וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: ההתחממות הגלובלית צפויה לשבור לראשונה את רף 1.5 המעלות

עודכן לאחרונה: 17.5.2023 / 13:43

לטענת דו"ח חדש, שכותרתו Global Annual to Decadal Climate Update, יש כעת סיכוי של 66% שהעולם יעבור את הרף הזה עד 2027. האו"ם גם הזהיר כי 2023-2027 יהיו חמש השנים החמות ביותר שאי פעם תועדו

בווידאו: שריפות משתוללות באירופה/צילום: רויטרס

ההתחממות הגלובלית תעבור לראשונה את רף 1.5 מעלות צלזיוס בשנים הקרובות, כך על פי דו"ח חדש של ארגון המטאורולוגיה העולמי (WMO ) שפורסם היום (רביעי).

לטענת הדו"ח החדש, שכותרתו Global Annual to Decadal Climate Update, יש כעת סיכוי של 66% שהעולם יעבור את הרף הזה עד 2027. סוכנות האו"ם גם הזהירה כי 2023-2027 יהיו חמש השנים החמות ביותר שאי פעם תועדו.

ב-2016, השנה החמה ביותר על פי הרישומים, קבעו המדענים כי כדור הארץ התחמם ב-1.28 מעלות צלזיוס מעבר לרמה הפרה-תעשייתית. כיום הם בטוחים ב-98% שהנתון הזה יישבר באחת השנים לפני 2027. יתרה מכך, המדענים סבורים כי עד 2027, יש סיכוי גבוה שגם רף 1.5 המעלות ייחצה לראשונה.

משמעות הדבר היא שהעולם יתחמם ב-1.5 מעלות צלזיוס לעומת המחצית השנייה של המאה ה-19, לפני שפליטות דלקי מאובנים מפעילות תעשייתית החלו לזהם את האטמוספרה. הסיכויים לכך גוברים בשל המשך פליטות גזי החממה המזהמים לאטמוספרה והתופעה האקלימית אל ניניו שצפויה להשפיע על הקיץ.

בווידאו: ביידן בוועידת האקלים/צילום: רויטרס
גל חום בבנגקוק, תאילנד. רויטרס
גל חום בתאילנד/רויטרס
דגים מתים באוסטרליה בשל גל חום. טוויטר, צילום מסך
דגים מתים מחום באוסטרליה/צילום מסך, טוויטר
קליפורניה תחת מים. רויטרס
קליפורניה תחת הצפות בשל גשמים עזים/רויטרס
הקרח בגרינלנד נמס. GettyImages
הקרח בגרינלנד נמס/GettyImages

הנתון של 1.5 מעלות צלזיוס נהפך לסמל של המלחמה הגלובלית בשינוי האקלים. מדינות הסכימו להשקיע מאמצים בהגבלת ההתחממות עד 1.5 מעלות במסגרת הסכם פריז ב-2015. במקרה כזה, ההשפעות של גלי חום, שיטפונות, בצורות, פגיעה ביבולים והיכחדות מינים יהיו קשות משמעותית להתמודדות ולמחייה.

עם זאת, המדענים אמרו כי גם אם הרף ייחצה בשנים הקרובות, עדיין אפשר לשנות את המגמה על ידי צמצום חד של פליטות.

ב-2020, ארגון המטאורולוגיה העולמי העריך כי יש סיכוי נמוך מ-20% לחציית הרף בחמש השנים לאחר מכן. בשנה שעברה, הסיכוי עלה ל-50%, ובדו"ח החדש זינק כאמור ל-66%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully