וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שצריך לדעת על טקס הכתרת המלך צ'ארלס בשבת

עודכן לאחרונה: 30.4.2023 / 12:18

הטקס ייערך ב-6 במאי, ויימשך מ-1-3 אחרי הצהריים, שעון ישראל. 2,800 אורחים הוזמנו לכנסיית וסטמינסטר. לאחר תהלוכה גדולה בחזרה לארמון בקינגהאם במסלול לאורך 2 ק"מ, המלך צ'ארלס, המלכה קמילה ובני המשפחה המלכותית יופיעו במרפסת הארמון לתמונה המסורתית

לראשונה בהיסטוריה, כל אזרח בבריטניה ובכל האומות האחרות שבהן המלך הוא ראש המדינה, יתבקשו "להישבע אמונים" (Homage of the People ) בהכתרה של צ'ארלס בשבת, כך נחשף הבוקר (ראשון).

הצעד חסר התקדים אמור להפוך את הטקס ל"הכתרה של העם", על רקע העובדה שבעבר רק חברי האצולה נקרא לשאת שבועה כזאת (Homage of the Peers).

טקס ההכתרה של המלכה אליזבת. טוויטר, אתר רשמי
טקס ההכתרה של המלכה אליזבת השנייה ב-1953/אתר רשמי, טוויטר

הטקס

טקס ההכתרה, שייערך ב-6 במאי, יכבד את המסורת העתיקה של משיחת והכתרת מלכים, ובמקביל ישקף את הדרכים שבהם בריטניה השתנתה מאז ההכתרה של המלכה אליזבת השנייה לפני 70 שנה.

הדיוקן הרשמי של המלך צ'ארלס. רויטרס
הדיוקן הרשמי של המלך צ'ארלס לקראת ההכתרה/רויטרס
ההזמנה המלכותית לטקס ההכתרה של המלך צ'ארלס השלישי. טוויטר, צילום מסך
ההזמנה המלכותית/צילום מסך, טוויטר

מהי ההכתרה

שמונה חודשים לאחר העלייה לכס השלטון והכרזה הרשמית על צ'ארלס כמלך בריטניה, טקס ההכתרה יהיה חגיגה ציבורית של מלך חדש. מדובר באירוע שבו ישתתפו מכובדים מכל רחבי העולם וייצפו בו מיליארדי בני אדם.

הטקס הוא גם רגע סמלי שבו מתאחדים המלוכה, הכנסייה והמדינה לפולחן דתי, שבו המלך נשבע לאלוהים ולמדינה. מארמון בקינגהאם נמסר כי האירוע "ישקף את תפקיד המלך כיום ובעתיד ואת שורשיו הנטועים במסורת ובטקס מרהיב".

גלימת המדינה מקטיפת ארגמן של המלך צ'ארלס. רויטרס
מכינים את גלימת המלך/רויטרס
אבן הוגרל בכנסיית וסטמינסטר לקראת ההכתרה של המלך צ'ארלס. רויטרס
אבן הגורל/רויטרס
המסך שמאחוריו ימשחו את המלך צ'ארלס בשמן קדוש. רויטרס
המסך שמאחוריו מושחים את המלך/רויטרס

מה קורה בטקס עצמו

הארכיבישוף של קנטרברי, ג'סטין ולבי, ינהל את הטקס. המרכיבים החשובים שלו הם "ההכרה" (recognition), השבועה (oath), המשיחה (anointing), ההסמכה (investiture), ההכתרה (crowning) והבעת כבוד (homage).

1. ההכרה - הריבון נכנס לכנסיית וסטמינסטר כשהוא עוטה אדרת ארגמן וגלימת המדינה מקטיפת ארגמן. מעת שהריבון מתיישב בכס השלטון, עוברים הארכיבישוף מקנטרברי ואצילים נוספים באולם. בכל אחת מהפינות, הארכיבישוף קורא להכרה בריבון, במילים: "רבותי, אני מציג לכם בזאת את... מלככם ללא עוררין. על כן תביעו היום הזה את נאמנותכם וכבודכם, התעשו כן?"

2. השבועה - לאחר שהציבור מכיר במלך בכל צד של הכנסייה, הארכיבישוף משביע את הריבון לשלוט על פי חוק באופן הוגן ועם חמלה ולשמר את הכנסייה האנגליקנית.

3. המשיחה - לאחר טקס הלחם והמים הריבון מוריד את גלימת הארגמן, עוטה את גלימת המשיחה והולך לכיסאו של המלך אדוארד, הניצב במקום הגבוה ביותר באולם. בבסיס הכיסא, שנבנה בימי הביניים, קיים שקע שאליו מוכנסת אבן סקון (הידועה גם בשם "אבן הגורל" ו"אבן ההכתרה") למשך הטקס. מעת שהתיישב בכיסא זה, מורמת חופה מעל לראשו של המלך בזמן טקס המשיחה. חלק זה של הטקס לא שודר בטלוויזיה בהכתרת המלכה אליזבת השנייה ב- 1953 בשל קדושתו.

הדיקן של וסטמינסטר מוזג את השמן הקדוש, שהופק מזיתים מעצי זית מירושלים, לכף והארכיבישוף מקנטרברי מושח בשמן את המלך על ידיו, על חזהו ועל ראשו. טקס המשיחה מסתיים בברכה של הארכיבישוף. עם תום טקס המשיחה מולבש המלך בתכריך colobium sindonis ומעליו בסופרטוניקה.

4. ההסמכה - הריבון לבוש בגלימות ההכתרה המקודשות וסמלים של המלוכה מוצגים בפניו: הגלובוס, טבעת ההכתרה והשרביטים. בעת שהמלך אוחז בשני השרביטים, הארכיבישוף מקנטרברי מניח על ראשו של המלך את כתר אדוארד הקדוש. כל הציבור קורא "אל נצור המלך", והאצילים מניחים על ראשם את כתריהם. בשלב זה נורים מטחי תותחים ממצודת לונדון ומבשרים על ההכתרה.

5. לאחר מכן נסיכים ובני מלוכה אחרים ניגשים למלך להביע כבוד במה שמכונה הבעת כבוד.

מכינים את השמן להכתרת המלך צ'ארלס. רויטרס
מכינים את השמן בקדוש בירושלים לקראת ההכתרה של המלך צ'ארלס/רויטרס
כתר אדוארד הקדוש. GettyImages
כתר אדוארד הקדוש/GettyImages
גלובוס הריבון. Royal Collection Trust, אתר רשמי
גלובוס הריבון/אתר רשמי, Royal Collection Trust
טבעת ההכתרה. Royal Collection Trust, צילום מסך
טבעת ההכתרה/צילום מסך, Royal Collection Trust
כתר אדוארד הקדוש, גלובוס הריבון, השרביט עם הצלב, השרביט עם היונה וטבעת ההכתרה. ויקיפדיה, אתר רשמי
הכתר, הגלובס, השרביטים ובעת ההכתרה/אתר רשמי, ויקיפדיה

הכתר

כתר אדוארד הקדוש הוא החשוב מבין אביזרי המלכות וסמלי המלוכה. הכתר נעשה בעבור המלך צ'ארלס השני ב-1661. קודמו שהותך ב-1649, נוצר על פי הסברה במאה ה-11 בשביל המלך אדוארד המודה.

כתר אדוארד הקדוש אינו העתק מדויק של קודמו. העיצוב שלו הוא מקורי ועליו ארבעה צלבים, ארבע חבצלות ושתי קשתות. הכתר עשוי מזהב טהור ומקושט ב-444 אבנם יקרות - כולל אודם, אזמרגד, אמתיסט, ספיר ועוד - סביב כיפה סגולה מקטיפה.

כתר אדוארד הקדוש אמור להישאר בכנסיית וסטמינסטר, כך שכתר שני נוצר שאותו המלך חובש מחוץ לכנסייה. כתר האימפריה הממלכתי מקושט ב-2,868 יהלומים, כולל היהלום קוהינור. הוא נוצר ב-1937 על פי הכתר של המלכה ויקטוריה.

כשהטקס הדתי יסתיים, המלך צ'ארלס וקמילה, שתוכתר למלכה בטקס קצר, יעברו לקפלה של אדוארד הקדוש, מקדש אבן בתוך וסטמינסטר, היכן שהמלך יענוד את כתר האימפריה הממלכתי לקראת שובו לארמון בקינגהאם.

כרכרת המדינה המוזהבת. GettyImages
כרכרת המדינה המוזהבת/GettyImages

התהלוכות

בחגיגה המלכותית יהיו שתי תהלוכות שיעברו ברחובות לונדון ביום ההכתרה. אחת תיקח את המלך להכתרה, ולאחר מכן, תהלוכה גדולה יותר תסיע אותו בחזרה לארמון בקינגהאם, היכן שהמלך ובני משפחת המלוכה יופיעו במרפסת לתמונה המסורתית, וכדי לצפות במטס.

המסלול הפעם יהיה קצר משמעותית לעומת המסלול בחזרה לארמון של המלכה אליזבת ב-1953. לקראת הטקס, המלך יעזוב את הארמון ויעבור בשדרה בכרכרה הממלכתית של יובל היהלום רתומה לשישה סוסי וינדזור אפורים, בליווי חיל הפרשים של הארמון. התהלוכה תעבור ברחוב פרלמנט עד לכנסייה.

בדרך חזרה, ייסע המלך בכרכרת המדינה המוזהבת, הרתומה לשמונה סוסי וינדזור אפורים, לאורך מסלול של כשני קילומטרים במה שמכונה "תהלוכת ההכתרה".

הנסיך צ'ארלס והדוכסית קמילה במצודת לונדון. רויטרס
צ'ארלס וקמילה/רויטרס

קמילה

בשונה ממלכות-רעיות אחרות, כולל אמה של אליזבת השנייה, קמילה לא תקבל כתר חדש להכתרה שלה. היא תחבוש את כתר הכסף של המלכה מרי שנוצר ב-1911.

מתכוננים לטקס ההכתרה של המלך צ'ארלס. רויטרס
מזכרות לקראת ההכתרה/רויטרס
מתכוננים לטקס ההכתרה של המלך צ'ארלס. רויטרס
מזכרות לקראת ההכתרה/רויטרס

1953 לעומת 2023

ההכתרה של צ'ארלס צפויה להיות קצרה יותר משל אמו, המלכה אליזבת השנייה לפני שבעה עשורים. אז הטקס - ששודר לראשונה בטלוויזיה - נמשך יותר משלוש שעות. הפעם, מומחים רבים סבורים כי הטקס יימשך כשעתיים בלבד.

בנוסף, יצומצם מספר האורחים לטקס. ב-1953, הוזמנו 8,000 אנשים לכנסייה. לטקס של צ'ארלס הוזמנו כ-2,800 אנשים בלבד.

מתכוננים לטקס ההכתרה של המלך צ'ארלס. רויטרס
מתכוננים לטקס ההכתרה של המלך צ'ארלס/רויטרס
המלכה אליזבת השנייה על מרפסת ארמון בקינגהאם, לונדון, 2 ביוני 2022. רויטרס
התמונה על המרפסת בארמון בקוינגהאם/רויטרס

מתי הכל קורה

התהלוכה הראשונה תצא מארמון בקינגהאם בשעה 10:20 שעון לונדון (12:20 שעון ישראל). הטקס במנזר וסטמינסטר יתחיל ב-11 (1 בצהריים) ויסתיים ב-1 (3 אחרי הצהריים).

לאחר הטקס, המלך והמלכה ישובו לארמון בקינגהאם במסלול שיימשך 30 דקות. הם יתקבלו על ידי חיילים מצדיעים בגני הארמון ויופיעו על המרפסת.

ב-7 במאי, יום לאחר ההכתרה, ייערכו אלפי אירועים ברחבי בריטניה כחלק מ"ארוחת הצהריים הגדולה של ההכתרה". האמנים ליונל ריצ'י, קייטי פרי וטייק דאת יופיעו ב"קונצרט ההכתרה" בטירת וינדזור בערב. ביום שני, היום האחרון של החגיגות, הבריטים ייהנו מחופשת בנקים לצד קריאה ארצית להתנדב בקהילות שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully