וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיאי חום נשברים ברחבי העולם - וזאת רק ההתחלה

עודכן לאחרונה: 20.6.2022 / 18:29

גל חום פקד את הודו ופקיסטן במרץ, ושבר שיא שלא נרשם מתחילת המעקב לפני 122 שנה. האביב בארצות הברית דמה יותר לאמצע הקיץ, עם טמפרטורות גבוהות מהרגיל במאי. אירופה סבלה בתחילת יוני מגל חום, עם טמפרטורות בספרד ובצרפת שעברו את 40 המעלות

הטמפרטורות במרץ בקוטב הצפוני ובקוטב הדרומי שברו שיאים. באנטארקטיקה הן היו גבוהות ב-15 מעלות צלזיוס מהשיא הקודם; בצפון היו המעלות גבוהות ב-3 מעלות צלזיוס מהממוצע בטווח הארוך, על פי חוקרים. מאז, תחנות אקלים ברחבי העולם רשמו שיאי חום, אחת אחרי השנייה.

גל חום פקד את הודו ופקיסטן במרץ, ושבר שיא שלא נרשם מתחילת המעקב לפני 122 שנה. האביב בארצות הברית דמה יותר לאמצע הקיץ, עם טמפרטורות גבוהות מהרגיל במאי. אירופה סבלה בתחילת יוני מגל חום שבו הטמפרטורות בספרד ובצרפת עברו את 40 המעלות, ובבריטניה הן היו גבוהות מ-30 מעלות צלזיוס.

מדענים ממהרים כעת להראות כי טמפרטורות שוברות שיאים אלה הן לא צירוף מקרים. מחקר שפורסם בחודש עבר אישר כי לולא בני האדם וההשפעה שלהם על מזג האוויר המקומי, גל החום בדרום אסיה היה נדיר הרבה יותר.

חום קיצוני בניו דלהי, הודו. 2 במאי 2022. Manish Swarup, AP
חום קיצוני בדלהי/AP, Manish Swarup

המחקר מראה את השלכות החמורות של ההתחממות הגלובלית על מיליוני בני אדם, אף שהטמפרטורה הגלובלית הממוצעת עלתה רק ב-1.2 מעלות צלזיוס לעומת הרמות הפרה התעשייתיות. אם הטמפרטורה תעלה ב-2 מעלות, גלי חום עוצמתיים כמו הגל האחרון יקרו בכל חמש שנים בהודו ובפקיסטן, העריכו המדענים.

על פי האובזרוור, חום כה קיצוני מציב איום רציני לרווחת בני האדם. הוא מפעיל לחץ מיידי על הגוף שלנו, ופוגע ביבולים, גורם לשריפות, ואפילו מזיק לכבישים ולבניינים. הנפגעים העיקריים הם בעלי ההכנסות הנמוכות והעניים, אלה שעובדים בשדות או במפעלים.

מיזוג גם כן תורם לבעיה: הביקוש והשימוש המתחזקים מגבירים את פליטות גזי החממה בזמן שהעולם מנסה לצמצם אותן. לדברי ראדיקה קוסלה, פרופסורית בקולג' אוף אוקספורד, "הדרישה לקירור מניעה עלייה בפליטות גזי החממה וגורמת להתחממות גלובלית גבוהה יותר".

גל חום במערב ארצות הברית

בווידאו: גל חום בדרום מערב ארה"ב/צילום: רויטרס

גלי חום פקדו את מרבית הודו מאז מרץ. על פי נתונים של השירות המטאורולוגי, בדלהי נרשמה טמפרטורה של 42 מעלות צלזיוס וגבוה יותר ב-25 ימים מאז תחילת הקיץ - המספר הגבוה ביותר מאז 2012. מרץ 2022 היה החם ביותר מאז החל הניטור לפני 122 שנה.

הנזק לחקלאות כבר נראה לעין. חקלאים בצפון הודו היו עדים לחיטה שנשרפה בשמש. 15%-35% מהחיטה במדינות שמגדלות את הדגן ניזוקו.

על פי מומחי אקלים, גלי חום הם העתיד של דלהי. לדבריהם, תהליך האורבניזציה בדלהי הוביל לאובדן של 50%-60% מאדמות הביצה והמערכות האקולוגיות הטבעיות שאמורות למתן את הטמפרטורות.

ב-2019, דוח של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) העריך שהודו תאבד "34 מיליון עבודות במשרה מלאה עד 2030 כתוצאה מחום קיצוני".

גל החום בבריטניה, בורנמאות, יוני 2022. רויטרס
אלפים בים. גל חום קיצוני בבריטניה/רויטרס
גל חום במערב ארה"ב: טמפרטורות קיצוניות ושריפות
12.7.21. רויטרס
הטמפרטורה לא צנחה בעיר פיניקס מתחת ל-27 מעלות צלזיוס מזה שבועיים/רויטרס

שריפות בספרד בשל גל חום קיצוני

בווידאו: שריפות משתוללות בספרד בעקבות גל חום במדינה/צילום: רויטרס

ספרד מתמודדת באחרונה עם טמפרטורות מעל 43 מעלות צלזיוס באזורים מסוימים בשל גל חום שהקדים את הקיץ. "ספרד היא באופן מסורתי מדינה מאוד חמה, אך כעת היא מתחממת עוד יותר", אמר רובן דל קמפו, דובר הסוכנות המטאורולוגית הלאומית Aemet. גל החום ביוני הגיע לאחר חודש מאי שהיה החם ביותר מזה 58 שנים. "בפחות מחודש היו לנו שני גלי חום קיצוניים ונדירים", הוא אמר.

בשמונה מתוך 17 האזורים בספרד, כבאים נלחמים בשריפות שגרמו לפינויים של מאות אנשים והרס לעשרות אלפי דונמים. במדריד התושבים מיהרו לברכות השחייה, בעיר שיש בה ברית שחייה אחת לכל 157 אלף תושבים.

חום קיצוני, ניו דלהי, 2 במאי 2022. AP Photo/Manish Swarup, AP
הקיץ הרשמי מתחיל רק ב-21 ביוני. גל חום קיצוני בדלהי/AP, AP Photo/Manish Swarup

בפיניקס - העיר החמה בארצות הברית - הטמפרטורה לא צנחה מתחת ל-27 מעלות צלזיוס מזה שבועיים. יותר ממאה מיליון אמריקנים קיבלו הוראה להישאר בבתים בשבוע האחרון; עשרות אנשים אלפי פרות מתו מחום. עשרות אלפי אנשים באוהיו, מישיגן ואינדיאנה במערב התיכון נותרו ללא חשמל לאחר שסערות ושיטפונות פגעו בקווי החשמל.

הטמפרטורה בפיניקס, העיר החמישית בגודלה בארצות הברית עם 1.6 מיליון תושבים, עברה את 36 המעלות בכל יום ביוני, ללא הקלה בשעות הלילה. אחד הגורמים לחום הקיצוני היא העובדה שפיניקס היא עיר אורבנית שבה החום נלכד בבטון ובאספלט שהחליפו את המדבר ואת הקרקעיות החקלאיות ומחריפות את ההתחממות הגלובלית.

גל חום קיצוני בפולין, יוני 2022. רויטרס
גם בפולין רשמו גל חום מפתיע/רויטרס
גל חום בטקסס, יוני 2022. רויטרס
טקסס מתייבשת/רויטרס

בוויסקונסין שתי נשים מתו, ובמחוז מריקופה באריזונה, נחקרים 48 מקרי מוות שקשורים כנראה לגל החום שבמסגרתו הגיעה הטמפרטורה ל-44 מעלות. בסך הכל 16 ערים ברחבי ארצות הברית רשמו טמפרטורות שיא. בקנזס, 2,000 פרות מתו בשל שילוב של טמפרטורה גבוהה ולחות. הרתעות חום נותרו בתוקף מפלורידה ולואיזיאנה ועד למיסיסיפי, קנזס, מיזורי ומינסוטה על גבול קנדה. החום התפשט גם לשתי הקרוליינות שבהן גם רמת הלחות גבוהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully