וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-1,800 הרוגים ברעידת האדמה בטורקיה ובסוריה: "צריכים עזרה"

צוותי ההצלה מחפשים אחרי לכודים בהריסות, ובטורקיה הגיע מניין ההרוגים ליותר מאלף. ארדואן: "האסון הגדול ביותר מאז 1939". בסוריה, פעוטה חולצה בחיים מאחד המבנים, שרבים מהם קרסו: "הפצועים מגיעים בגלים". בשעות הצהריים הורגשה רעידת אדמה חזקה נוספת באזור

בווידאו: קריסת מבנים בעיר חאלב שבסוריה בעקבות רעידת האדמה/רויטרס

מניין ההרוגים בטורקיה ובסוריה בעקבות רעידת האדמה ממשיך לעלות, והגיע בשעות הצהריים (שני) לכ-1,800 איש, לצד אלפי פצועים. הרשויות מעריכות כי היקף הנפגעים יהיה גבוה בהרבה, מאחר שרבים לכודים מתחת להריסות אלפי המבנים. בשעות הצהריים פקדה רעידת אדמה חזקה נוספת את טורקיה, והיא הורגשה ברחבי המזרח התיכון, כולל בישראל.

רעידת האדמה הראשונה, שהכתה את טורקיה ואת סוריה בשעות הבוקר המוקדמות ובשיאו של החורף, הייתה בעוצמה של 7.8 והיא מהחזקות שהורגשו באזור במאה השנים האחרונות. רעידת האדמה השנייה הייתה קרובה לה בעוצמתה - 7.7 - אך בשלב זה לא ברור איזה נזק היא גרמה. הקהילה הבינלאומית, כולל ישראל, אמרה כי ערוכה להציע סיוע למוקדי האסון.

בטורקיה, יותר מאלף בני אדם נהרגו ועוד יותר מ-5,000 איש נפצעו ברעידת האדמה. הרשויות הכריזו על מצב חירום "דרגה 4", שמשמעותו פנייה לסיוע בינלאומי. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן קיים התייעצויות עם מושלי המחוזות שנפגעו ברעידת האדמה, ושר ההגנה הנחה את הצבא לסייע במאמצי החילוץ וההצלה. "זה האסון הגדול ביותר מאז 1939", אמר ארדואן.

בעיר דיארקביר, צוותי הסיוע חילצו בחיים ילדה בת שבע מההריסות אחרי כשבע שעות. "רעידת האדמה הכתה באזור שממנו חששנו", אמר ראש הסהר האדום הטורקי, קרם קיניק, לתקשורת המקומית. הוא קרא לאזרחים לתרום דם.

צוותי חילוץ בהריסות אחרי רעידת אדמה בעיר מלטיה, טורקיה, 6 בפברואר 2023. רויטרס
צוותי חילוץ סורקים בהריסות בעיר מלטיה, היום/רויטרס

שירותי החירום של טורקיה העריכו כי היו יותר מ-40 רעשי משנה אחרי רעידת האדמה הראשונה, שלפי מומחים הייתה החזקה ביותר שפקדה את המדינה ב-80 השנים האחרונות. תושבים רבים יצאו בבגדי הלילה שלהם לרחובות הקפואים, שחלקים נרחבים מהם הפכו לעיי חורבות.

עוד בוואלה!

מה עושים בזמן רעידת אדמה בישראל? המדריך המלא

לכתבה המלאה
צילומי מזל"ט: מצילים בערים טורקיות מחפשים אחר ניצולי רעידת אדמה/רויטרס

בעיר פזרצ'יק, שבמחוז קהרמנמרש, נרשם נזק אדיר. "הבית שלנו נראה יציב מבחוץ אבל יש סדקים בפנים", אמר ניהט אלטונדאג ל"גרדיאן. "יש מבנים הרוסים מסביבי, יש בתים שעולים באש, יש בתים שנסדקים. "מבנה קרס במרחק של 200 מטר מאיפה שאני עכשיו. אנחנו מחכים לבוקר כדי שנראה את היקף רעידת האדמה. כולם בחוץ, מפחדים".

"מעולם לא הרגשתי דבר כזה ב-40 שנות חיי", סיפר ארדם, תושב העיר גזיאנטפ, הסמוכה למוקד הרעש. "הרגשנו את רעידת האדמה חזק מאוד לפחות שלוש פעמים, טולטלנו כמו תינוק בעריסה". ארדם אמר כי אנשים נמלטו מהבתים הרועדים שלהם וחוששים לחזור. "כולם יושבים במכוניות שלהם ומנסים לנסוע למקומות פתוחים, הרחק מהמבנים", אמר בשיחת טלפון עם סוכנות הידיעות רויטרס.

שקי גופות של קורבנות מרעידת אדמה בעיר עפרין, סוריה, 6 בפברואר 2023. רויטרס
"המצב טראגי מאוד". קורבנות מרעידת האדמה בבית חולים בעפרין, צפון סוריה/רויטרס

בסוריה, התקשורת הרשמית דיווחה על יותר מ-326 הרוגים ו-1,042 פצועים, רובם במחוזות חמאת, חאלב ולטקיה שבשליטת המשטר, והשליט בשאר אסד כינס ישיבת חירום. על הקורבנות בסוריה נמנים גם אחותו של ראש הממשלה, חוסיין ערנוס, וכמה מילדיה ומנכדיה שנהרגו בחמאת.

מבנים רבים באזור סובלים מנזק רב ממלחמת האזרחים המתחוללת במדינה קרוב ל-12 שנה, והם אינם יכולים לעמוד בעוצמתן של רעידות אדמה משמעותיות. ראש שירותי הבריאות בחאלב, זיאד האגה טהא, אמר כי "כל בתי החולים הציבוריים והפרטיים בכוננות גבוהה. הפצועים עדיין מגיעים בגלים".

הרס אדיר נרשם גם בשטחים שבשליטת האופוזיציה הסורית בצפון המדינה, סמוך לגבול עם טורקיה. אסמאעיל אל-עבדאללה, אחד מחברי ארגון ההצלה "הקסדות הלבנות", אמר לרשת BBC כי "אנחנו זקוקים לעזרה, אנחנו זקוקים לקהילה הבינלאומית שתעשה משהו, שתעזור לנו, שתתמוך בנו. צפון-מערב סוריה הוא אזור אסון. אנחנו צריכים עזרה מכולם כדי להציל את עמנו".

בווידאו: ילדה מחולצת מההריסות בעיירה עזאז בסוריה בעקבות רעידת האדמה/רויטרס

בתיעוד מעיירת הגבול עזאז, שבשליטת המורדים, פעוטה חולצה בחיים מאחד המבנים שניזוקו ברעש. עדי ראייה סיפרו כי בדמשק ובבירת לבנון ביירות ובעיר טריפולי תושבים ברחו מהבתים לרחובות והתרחקו מהם מחשש שיקרסו.

"המצב טראגי מאוד, עשרות מבנים קרסו בעיר סלקין", אמר חבר בארגון ההצלה "הקסדות הלבנות". סלקין שוכנת כחמישה ק"מ מהגבול עם טורקיה. לדברי המחלץ, שנראה בסרטון ברחוב עמוס בהריסות, הבתים "נהרסו לחלוטין".

רוסיה, שכוחותיה פרוסים בסוריה, אמרה כי לא נרשם נזק בבסיסים שלה במדינה והיא הציעה סיוע לטורקיה.

ארצות הברית אמרה כי הנשיא ג'ו ביידן הנחה את סוכנויות הסיוע הממשלתיות לבחון את אפשרויות הסיוע הטובות ביותר לאזורי האסון. יועצו לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבאן, מסר בהצהרה כי וושינגטון מודאגת מהדיווחים על ההרס האדיר. "אני נמצא בקשר עם הגורמים בטורקיה כדי להבהיר להם שאנחנו מוכנים לספק כל עזרה שצריך", כתב בטוויטר.

בישראל נערכים גם כן למתן סיוע. "ביממה האחרונה הייתה רעידת אדמה קשה מאוד בטורקיה, שחבקה בקשת גם איזורים אחרים. אני הנחיתי לשלוח, לפי בקשת ממשלת טורקיה, צוותי חילוץ, הצלה ומזור רפואי", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. כך אנחנו נוהגים ברחבי העולם, וכך אנחנו נוהגים גם בקרבתנו. מכיוון שנתקבלה גם בקשה לעשות זאת - לנפגעים רבים מהרעש בסוריה, הנחיתי לעשות זאת גם כן".

טורקיה שוכנת באזור טקטוני רגיש, והיא מועדת לרעידות אדמה. יותר מ-17 אלף איש נהרגו ב-1999 כשרעש בעוצמה של 7.6 זעזע את איזמיט שמצפון-מזרח לאיסטנבול. ב-2011 נהרגו יותר מ-500 איש ברעידת אדמה בעיר ואן שבמזרח המדינה.

ישראלי בטורקיה: "כל החדר רעד"

ישראלי ששוהה בטורקיה סיפר על שחווה במהלך הלילה. "כל החדר רעד", סיפר עודד תלמור, שהגיע אתמול למדינה, בריאיון לתכנית "שבע תשע" ב-103. "חתיכות מהקירות נופלות על הרצפה, הזכוכיות נשברו, הייתה סערה בחוץ, רוח פרצים. צרחות, צעקות, תאורת החירום לא עבדה. רצתי לחדר המדרגות ששגם היה ממש הרוס. חיכיתי שזה קצת יירגע. עדיין רצתי חזרה לחדר, לקחתי את הארנק, דרכון, מעיל, כי מאוד קר פה. אחרי זה גם השותף שלי היה בחדר לידי, הוא נתקע שם. הדלת שלו, בגלל שהקירות זזו, נתקעה שם".

לדבריו, הרעש נמשך כדקה. "קירות נופלים, אבק, כל החלונות נשברו אז יש גם רוח. עליתי עוד הפעם לקומה השישית, ניסיתי לבעוט בדלת. הוציאו אותו אחרי שלוש שעות, שלוש שעות הוא היה תקוע. הוא היה קר רוח, ממש בסדר. הרבה בניינים שקרסו, המון אבנים, חלקים מבניינים שנפלו. הכול מלא פה כמו פסולת של בניין. חלק מהכבישים זזו, אז יש כמו גלים כאלה. יש פה הרבה כוחות הצלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully