וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע אין סיבה לחגוג ב"יום כדור הארץ" ה-52

עודכן לאחרונה: 22.4.2023 / 11:15

דו"ח מצב האקלים השנתי החדש ניתח שורה של מדדי אקלים - כולל רמות הזיהום, עליית רמת פני הים והתחממות האוקיינוסים - והמסקנה עגומה ביותר: "2022 היתה שנה של קיצוניות בכדור - מגמה שנמשכת כבר כמה שנים"; שורה של שיאי אקלים נשברו, רבים מהם צפויים להישבר שוב השנה

בווידאו: שריפות משתוללות באירופה/צילום: רויטרס

היום מצוין ברחבי העולם "יום כדור הארץ" ה-52. יום כדור הארץ נוסד ב-1970 בארצות הברית על ידי גיילורד נלסון, סנאטור מוויסקונסין שאירגן הפגנה ארצית כדי להעלות את המודעות לסוגיות סביבתיות. המחאה נהפכה לגדולה ביותר בהיסטוריה - עם יותר מ-20 מיליון אנשים שיצאו לרחובות.

היום מצוין ביותר מ-193 מדינות ברחבי העולם, והתמה השנה היא "השקיעו בכדור שלנו". באתר האירוע נכתב כי "זה הרגע לשנות את הכל". עם זאת, למרבה הצער, אין הרבה סיבות לחגוג השנה, לאור החרפת משבר האקלים ב-2022, קובע דו"ח חדש של הארגון המטאורולוגי העולמי (WMO).

דו"ח מצב האקלים השנתי שפורסם אתמול (שישי) ניתח שורה של מדדי אקלים - כולל רמות הזיהום, עליית רמת פני הים והתחממות האוקיינוסים - כדי להבין כיצד הכדור מגיב לשינוי האקלים ולהשפעות שיש לכך על אנשים וטבע.

התמונה שעולה עגומה: "2022 היתה שנה של קיצוניות בכדור - מגמה שנמשכת כבר כמה שנים", אמר עומאר בדור, ראש חטיבת הניטור ב-WMO ל-CNN. שורה של שיאי אקלים נשברו, רבים מהם צפויים להישבר שוב השנה:

- האוקיינוסים התחממו לטמפרטורת שיא וכ- 60% חוו לפחות גל חום ימי אחד.

- רמות פני הים טיפסו לרמה הגבוהה ביותר שנרשמה בשל הקרחונים שנמסים והאוקיינוסים שמתרחבים ככל שהם מתחממים.

- קרח ים באנטארקטיקה הצטמצם ב-1.92 מיליון קמ"ר בפברואר 2022, הרמה הנמוכה ביותר אי פעם.

- הרי האלפים באירופה היו עדים לשנת שיא של המסת קרחונים, עם שווייץ הנפגעת העיקרית לאחר שאיבדה 6% מהיקף הקרחונים בין 2021 ל-2022.

- רמות הזיהום שמחמם את כדור הארץ, כולל גזי מתאן ופחמן דו חמצני, הגיעו לשיא ב-2021, השנה האחרונה שיש בעבורה נתונים גלובליים.

שריפות בצ'ילה. רויטרס
שריפות בצ'ילה/רויטרס
שריפת יער באזור ז'ירונד בצרפת, 14 ביולי 2022. רויטרס
שריפות בצרפת/רויטרס
שריפות ענק בספרד בעקבות גל החום 19 ביולי 2022. רויטרס
שריפות בספרד/רויטרס
בווידאו: שריפה באתר פסולת ליד דלהי/תיעוד ברשתות חברתיות

מדדי האקלים האלה הם ביטוי חשוב של מצב כדור הארץ, נכתב בדו"ח, אל אירועי מזג האוויר הקיצוניים שקורים בשל שינוי האקלים, הם האופן שבו ההשפעות המיידיות של השינויים מורגשות ביתר שאת.

"פליטות גזי חממה המשיכו לעלות בשנה שעברה ואוכלוסיות ברחבי העולם מושפעות חמורות ממזג האוויר הקיצוני ואירועי אקלים", אמר מזכ"ל WMO פטרי טאלס בהצהרה. לדבריו, אירועי מזג אוויר קיצוני שנגרמו בשל שינוי האקלים "השפיעו על עשרות מיליונים, החריפו את חוסר הוודאות התזונתית ואת ההגירה ההמונית ועלו מיליארדי דולרים בהפסדים ונזקים".

ב-2022, סין חוותה את הבצורת הארוכה והקשה ביותר בהיסטוריה של המדינה. בצורות נרשמו גם במזרח אפריקה, כשיותר מ-20 מיליון בני אדם באתיופיה, קניה וסומליה מתמודדים עם משבר מזון חמור.

גם מדינות רבות במערב ודרום ארצות הברית סבלו מבצורת משמעותית בשנה שעברה, וגלי חום קיצוניים באירופה הובילו לתמותה עודפת של 15 אלף אנשים, על פי הערכות.

בפקיסטן, כמות שיא של גשמים הותירה שליש מהמדינה מתחת למים. יותר מ-1,700 בני אדם מתו בשיטפונות, 8 מיליון נעקרו מבתיהם - ועלות הנזק היא כ-30 מיליארד דולר.

מדו"ח אחר שפורסם ביום חמישי על ידי שירות קפורניקוס לשינוי אקלים של האיחוד האירופי, שהתמקד בהשפעות שינוי האקלים באירופה ב-2022, עולה כי נרשמו כמה שינויים "מדאיגים" באקלים של היבשת, כולל הקיץ החם ביותר, גלי חום ימיים חסרי תקדים בים התיכון ושריפות עצומות.

לדברי בדור, מי שנפגע בצורה הקשה ביותר הן "קהילות ומדינות שתורמות הכי פחות לשינוי האקלים" אך סובלות באופן לא יחסי מהשלכותיו.

עוד בוואלה!

משבר האקלים לא בוער מספיק באג'נדה הפוליטית

לכתבה המלאה
בווידאו: נזקי השיטפונות בפקיסטן/צילום: רויטרס
דגים מתים באוסטרליה בשל גל חום. טוויטר, צילום מסך
דגים מתים מחום באוסטרליה/צילום מסך, טוויטר
גל חום, בריטניה. GettyImages
גל חום בבריטניה/GettyImages
בוווידאו: שריפות משתוללות ברחבי אירופה, בריטניה שוברת שיאי חום/צילום: רויטרס
קרחונים קרסו באלפיים באיטליה. 4 ביולי 2022. רויטרס
המסת קרחונים באלפים באיטליה/רויטרס
בצורת בנהר לואר בצרפת. רויטרס
בצורת בנהר לואר בצרפת/רויטרס

שמונה השנים האחרונות נרשמו כשנים החמות ביותר בהיסטוריה. הטמפרטורה הגלובלית הממוצעת ב-2022 טיפסה ב-1.15% מעל לרמה שנרשמה לפני המהפכה התעשייתית - והעולם ממשיך להתחמם בדרכו לעבור את רף 1.5% המעלות הגורלי.

המדענים מודאגים במיוחד מהגעתה המאוחרת השנה של אל ניניו שצפויה להוביל לשבירת שיאי התחממות נוספים ב-2023 ו-2024. אל ניניו היא חלק מתופעה אקלימית מחזורית ורחבה יותר המכונה "אל-ניניו - תנודה דרומית", שבה טמפרטורת פני המים במזרח האוקיינוס השקט הטרופי, סמוך לקו המשווה, עולה ויורדת סירוגין ביחס לטמפרטורה הרב-שנתית הממוצעת. באופן כללי, תקופת אל-ניניו מוגדרת כשטמפרטורת המים גבוהה מהממוצע בחצי מעלת צלזיוס.

השנה החמה ביותר ברישומים עד כה היתה 2016, "אך זה רק עניין של זמן עד ששיא זה גם יישבר", אמר בדור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully