת שבי של שותפיו

לכתבה המלאה
איתמר בן גביר. ראובן קסטרו
מרגיש שנתניהו לא שומר עליו. בן גביר/ראובן קסטרו

המשבר השני הוא מול בן גביר, שדורש תוספת תקציב עבור משרד הנגב והגליל בראשו עומד השר יצחק וסרלאוף. בפגישתם האחרונה בכנסת בשבוע שעבר האשים בן גביר את נתניהו: "אתה לא עומד במילתך". יו"ר עוצמה יהודית הזכיר לנתניהו את שיחתם ערב הקמת הממשלה. "בצלאל ימרר לי את החיים כשר האוצר", אמר לו אז בן גביר. "הוא ירצה אותי קטן ולא משפיע". נתניהו התחייב חזרה: "אשמור עליך". בן גביר מרגיש שזה מה שקורה כעת, אך נתניהו לא שומר עליו. בן גביר לא אמר עד כה במפורש אם יצביע נגד התקציב אם המשבר לא ייפתר, אך בקואליציה יודעים כי השר לביטחון לאומי עשוי לגרום לכאב ראש עם ההצבעות בדומה למה שאירע בשבוע שעבר.

משבר שלישי נולד ביום שישי האחרון מול חבר הכנסת אבי מעוז. האחרון הודיע כי יצביע נגד התקציב אם לא יאושר תקציב של הרשות לזהות לאומית יהודית. מעוז הבהיר כי "משמעות הדברים שהקואליציה מצטמקת ל-63 חברי כנסת בלבד". נתניהו יצטרך ביומיים הקרובים לנסות לפתור את המשברים הללו בקואליציה. על פי הערכות, התקציב יאושר אך האיומים ערב אישור התקציב וההתנהלות של חלק מהשותפים הקואליציוניים עלולים גם להשפיע על התנהלותה בהמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully