וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורגשה עד גרינלנד: רעידת האדמה בטורקיה - החזקה ביותר זה כמעט מאה שנה

ארדואן השווה את האסון לרעש שהחריב את טורקיה ב-1939 והרג יותר מ-30 אלף איש, ומניין הנספים הנוכחי - יותר מאלף - צפוי לטפס. "כולם נותנים את הלב ואת הנשמה", אמר הנשיא, שקיבל הצעות סיוע מעשרות מדינות, בהן ישראל. בסוריה נואשים לסיוע: "צריכים עזרה מכולם"

צילומי מזל"ט: מצילים בערים טורקיות מחפשים אחר ניצולי רעידת אדמה/רויטרס

רעידת האדמה שזעזעה היום (שני) את טורקיה היא הקטלנית ביותר שפקדה את המדינה מאז 1999, אז נספו כ-17 אלף איש במזרח המדינה, והחזקה ביותר זה כמעט מאה שנה. מניין ההרוגים במדינה כבר עלה לכ-1,500, לצד אלפי פצועים נוספים ולכודים רבים מתחת להריסות. בסוריה השכנה נספו יותר מ-900 בני אדם ואלפים נפצעו.

הרעש שהתרחש הלילה בטורקיה היה מעט חזק יותר מזה של 1999 - 7.8 בהשוואה ל-7.6 - ולפי חלק מהמומחים עוצמתי כמו הרעש החזק ביותר שנמדד במדינה אי-פעם, ב-1939. הוא הורגש במדינות המזרח התיכון, כולל ישראל, ואפילו בגרינלנד. בשעות הצהריים כבר פקדה את המדינה רעידת אדמה חזקה נוספת, בעוצמה של 7.7.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן השווה את האסון של היום לזה של 1939, אז נספו כ-30 אלף איש בדרום-מזרח המדינה. הוא אמר כי הוא לא יכול להעריך את מספר הקורבנות הסופי, מאחר שהחיפושים וממאמצי החילוך נמשכים. האסון הכה בזמן שטורקיה ומדינות האזור נמצאות בעיצומו של החורף.

"כולם נותנים את הלב ואת הנשמה במאמצים, על אף שהחורף, מזג האוויר הקר ורעידת האדמה שהתרחשה במהלך הלילה הופכים את הכול לקשה יותר", אמר ארדואן במסיבת עיתונאים. לדבריו, אנקרה קיבלה הצעות לסיוע מעשרות מדינות. אחת מהן היא ישראל, שנערכת להוציא הערב משלחת סיוע של צה"ל למדינה. שם מבצע החילוץ יהיה "ענפי זית".

רעידת אדמה באדנה, תורכיה. רויטרס
מספר לא ידוע של תושבים עדיין לכודים. הריסות מבנה בעיר באדנה, טורקיה/רויטרס

טורקיה, המשתרעת על פני כמה קווי שבר, היא אחד האזורים הפעילים ביותר מבחינה סיסמולוגית בעולם. ב-2011 נהרגו יותר מ-500 איש ברעידת אדמה בעיר ואן שבמזרח המדינה.

בעיר דיארקביר, צוותי הסיוע חילצו בחיים ילדה בת שבע מההריסות אחרי כשבע שעות. "רעידת האדמה הכתה באזור שממנו חששנו", אמר ראש הסהר האדום הטורקי, קרם קיניק, לתקשורת המקומית. הוא קרא לאזרחים לתרום דם. תושבים רבים יצאו בבגדי הלילה שלהם לרחובות הקפואים, שחלקים נרחבים מהם הפכו לעיי חורבות.

עוד בוואלה!

מה עושים בזמן רעידת אדמה בישראל? המדריך המלא

לכתבה המלאה
מבנים הרוסים בעקבות רעידת אדמה בעיר עפרין, סוריה, 6 בפברואר 2023. GettyImages
מבנים רבים היו על סף קריסה בשל המלחמה. הריסות בעפרין, סוריה/GettyImages

בעיר פזרצ'יק, שבמחוז קהרמנמרש, נרשם נזק אדיר. "הבית שלנו נראה יציב מבחוץ אבל יש סדקים בפנים", אמר ניהט אלטונדאג ל"גרדיאן. "יש מבנים הרוסים מסביבי, יש בתים שעולים באש, יש בתים שנסדקים. "מבנה קרס במרחק של 200 מטר מאיפה שאני עכשיו. אנחנו מחכים לבוקר כדי שנראה את היקף רעידת האדמה. כולם בחוץ, מפחדים".

"מעולם לא הרגשתי דבר כזה ב-40 שנות חיי", סיפר ארדם, תושב העיר גזיאנטפ, הסמוכה למוקד הרעש. "הרגשנו את רעידת האדמה חזק מאוד לפחות שלוש פעמים, טולטלנו כמו תינוק בעריסה". ארדם אמר כי אנשים נמלטו מהבתים הרועדים שלהם וחוששים לחזור. "כולם יושבים במכוניות שלהם ומנסים לנסוע למקומות פתוחים, הרחק מהמבנים", אמר בשיחת טלפון עם סוכנות הידיעות רויטרס.

הרס נרחבת בסוריה, ישראל קיבלה פנייה להגשת סיוע

בסוריה, מניין הקורבנות עלה ליותר מ-900 בשטחים שבשליטת המשטר ושבשליטת המורדים. השליט בשאר אסד כינס בבוקר ישיבת חירום ועל הקורבנות נמנים גם אחותו של ראש הממשלה, חוסיין ערנוס, וכמה מילדיה ומנכדיה שנהרגו בחמאת. גורם מדיני אמר כי ישראל קיבלה בקשת סיוע עקיפה מדמשק דרך סוכניות האו"ם באזור.

"ביממה האחרונה הייתה רעידת אדמה קשה מאוד בטורקיה, שחבקה בקשת גם איזורים אחרים. אני הנחיתי לשלוח, לפי בקשת ממשלת טורקיה, צוותי חילוץ, הצלה ומזור רפואי", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "כך אנחנו נוהגים ברחבי העולם, וכך אנחנו נוהגים גם בקרבתנו. מכיוון שנתקבלה גם בקשה לעשות זאת - לנפגעים רבים מהרעש בסוריה, הנחיתי לעשות זאת גם כן".

מבנים רבים בסוריה סובלים מנזק רב ממלחמת האזרחים המתחוללת במדינה קרוב ל-12 שנה, והם אינם יכולים לעמוד בעוצמתן של רעידות אדמה משמעותיות. ראש שירותי הבריאות בחאלב, זיאד האגה טהא, אמר כי "כל בתי החולים הציבוריים והפרטיים בכוננות גבוהה. הפצועים עדיין מגיעים בגלים".

אסמאעיל אל-עבדאללה, אחד מחברי ארגון ההצלה "הקסדות הלבנות" הפועל בשטחי האופוזיציה, אמר לרשת BBC כי "אנחנו זקוקים לעזרה, אנחנו זקוקים לקהילה הבינלאומית שתעשה משהו, שתעזור לנו, שתתמוך בנו. צפון-מערב סוריה הוא אזור אסון. אנחנו צריכים עזרה מכולם כדי להציל את עמנו".

בווידאו: ילדה מחולצת מההריסות בעיירה עזאז בסוריה בעקבות רעידת האדמה/רויטרס

בתיעוד מעיירת הגבול עזאז, שבשליטת המורדים, פעוטה חולצה בחיים מאחד המבנים שניזוקו ברעש. עדי ראייה סיפרו כי בדמשק ובבירת לבנון ביירות ובעיר טריפולי תושבים ברחו מהבתים לרחובות והתרחקו מהם מחשש שיקרסו.

"המצב טראגי מאוד, עשרות מבנים קרסו בעיר סלקין", אמר חבר בארגון ההצלה "הקסדות הלבנות". סלקין שוכנת כחמישה ק"מ מהגבול עם טורקיה. לדברי המחלץ, שנראה בסרטון ברחוב עמוס בהריסות, הבתים "נהרסו לחלוטין".

רוסיה, שכוחותיה פרוסים בסוריה, אמרה כי לא נרשם נזק בבסיסים שלה במדינה והיא הציעה סיוע לטורקיה.

ארצות הברית אמרה כי הנשיא ג'ו ביידן הנחה את סוכנויות הסיוע הממשלתיות לבחון את אפשרויות הסיוע הטובות ביותר לאזורי האסון. יועצו לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבאן, מסר בהצהרה כי וושינגטון מודאגת מהדיווחים על ההרס האדיר. "אני נמצא בקשר עם הגורמים בטורקיה כדי להבהיר להם שאנחנו מוכנים לספק כל עזרה שצריך", כתב בטוויטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully