וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 שנה של המתנה מגיעות לסופן: האירועים שעיצבו את חייו של המלך צ'ארלס

עודכן לאחרונה: 6.5.2023 / 0:10

צ'ארלס נולד ב-1948, וב-1953 כשהיה בן 3, השתתף בטקס ההכתרה של אימו - המלכה אליזבת השנייה. או אז החלו 70 שנים של ציפייה לרשת את הכתר, אך רק בשנה שעברה הלכה המלכה לעולמה בגיל 96, כשצ'ארלס כבר בן 73. מחר יוכתר יורש העצר הבריטי, שחיכה הכי הרבה זמן לעלות לכס

צ'ארלס מוכתר בתור נסיך ויילס ב-1 ביולי 1969/רויטרס

צ'ארלס המתין שבעה עשורים לכתר - התקופה הממושכת ביותר שיורש עצר בריטי נאלץ לחכות כדי לעלות לכס. מחר (שבת), הוא יוכתר למלך בריטניה צ'ארלס השלישי באותה כנסייה שבה הוכתרה אמו, המלכה אליזבת השנייה ב-1953.

פעיל סביבה אדוק, צ'ארלס הבטיח שכמלך הוא לא יתערב בסוגיות שקרובות לליבו - משינוי האקלים לרפואה אלטרנטיבית ועד לתקשורת. במהלך חייו, צ'ארלס חווה כמה אירועים בולטים שעיצבו אותו וככל הנראה יעצבו גם את שלטונו כמונרך.

לו"ז הכתרת המלך צ'ארלס השלישי. 6 במאי, לונדון. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
לו"ז הכתרת המלך צ'ארלס השלישי. 6 במאי, לונדון/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
ההכתרה של המלכה אליזבת השנייה. רויטרס
צ'ארלס בן ה-3 בתמונה המסורתית על מרפסת הארמון לאחר הכתרת אמו, 1953/רויטרס

שובר מסורת

צ'ארלס נולד בארמון בקינגהאם ב-14 בנובמבר, 1948, במשקל כשלושה קילוגרמים כשסבו, המלך ג'ורג' השישי שלט בבריטניה. בהצהרה שפורסמה לפני חצות נכתב כי הנסיכה אליזבת ילדה בן בשם צ'ארלס פיליפ ארתור ג'ורג'. אביו, הדוכס מאדינבורו, לא נכח בלידה, ובחר לפי דיווחים, לשחק סקווש עם חבר במקום זאת. בגיל שלוש, נהפך צ'ארלס ליורש העצר לאחר מות סבו המלך. הוא נכח בהכתרה של אימו.

בניגוד ליורשי עצר קודמים שלמדו עם מורים פרטיים, המלכה ופיליפ החליטו שצ'ארלס ילמד בבית ספר. לצערו, החוויה היתה נוראית למדי.

צ'ארלס תאר את פנימיית גורדונסטון בסקוטלנד כמחנה של אסירי מלחמה וסבל מבריונות. "זה גיהינום מוחלט", הוא כתב לאימו. עם זאת, צ'ארלס הפגין כשרון משחק ושיחק במחזה מקבת של שייקספיר. עם תום לימודיו, צ'ארלס הפר את המסורת המלכותית ובחר להמשיך לאוניברסיטה במקום להצטרף לצבא.

באוניברסיטה, צ'ארלס למד היסטוריה. הוא יודע לנגן בכמה כלי נגינה, כולל פסנתר וחצוצרה ואף ניגן בצ'לו בקונצרטים של הסימפוניה במהלך לימודיו.

ב-1969, קיבל צ'ארלס את התואר המפורסם "הנסיך מוויילס", לאחר שלמד סמסטר באוניברסיטה במדינה ולמד לדבר ולשית. צ'ארלס עשה היסטוריה כשנהפך ליורש העצר הראשון שקיבל תואר אוניברסיטאי ב-1970 מאוניברסיטת קיימברידג'.

צבא

לאחר אימונים בחיל האוויר המלכותי, צ'ארלס הלך בעקבות אביו והצטרף לחיל הים. הוא שרת על משחתת הטילים HMS נורפוק ועל שתי פריגטות. צ'ארלס הוא גם טייס מסוקים והיה הראשון במשפחת המלוכה להשלים קורס צניחה.

הנסיכה דיאנה מתחתנת עם הנסיך צ'ארלס. GettyImages
צ'ארלס ודיאנה מתחתנים/GettyImages

נישואים ראשונים

בצעירותו, צ'ארלס ניהל מערכות יחסים עם כמה נשים וכונה "הרווק הנחשק ביותר בעולם" בתקשורת. הוא היה בן 21 כשפגש את קמילה שאנד (לימים פרקר-בואלס) בווינדזור במשחק. פולו. עם זאת, החלטתו להצטרף לחיל הים שמה קץ למערכת היחסים החדשה, וקמילה התחתנה עם אנדרו פרקר-בואלס, חבר של צ'ארלס, ב-1973.

צ'ארלס פגש לראשונה את ליידי דיאנה ספנסר כשהיתה בת 16. בן ה-29 יצא אז עם אחותה הגדולה. שלוש שנים לאחר מכן, השניים התחילו להתראות, וב-1981 צ'ארלס הציע לדיאנה נישואים.

השניים נישאו בטקס מפואר מאין כמותו בכנסיית וסטמינסטר ב-29 ביולי 1981, שבו צפו 750 מיליון אנשים ברחבי העולם.

הנסיך וויליאם והנסיך הארי עם הנסיכה דיאנה. GettyImages
דיאנה, ויליאם והארי/GettyImages

משולש אהבים

צ'ארלס ודיאנה קיבלו לעולם את בנם הבכור, ויליאם, ביוני 1982 ואת בנם השני, הארי, בספטמבר 1984. צ'ארלס נכח בלידות בניו - תקדים במשפחת המלוכה. אך השמיים כבר החלו להתקדר באופק.

צ'ארלס וקמילה המשיכו לנהל מערכת יחסים גם לאחר החתונה, וב-1995 אמרה דיאנה בראיון טלוויזיוני חושפני כי "היו שלושה בנישואים שלנו, זה קצת צפוף". דיאנה מצדה החלה לנהל רומנים גם כן. בנובמבר 1992, ראש הממשלה דאז ג'ון מייג'ר הודיע לפרלמנט כי צ'ארלס ודיאנה נפרדים.

זמן קצר לאחר מכן פורסם תמליל של שיחת טלפון מלאת תשוקה בין צ'ארלס לקמילה שהוקלטה ב-1989 - מה שהוביל לשערורייה המכונה "קמילה-גייט". הנסיך צ'ארלס ודיאנה התגרשו לבסוף באוגוסט 1996.

הדיוקנאות הרשמיים של המלך צ'ארלס וקמילה. רויטרס
הדיוקנאות הרשמיים לפני ההכתרה/רויטרס

מות דיאנה

שנה לאחר הגירושים, דיאנה מתה בתאונת דרכים בפריז עם מאהבה דודי פאייד והנהג הנרי פול. צ'ארלס היה זה שבישר את החדשות המרות לוויליאם בן ה-15 והארי בן ה-12, וטס לפריז עם אחיותיה של דיאנה כדי להשיב את הגופה.

המלכה הורתה להביא את שני נכדיה באופן מייד לטירת בלמורל בסקוטלנד לשם פרטיות, וספגה על כך ביקורת עזה מצד הציבור. בלוויה של דיאנה, צ'ארלס, ויליאם והארי צעדו לצד הארון עם הנסיך פיליפ ואחיה של דיאנה, הרוזן ספנסר.

הנסיכה דיאנה על שער גיליון המחווה של ווג בריטניה לכבודה אשר יצא לאור לאחר מותה, אוקטובר 1997. Patrick Demarchelier, סריקה
שער ווג שיצא לאחר מותה של הנסיכה דיאנה/סריקה, Patrick Demarchelier

נישואים שניים ומוצלחים

צ'ארלס וקמילה, שהתגרשה מאנדרו פרקר-בואלס ב-1995, צולמו לראשונה כזוג ב-1999 בלונדון כשנכחו בחגיגת יום הולדת 50 של אחותה של קמילה. ההופעה ביססה את מערכת היחסים ביניהם. הם התארסו בפברואר 2005, וצ'ארלס העניק לקמילה טעבת אירוסים שהיתה שייכת לאימו המלכה.

המלכה ודוכס מאדינבורו לא השתתפו בחתונה האזרחית, אך נכחו בברכה הדתית בקפלת אדוארד הקדוש. קמילה קיבלה את התואר דוכסית קורנוול.

קמילה פרקר בואלס והנסיך צ'רלס בחתונתם, ארמון ווינדזור, אפריל 2005. GettyImages
צ'ארלס וקמילה ביום חתונתם ב-2005/GettyImages

יחסיו עם התקשורת

לצ'ארלס היתה מערכת יחסים מתוחה עם התקשורת. ב-2005 צולמה תמונה שלו במהלך חופשת סקי פרטית בשווייץ עם בניו. הוא אמר על אחד העיתונאים הבריטים מה-BBC כי הוא "איש נוראי. איני יכול לסבול אותו".

עיתון "גרדיאן" היה מעורב במשך עשור בסכסוך משפטי - שכונה "עכביש שחור" - עם צ'ארלס, במטרה לקבל מכתבים שהנסיך שלח לשרים בממשלה שחשפו את דרישותיו לשיפור הציוד של החיילים הבריטים בעירק ועד לנגישות של תרופות אלטרנטיביות בבריטניה.

ב-2014 צ'ארלס עורר סערה תקשורתית כשהישווה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאדולף היטלר. ב-2021, עוזריו התעקשו כי לצ'ארלס לא היה מושג שעוזר לשעבר שלו סייע לאיש עסקים סעודי לקבל תואר.

הילדים של הנסיך ויליאם וקייט, חגיגות יובל הפלטינה למלכה אליזבת השנייה בלונדון. רויטרס
הנכדים: הנסיכה שרלוט, הנסיך לואי והנסיך ג'ורג' בחגיגות הפלטינה של המלכה, לונדון/רויטרס

סבא גאה

הנסיך ג'ורג' נולד ב-2013. כיום יש לצ'ארלס חמישה נכדים, ג'ורג', שרלוט, לואי, ארצ'י וליליבת, בנוסף לחמישה נכדים חורגים בשל נישואיו לקמילה. הוא גם נטל עוד סמכויות ואחריות מאמו המלכה. ב-2021, מת אביו, הנסיך פיליפ, בעיצומה של מגפת הקורונה. צ'ארלס הוביל את התהלוכה בלוויה של אביו ונראה מזיל דמעה. ב-2022 הלכה לעולמה "אמו היקרה", המלכה אליזבת השנייה.

הנסיך הארי ומייגן מרקל מוקפים בילדי משפחת המלוכה לאחר חתונתם, 20 במאי 2018, טירת ווינדזור. דוברות בית המלוכה, מערכת וואלה! NEWS
החתונה של הארי ומייגן, 2018/מערכת וואלה! NEWS, דוברות בית המלוכה

הארי עושה צרות

מערכת היחסים בין צ'ארלס לבנו הצעיר הידרדרה בשנים האחרונות. הארי נישא למייגן מרקל, שחקנית אמריקנית ממוצא מעורב, ב-2018. צ'ארלס אמנם ליווה את מייגן לחופה אך יחסיו עם הארי נהפכו למתוחים.

הארי מתח ביקורת על אביו בכמה הזדמנויות פומביות ולבסוף עבר להתגורר בקליפורניה עם אשתו. על פי דיווחים, צ'ארלס אף התייחס לעובדה שנכדו העתידי אולי יהיה שחור בשל המוצא המעורב של מייגן. הארמון הכחיש את הדברים בזעם. צ'ארלס אמר כי "נפגע עמוקות" מהאמירות של כלתו. בינואר 2023, פירסם הארי את האוטוביוגרפיה שלו "ספייר" ("העודף") שכללה כמה חשיפות מרעישות על משפחת המלוכה - מה שגרם לשבר עמוק שנראה כי לא יירפא.

המלך צ'ארלס השלישי בפסגת האקלים. טוויטר, צילום מסך
המלך צ'ארלס בפסגת האקלים, 2021/צילום מסך, טוויטר

סביבה וצדקה

צ'ארלס הוא תומך ופעיל אדוק בסביבה. הוא התייחס לנושא כבר ב-1970 כשהביע דאגה לטבע בשל זיהום ושימוש בפלסטיק. המלך גם נשיא או פטרון של יותר מ-400 ארגוני צדקה. הוא הקים את קרן הנסיך ב-1976 עם כספי הפרישה שלו מחיל הים. מאז סייעה הקרן ליותר מ-800 אלף צעירים מרקע חלש להיכנס לשוק העבודה .

המלך צ'ארלס השלישי בפרלמנט בלונדון, לקראת נאום ראשון בתפקיד, 12 בספטמבר 2022. רויטרס
צ'ארלס לקראת נאום ראשון בפרלמנט בתור מלך, 2002/רויטרס
בווידאו: הכנות לטקס ההכתרה של המלך צ'ארלס בארמון בקינגהאם בלונדון/צילום: רויטרס

פופלאריות

מסקר של המרכז הלאומי למחקר חברתי שפורסם בשבוע שעבר עולה כי התמיכה במוסד המלוכה "נפלה לשפל כל הזמנים" בבריטניה, ורק 29% מאזרחי המדינה סבורים כי המוסד הזה "חשוב מאוד". מסקר של יוגוב מהחודש שעבר עלה כי למרבית האזרחים כלל לא אכפת מטקס ההכתרה מחר - האירוע המלכותי הגדול הראשון מאז מותה של המלכה.

טקס ההכתרה לפיכך יהיה מבחן ליטמוס לשאלה האם לבריטים ולאזרחי חבר העמים עדיין אכפת ממשפחת המלוכה או שחיבתם היתה מוקדשת אך ורק למלכה אליזבת השנייה, שהלכה לעולמה בשנה שעברה. על המלך צ'ארלס יהיה להוכיח אם המלוכה עדיין רלוונטית ומוצדקת בעידן המודרני - במיוחד בתקופה של מצוקה כלכלית ויוקר מחיה מרקיע שחקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully