וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-550 הרוגים ברעידת אדמה עוצמתית בטורקיה ובסוריה, הרעש הורגש גם בישראל

גיא אלסטר, טל שלו וסוכנויות הידיעות

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 14:39

עשרות בניינים קרסו ורבים נוספים לכודים תחת ההריסות בדרום טורקיה ובצפון סוריה אחרי הרעש האדיר, שעוצמתו הייתה 7.7. בטורקיה נספו לפחות 284 איש, ובסוריה יותר מ-230. ארה"ב וישראל הציעו עזרה. "מעולם לא הרגשתי דבר כזה"

קריסת מבנים ברעידת אדמה בטורקיה/רשתות חברתיות

רעידת אדמה בעוצמה של 7.9 פקדה הלילה (שני) במרכז טורקיה ובצפון-מערב סוריה, ומאות בני אדם נהרגו ונפצעו בשתי המדינות. מבנים קרסו על יושביהם והרשויות מנסות לחלץ לכודים תחת ההריסות. הרעש, שהכה באזור בשעות הבוקר המוקדמות ובשיאו של החורף, הורגש גם בישראל, בקפריסין ובלבנון ועד רצועת עזה וקהיר. איטליה פרסמה אזהרת צונאמי לאחר רעידת האדמה, אך היא בוטלה כעבור זמן קצר.

בטורקיה, לפחות 286 בני אדם נהרגו ועוד מאות נפצעו. הרשויות הכריזו על מצב חירום "דרגה 4", שמשמעותו פנייה לסיוע בינלאומי. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן קיים התייעצויות עם מושלי המחוזות שנפגעו ברעידת האדמה, ושר ההגנה הנחה את הצבא לסייע במאמצי החילוץ וההצלה.

"מעולם לא הרגשתי דבר כזה ב-40 שנות חיי", סיפר ארדם, תושב העיר הטורקית גזיאנטפ, הסמוכה למוקד הרעש. "הרגשנו את רעידת האדמה חזק מאוד לפחות שלוש פעמים, טולטלנו כמו תינוק בעריסה". ארדם אמר כי אנשים נמלטו מהבתים הרועדים שלהם וחוששים לחזור. "כולם יושבים במכוניות שלהם ומנסים לנסוע למקומות פתוחים, הרחק מהמבנים", אמר בשיחת טלפון עם סוכנות הידיעות רויטרס.

אנשים סורקים בהריסות בעקבות רעידת האדמה במחוז דיארבקיר, טורקיה, 6 בפברואר 2023. רויטרס
מוקד הרעש. צוותי חילוץ במחוז דיארקביר, טורקיה/רויטרס
צוותי חילוץ סורקים בהריסות בעקבות רעידת האדמה במחוז דיארבקיר, טורקיה, 6 בפברואר 2023. רויטרס
צוותי חילוץ סורקים בהריסות בעקבות רעידת האדמה במחוז דיארבקיר, טורקיה, 6 בפברואר 2023/רויטרס

בסוריה, התקשורת הרשמית דיווחה על יותר מ-230 הרוגים ו-600 פצועים, רובם במחוזות חמאת, חאלב ולטקיה, והשליט בשאר אסד כינס ישיבת חירום. מבנים רבים באזור סובלים מנזק רב ממלחמת האזרחים המתחוללת במדינה קרוב ל-12 שנה, והם אינם יכולים לעמוד בעוצמתן של רעידות אדמה משמעותיות.

אנשים סורקים בהריסות מבנה שהתמוטט בעקבות רעידת אדמה במחוז חמאת, סוריה, 6 בפברואר 2023. רויטרס
אסד כינס ישיבת חירום. הריסות במחוז חמאת, סוריה, הבוקר/רויטרס

הרעש הכה קשות בשטחים שבשליטת האופוזיציה בצפון סוריה, סמוך לגבול עם טורקיה, אזור שבו התקבצו מיליוני עקורים מהמלחמה. "המצב טראגי מאוד, עשרות מבנים קרסו בעיר סלקין", אמר חבר בארגון ההצלה "הקסדות הלבנות". סלקין שוכנת כחמישה ק"מ מהגבול עם טורקיה. לדברי המחלץ, שנראה בסרטון ברחוב עמוס בהריסות, הבתים "נהרסו לחלוטין".

תיעוד מקריסת מבנים בחאלב

ארצות הברית אמרה כי הנשיא ג'ו ביידן הנחה את סוכנויות הסיוע הממשלתיות לבחון את אפשרויות הסיוע הטובות ביותר לאזורי האסון. יועצו לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבאן, מסר בהצהרה כי וושינגטון מודאגת מהדיווחים על ההרס האדיר.

"אני נמצא בקשר עם הגורמים בטורקיה כדי להבהיר להם שאנחנו מוכנים לספק כל עזרה שצריך", כתב בטוויטר.

בישראל, שר הביטחון יואב גלנט אמר הבוקר כי הוא הנחה את צה"ל ומשרד הביטחון להערך מידית למתן סיוע חירום באמצעות גופי ההצלה של פיקוד העורף. "כוחות הביטחון ערוכים להציע כל סיוע שידרש. מערכת הביטחון צברה לאורך השנים ניסיון רב בטיפול באזורי אסון ובמשימת הצלת חיים", מסר.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר החוץ אלי כהן שלחו לטורקיה את תנחומיהם. "הנחיתי את משרד החוץ להוביל תוכנית סיוע מהירה לטורקיה להתמודדות עם האסון הקשה", אמר כהן.

רעידת אדמה בעוצמה 4.7 הורגשה ברחבי ישראל. צילום מסך GOOGLE MAPS 6 בפברואר 2023. צילום מסך GOOGLE MAPS, צילום מסך
מוקד הרעש/צילום מסך, צילום מסך GOOGLE MAPS

האזור יושב על קו שבר גיאולוגי ונוטה לרעידות אדמה, שפוקדות תדיר את טורקיה. יותר מ-17 אלף איש נהרגו ב-1999 כשרעש בעוצמה של 7.6 זעזע את איזמיט שמצפון-מזרח לאיסטנבול. ב-2011 נהרגו יותר מ-500 איש ברעידת אדמה בעיר ואן שבמזרח המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully