וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: זינוק בתקיפות האנטישמיות בארה"ב, חשש שיהודי רוסיה יהפכו "שעיר לעזאזל"

עודכן לאחרונה: 17.4.2023 / 11:03

לפי נתוני הליגה נגד השמצה ואוני' ת"א חל גידול באנטישמיות גם בהונגריה ואיטליה. שיאנית התקיפות האנטישמיות באירופה: לונדון. מנגד, נרשמה ירידה במדינות אחרות, בהן גרמניה, צרפת ובריטניה. מחברי הדוח מעלים חשש מ"התבטאויות מדאיגות של מקורבים לשלטונו של פוטין"

צעיר הואשם בירי ביהודים בירי בלוס אנג'לס על רקע אנטישמי. התובע הפדרלי מרטין אסטרדה וראש עיריית לוס אנג'לס קארן באס. 18 בפברואר 2023/רויטרס

מספר התקיפות על רקע אנטישמי בארצות הברית עלה בשנה שעברה ב-36% - כך עלה הבוקר (שני) מדוח הליגה נגד השמצה ואוניברסיטת תל אביב. לפי הדוח שמתפרסם לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, נרשם גידול במספר התקריות האנטישמיות גם בבלגיה, בהונגריה, באיטליה ובאוסטרליה. מנגד, ב-2022 חלה ירידה במדינות אחרות, בהן גרמניה, צרפת ובריטניה.

בארצות הברית תועדו 3,697 תקיפות אנטישמיות, לעומת 2,717 ב-2021, שנת השיא הקודמת. המוקד המרכזי של התקיפות האנטישמיות בארצות הברית היה העיר ניו יורק. 261 פשעי שנאה נרשמו על ידי משטרת ניו יורק בשנה שעברה מול 214 שנה קודם לכן. באירופה, העיר עם מספר המקרים הגבוה ביותר הייתה לונדון שבבריטניה. בשתיהן מתגוררות קהילות גדולות של יהודים.

הפגנה אנטישמית, ארצות הברית. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנה אנטישמית בארצות הברית/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי מחברי הדוח, הנתונים הגבוהים בארצות הברית נובעים בין הדאר ממגמה של "נרמול הטרלול" בשיח הציבורי האמריקני. מספר התקריות של הפצת תעמולה אנטישמית מצד חסידי העליונות הלבנה בארצות הברית גדל כמעט פי שלושה לעומת 2021 - ל-852.

בחלק מהמדינות המגמה הפוכה. באוסטריה, קנדה וארגנטינה למשל מספר המקרים ירד. בגרמניה תועדו 2,649 "פשעים פוליטיים על רקע אנטישמי" לעומת 3,028 ב-2021. עם זאת, מספר התקריות במדינה ב-2022 נותר גבוה משמעותית ממספרן ב-2020 וב-2019. בצרפת תועדו 436 תקריות לעומת 589 ב-2021, 339 ב-2020 ו-687 ב-2019.

עוד בוואלה!

האנטישמיות המתפשטת: צעיר הואשם בירי ביהודים בלוס אנג'לס

לכתבה המלאה
מוחמד דרידי, הרג את איל חדד בצרפת על רקע אנטישמי. טוויטר, צילום מסך
מוחמד דרידי מצרפת, רצח את אייל חדד בגלל יהדותו/צילום מסך, טוויטר
ציור של צלב קרס נמצא במעלית בבניין משרד החוץ האמריקני בוושינגטון. אתר רשמי, מערכת וואלה!
צלב קרס בוושינגטון/מערכת וואלה!, אתר רשמי

בסקירה על רוסיה מציין הדוח כי בשנה האחרונה תועדו "התבטאויות אנטישמיות מדאיגות של מקורבים לשלטונו של פוטין, לצד שימוש ציני מתמשך בזיכרון השואה מצדו של המשטר הרוסי. אלה מעלים את החשש כי יהודי רוסיה יהפכו לשעיר לעזאזל לכישלון הצבאי של המשטר". המחברים הבהירו: "פשיסטים לעולם אינם בעלי ברית מהימנים למיעוטים דתיים ולהגנה על זכויות אדם".

עוד הם מציינים כי בשנה שעברה נכנסו שתי מפלגות אנטישמיות קטנות לבית העליון של הפרלמנט היפני, וכי החותים בתימן החלו לפרסם "תעמולה אנטישמית חריפה". "ב-2022 התברר שוב שאנטישמיות אינה זקוקה לנוכחות של יהודים או ליריבות ישירה עם ישראל כדי למצוא תומכים", נכתב בדוח.

שמואל סילברברג בן ה-18 שנרצח בישיבה בדנוור שבקולורדו. ללא, אתר רשמי
שמואל סילברברג, צעיר שנרצח בישיבה בדנבר, קולורדו/אתר רשמי, ללא

היעד העיקרי: חרדים

בנוסף למספר המקרים הכולל, המחברים בחנו מי הן האוכלוסיות הפגיעות ביותר. הדוח קובע כי יהודים חרדים הם היעד העיקרי לתקיפות אנטישמיות פיזיות במערב, דוגמת מכות, יריקות והשלכת חפצים. הסיבה, אומרים המחברים? אינה רק זו המובנת מאליה - בולטות היהדות בנראות שלהם - אלא גם משום שהם נתפסים כחסרי מגן.

לפי הדוח, התקיפות הפיזיות מתרחשות ברובן ברחוב או בתחבורה ציבורית ולא בסמוך לבתי כנסת, ורובן אינן פרי תכנון מוקדם ומדוקדק. אף שמבחינה משפטית כל התקיפות הן פשע שנאה אנטישמי, בחלק מהמקרים לא ברור אם המניע הוא אנטישמיות מושרשת או בריונות שמחפשת אחר קורבנות.

"נתוני השיא של 2021 יוחסו בעיקרם למתחים החברתיים שיצרה מגפת הקורונה ולתגובות למבצע
'שומר החומות' בעזה, ומכאן שהנתונים לשנת 2022 מעידים ששורשיו של גל האנטישמיות הנוכחי עמוקים יותר, במיוחד בארצות הברית", הם מזהירים. הדוח מצביע על שלושה גורמים משתלבים: התגברות של מתחים חברתיים ותרבותיים; עליית הימין הרדיקלי והשמאל הרדיקלי על חשבון המרכז הפוליטי; והשגשוג של "תיבות תהודה" ברשתות החברתיות שבהן מופצות תיאוריות קונספירציה כאמת בלתי מעורערת.

קריקטורות אנטישמיות המסיתות נגד יהודים. מתוך הדוח השנתי על מצב האנטישמיות בעולם, אתר רשמי
ב-2021 ייחסו את העלייה באנטישמיות לקורונה. שורשי הגל השנה עמוקים יותר/אתר רשמי, מתוך הדוח השנתי על מצב האנטישמיות בעולם

פרופ' אוריה שביט, ראש המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו באוניברסיטת תל אביב, הוסיף כי "עולה מהמחקר שפעולות שיטור והסברה ממוקדות במספר מוגבל של מרחבים עירוניים במדינות שונות במערב עשויות להביא לירידה משמעותית במספר התקיפות האנטישמיות האלימות. המאבק באנטישמיות חייב לכלול יותר יעדים ברורים, מעשיים, מדידים ושקופים, ופחות הצהרות וזעקות געוואלד".

"גם בישראל נדרש חשבון נפש", הדגיש. "בחודשים האחרונים השמיעו חברי כנסת יהודים ביטויים גזעניים מצמררים, שהיו מביאים לסיום מידי של הקריירה בכל דמוקרטיה מערבית אחרת. עם כל הצער שבדבר, ערב יום השואה הזה צריך להזכיר שגזענות יהודית אינה טובה מכל גזענות אחרת. יש לגנות אותה, להחרים אותה ולמגר אותה".

מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט, אמר כי "הנתונים בדוח שמתפרסם היום מדאיגים מאוד. מטריד לראות את העלייה המשמעותית באירועים אנטישמיים ובמגמות שונות בארצות הברית ובמדינות נוספות. ב-2022 לא היו אירועים מוגדרים שניתן לקשור לעליית האנטישמיות, מה שמעיד על עומקה של שנאת היהודים ברחבי העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully