וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקץ ל-20 שנות כהונה של ארדואן? טורקיה מתכוננת לבחירות

עודכן לאחרונה: 2.5.2023 / 12:57

אזרחי טורקיה ילכו לקלפיות ב-14 במאי בבחירות נשיאותיות ופרלמנטריות, כדי לקבוע את עתיד הדמוקרטיה הטורקית, פחות משלושה חודשים לאחר רעידת האדמה הקטלנית שגבתה את חייהם של יותר מ-50 אלף אנשים לצד כ-6 מיליון עקורים

כמאל קיליצ'דראולו, מתמודד לנשיאות בטורקיה. ויקיפדיה, אתר רשמי
כמאל קיליצ'דראולו, יריבו העיקרי של ארדואן/אתר רשמי, ויקיפדיה

לאחר עשרים שנים בשלטון, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מתכונן לבחירות כלליות ב-14 במאי. הסקרים מראים כי ליריבו, כמאל קיליצ'דראולו, רואה חשבון לשעבר ופוליטיקאי סוציאל-דמוקרטי שמנהיג את מפלגת העם הרפובליקנית, יש יתרון קל.

השנה לעם הטורקי יש אפשרות בחירה בין ארדואן והאפשרות שכהונה נוספת שלו תבסס במדינה שלטון של אדם אחד, לבין מתנגדיו שהבטיחו ליישם רפורמה במערכת הנשיאותית ולהשיב את טורקיה לדמוקרטיה פרלמנטרית.

האופוזיציה בטורקיה, קואליציה של שש מפלגות, שבראשה עומד קיליצ'דראולו, מאוחדת סביב מטרה אחת - הסרת ארדואן מהשלטון. היא מאמינה שהבעיות שעמן מתמודדת המדינה יהפכו את הבחירה בבחירות הקרבות לקלה. משבר כלכלי עמוק ותגובה ממשלתית פושרת לשתי רעידות אדמה קטלניות שפקדו את המדינה בפברואר סיכמו שני עשורים תחת שלטון ארדואן ומפלגת הצדק והפיתוח שלו (AK), שעל פי הערכות, צפויה להפסיד מושבים בפרלמנט בבחירות הפרלמנטריות שייערכו גם כן ב-14 במאי.

עם זאת, להביא לסיום שלטונם של ארדואן ומפלגתו לאחר עשרים שנה היא אינה משימה קלה. סקרים רבים מצביעים על כך שקואליציית האופוזיציה תזכה ברוב בפרלמנט, אך המרוץ לנשיאות נותר צמוד. אם האופוזיציה לא תצליח לזכות בנשיאות וברוב בפרלמנט, היא לא תוכל ליישם את הרפורמה החוקתית הגורפת שהבטיחה. והסכנה העיקרית היא שארדואן יוכל להישאר בשלטון גם אם המפלגה שלו תספוג תבוסה בפרלמנט ולרכז עוד יותר את הסמכויות של הנשיא, מה שיבטל בפועל כל הישג של האופוזיציה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מברך את חברי מפלגתו בפרלמנט באנקרה, 18 בינואר 2023. רויטרס
נשיא טורקיה מברך את חברי מפלגתו בפרלמנט באנקרה, ינואר/רויטרס

מה צריך לדעת

אזרחי טורקיה ילכו לקלפיות כדי לקבוע את עתיד הדמוקרטיה הטורקית פחות משלושה חודשים לאחר רעידת האדמה הקטלנית שגבתה את חייהם של יותר מ-50 אלף אנשים לצד כ-6 מיליון עקורים ברחבי דרום המדינה וצפון סוריה.

הבחירות ייערכו על רקע משבר כלכלי והשחיקה של הדמוקרטיה, לדברי פרשנים, תחת שלטון ארדואן.
הסקרים צופים שיא בשיעור ההצבעה השנה, ומרוץ צמוד בין ארדואן לקיליצ'דראולו, מנהיג האופוזיציה.

גם הדמוגרפיה צפויה למלא תפקיד מרכזי בבחירות הקרבות. מרבית המחוזות שנפגעו בצורה הקשה ביותר ברעידת האדמה הם מאחזים של ארדואן ומפלגת AK. על פי הערכות של ועדת הבחירות, לפחות מיליון בוחרים באזורים אלה לא יצביעו השנה משום שנעקרו מבתיהם.

עוד בוואלה!

ארדואן: רעידת האדמה - כמו פצצת אטום; בת 77 חולצה מההריסות אחרי 212 שעות

לכתבה המלאה
קרובי משפחה מתחבקים בזמן שצוותי הצלה חילצו את גופותיהם של קרובי משפחה אחרים מההריסות בהטאיי, טורקיה, 14 בפברואר 2023. רויטרס
רעידת האדמה בטורקיה/רויטרס

מערכת הבחירות בטורקיה

טורקיה עורכת בחירות כל חמש שנים. מפלגות יכולות למנות מועמדים לנשיאות אם עברו את אחוז החסימה של 5% בבחירות הפרלמנטריות האחרונות, או הצליחו לאסוף לפחות 100 אלף חתימות תמיכה.

המועמד שיקבל יותר מ-50% מהקולות בסבב הראשון הוא הנשיא. אם שום מועמד לא קיבל את רוב הקולות, הבחירות ממשיכות לסבב שני בין שני המועמדים שקיבלו את המספר הגבוה ביותר של קולות בסבב הראשון.

הבחירות לפרלמנט נערכות במקביל לבחירות לנשיאות. בטורקיה יש מערכת של ייצוג יחסי בפרלמנט, שבמסגרתה מספר המושבים שמפלגה מקבלת בפרלמנט בן 600 המושבים הוא ביחס ישיר לקולות שקיבלה.

מפלגות חייבות לקבל לא פחות מ-7% מהקולות - לבדן או מסגרת ברית עם מפלגות אחרות - כדי להיכנס לפרלמנט.

ההצבעה תיערך ב-14 במאי, אז יצביעו המועמדים בקלפיות בבחירות לנשיאות ולפרלמנט. סבב שני של הצבעה לנשיאות, אם יקרה, ייערך ב-28 במאי. הקלפיות ייפתחו ב-8 בבוקר וייסגרו בחמש אחרי הצהריים. התוצאות צפויות אחר 9 בערב.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נושא דברים לתקשורת אחרי ישיבת ממשלה באנקרה, 8 בדצמבר 2021. רויטרס
נשיא טורקיה ארדואן/רויטרס

המתמודדים

ארבעה מועמדים מתמודדים על הנשיאות: מלבד ארדואן וקיליצ'דראולו, מתמודד גם מנהיג מפלגת המולדת שממוקמת במרכז, מוהרם אינצ'ה, מורה לפיזיקה שהפך לאחד ממתנגדיו הבולטים של נשיא טורקיה. מהימין מועמד סינאן אואן ממפלגת ברית האבות.

סוגיות עיקריות

הבוחרים הטורקים מוטרדים מהמשבר הכלכלי והנזקים שנגרמו בשל רעידת האדמה. עוד לפני רעידת האדמה הקטלנית, טורקיה התמודדה עם עליית מחירים ופיחות חד במטבע.

הבוחרים גם מצביעים למי שהם חושבים שיהיה הראוי ביותר לנהל את השלכות רעידת האדמה ולהגן על המדינה מפני אסונות עתידיים.

סקר של חברת מטרופול מאפריל הראה כי יותר בוחרים מאמינים שארדואן וממשלתו יכולים להתמודד עם ההשפעות של אסון הטבע לעומת קיליצ'דראולו והקואליציה שלו.

סוגיה נוספת שמעסיקה את הבוחרים היא הפניית הגב של ארדואן לדמוקרטיה.

כוחות ההצלה נושאים גופה לאחר רעידת האדמה במחוז האטיי, טורקיה, 21 בפברואר 2023. רויטרס
רעידת האדמה בטורקיה/רויטרס

מה אומרים הסקרים

על פי סקר מטרופול, מספר שיא של בוחרים צפוי להגיע לקלפיות בבחירות במאי. כ-5 מיליון בוחרים בפעם הראשונה, מרביתם מכירים רק מנהיג אחד - ארדואן - צפויים לקחת חלק בבחירות השנה, על פי ועדת הבחירות.

בסבב הראשון הבוחרים צפויים יותר בוחרים לתמוך בקיליצ'דראולו, אחריו ארדואן במקום השני, ואינצ'ה ואואן במקומות השלישי והרביעי בהתאמה. קיליצ'דראולו קיבל 42.6% לעומת ארדואן עם 41.1% בסקר מטרופול. בנוסף, אם אינצ'ה יפרוש מהמרוץ, מרבית תומכיו יעברו לקיליצ'דראולו על פני ארדואן. בבחירות לפרלמנט, מפלגת AK של ארדואן מובילה בסקרים.

המפלגה הפרו-כורדית HDP לא שולחת מועמד מטעמה לנשיאות, אך תומכת באופן רשמי בקיליצ'דראולו. פרשנים סבורים כי בסיס הבוחרים של HDP ימלא תפקיד קריטי בבחירות, אולי לטובת קיליצ'דראולו. על פי סקר מטרופול מאפריל, מרבית בוחרי HDP צפויים לבחור ביריב העיקרי של ארדואן.

בווידאו: מאות הפגינו נגד הפרישה של אנקרה מ"אמנת איסטנבול"/צילום: רויטרס

מה יקרה אם ארדואן יפסיד

יש פרשנים שמאמינים שאם ארדואן יפסיד בפער קטן, הוא יערער על התוצאות. לראיה, בבחירות לראשות העירייה באיסטנבול ובאנקרה ב-2019, מפלגת AK איבדה את השליטה בשתי הערים, מה שהוביל לכך שגורמים במפלגה דחו את התוצאות וטענו לאי סדרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully