וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר החשאי שהעביר ביידן לנתניהו נגד קידום חקיקת המהפכה המשפטית

עודכן לאחרונה: 30.3.2023 / 7:49

בבוקר שאחרי פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט החליטו בבית הלבן להעביר מסר אישי מהנשיא לראש הממשלה נתניהו באמצעות השגריר ניידס. הוא כלל ניסוח חריף יותר מזה שפורסם בפומבי ערב לפני, ובו הודגש שביידן מצפה שנתניהו יחדול מהחקיקה

נשיא ארה"ב ביידן קורא לנתניהו לגנוז את המהפכה המשפטית/טוויטר

בבוקר שאחרי הדחת שר הביטחון יואב גלנט העביר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו מסר אישי וחשאי ובו דרישה לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית ולנסות למצוא פשרה - כך לפי שני מקורות אמריקנים שמעורים בנושא. שעה קלה אחר כך החליט נתניהו על השהיית החקיקה.

ברק רביד

למה זה חשוב

  • המסר החשאי שביידן העביר לנתניהו מראה כי הנשיא האמריקני היה מעורב ישירות בקמפיין הלחץ שהבית הלבן ניהל בנושא בפומבי ובערוצים שקטים, כדי לשכנע את ראש הממשלה לעצור את החקיקה.

עוד בוואלה!

ביידן שחרר נצרה והבהיר עד כמה חמור המשבר בין ישראל לארה"ב

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנאום בוושינגטון, 3 בנובמבר 2022. רויטרס
הדחת השר גלנט זעזעה את הבית הלבן. ביידן/רויטרס

מאחורי הקלעים

  • החלטתו של נתניהו ביום ראשון בערב לפטר את שר הביטחון יואב גלנט זעזעה את הבית הלבן והתניעה שורה של התייעצויות דחופות בקרב יועציו של הנשיא ביידן לגבי תגובה אמריקנית אפשרית, כך אמר בכיר בממשל האמריקני.
  • לפי מקור אמריקני אחד, הרעיונות שהועלו באותן התייעצויות היה לבטל את השתתפותו של נתניהו בפסגה הדמוקרטיה של הבית הלבן שמתקיימת השבוע במידה וראש הממשלה לא יעצור את החקיקה.
  • הרעיון לא זכה לתמיכה רחבה בקרב יועציו של ביידן, ובכל מקרה לא היה בו צורך בסופו של דבר. נתניהו נאם בפסגה היום והצהיר כי הוא פועל להשיג פשרה סביב הרפורמה המשפטית.
  • באותו דיון בבית הלבן הוחלט לבסוף על שני מהלכים - פומבי וחשאי. ראשית, יועציו של ביידן החליטו לפרסם הודעה לתקשורת בשם דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן שבה יודגש כי הם מודאגים מהמצב וקוראים לנתניהו לקדם פשרה.
  • במקביל, כך אמרו מקורות אמריקנים, החליטו בבית הלבן להעביר מסר אישי וחשאי מהנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו. יועציו של ביידן ביקשו את אישורו למהלך והוא נתן "אור ירוק".
  • המקורות האמריקנים אמרו כי ביום שני בבוקר העביר שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס את המסר הסודי של ביידן ללשכת ראש הממשלה.
  • לדברי המקורות המסר החשאי של ביידן נוסח בצורה חריפה יותר מהמסר הפומבי שנמסר לתקשורת. ביידן הדגיש במסר שהעביר לנתניהו כי הוא מצפה ממנו לחדול את החקיקה.
  • ביום שלישי לפני שחזר מצפון קרוליינה לוושינגטון ביידן רמז על ההתרחשויות הללו. "הם לא יכולים להמשיך בנתיב הזה ואני די הבהרתי זאת (לנתניהו)", אמר ביידן. "לא אמרתי לו את זה ישירות. העברתי מסר באמצעות השגריר שלנו".
  • בכיר ישראלי אמר כי ביום שני בצהריים, כמה שעות לפני שנתניהו נשא את נאומו לאומה, לשכת ראש הממשלה עדכנה את השגריר האמריקני כי החקיקה תושהה.
  • דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אדריאן ווטסון אמרה לוואלה: "המסר הפרטי שהנשיא ביידן העביר היה אותו מסר ששמעו מאיתנו כל הזמן - אנחנו דוחקים בהנהגה הישראלית למצוא פשרה בהקדם האפשרי".
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עם שר המשפטים יריב לוין במהלך דיון והצבעה באולם הישיבות של הכנסת. ב-6 במרץ 2023.. יונתן זינדל, פלאש 90
מנסה לצנן את הרוחות. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

מה הם אומרים

  • שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר דן שפירו, שהיום עובד כחוקר במועצה האטלנטית בוושינגטון, אמר כי ביידן הוא חבר ותיק של נתניהו ומחוייב לברית עם ישראל.
  • "אבל הנשיא לא השאיר ספק לגבי מה מונח על הכף במסגרת התוכנית המשפטית של ממשלת ישראל - ביטחון ישראל, הכלכלה שלה והמוניטין שלה כדמוקרטיה עם איזונים ובלמים ומערכת משפט עצמאית. אם אלה ייפגעו זה יפגע ביחסים בין ישראל לארצות הברית ויפגע באינטרסים אמריקנים", אמר שפירו.
  • שפירו הוסיף כי זה היה המסר שהממשל האמריקני העביר לממשלת ישראל באופן קבוע בימים האחרונים וזה עזר לשכנע את נתניהו להשהות את החקיקה.
  • דובר הבית הלבן לענייני חוץ וביטחון ג'ון קירבי אמר בתדרוך היומי לכתבים: "ישראל היא מדינה ריבונית והיא תקבל החלטות ריבוניות - אבל אנחנו רוצים לראות החלטות שיתקבלו בקונצנזוס, ועם בסיס תמיכה רחב ככל האפשר - כי זה חלק מדמוקרטיה - במיוחד כאשר מדובר בשינויים שמשפיעים על מערכת האיזונים והבלמים". לדבריו, בממשל דחקו "במנהיגי ישראל למצוא פשרה שתשמר את האיזונים והבלמים בישראל".

במוקד החדשות

  • אתמול בערב ביידן החליט להפוך את המסר הפרטי שלו לנתניהו למסר פומבי ואמר לכתבים כי הוא מקווה שראש הממשלה הישראלי ייסוג מתוכניתו להחלשת מערכת המשפט. הוא גם הבהיר כי נתניהו לא צפוי להיות מוזמן לבית הלבן בעתיד הקרוב.
  • התבטאותו הפומבית של ביידן שהראתה את חומרת המשבר בין המדינות יצרה גלי הדף פוליטיים בישראל ועוררה ביקורת חריפה נגד נתניהו מצד ראשי האופוזיציה.
  • ראש הממשלה הגיב בהודעה חריגה לקראת השעה אחת בלילה שבה הדגיש כי ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת החלטות על בסיס רצון אזרחיה ולא על בסיס לחץ חיצוני.
  • הבוקר כמה חברי כנסת ושרים מהליכוד תקפו את ביידן בציוצים בטוויטר ובריאיונות ברדיו. חבר הכנסת ניסים ואטורי מהליכוד אף טען כי ישראל אינה זקוקה לארצות הברית כדי לשמור על ביטחונה.
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב, 27 במרץ 2023. שלומי גבאי
הפגנה נגד המהפכה המשפטית. השבוע/שלומי גבאי

תמונת המצב

  • בצהריים נתניהו ניסה להתחיל ולצנן את המתיחות. לשכת ראש הממשלה שיגרה הנחיה לשרי הממשלה ולחברי הכנסת של הליכוד לא להתבטא בתקשורת בנושא היחסים עם ארצות הברית.
  • שני בכירים בלשכת ראש הממשלה אמרו לוואלה כי נתניהו אינו מעוניין במשבר עם ממשל ביידן. לדברי אחד מהם, כמו ביידן - גם נתניהו עצמו רוצה להגיע בעצמו להסכמה עם האופוזיציה על התוכנית המשפטית כדי לשם את הנושא הזה מאחוריו.
  • לדברי בכיר אחר בלשכת ראש הממשלה, נתניהו מעוניין להרגיע את המצב "ולייצב את הספינה" כיוון שהוא מבין את המציאות שנוצרה ואת האיומים הביטחוניים בהם צריך להתמקד כעת.

למה לשם לב

  • "קיימת אפשרות שהקואליציה והאופוזיציה לא יצליחו להגיע להסכמה רחבה על רפורמה משפטית ואז התוכנית להחלשת בית המשפט העליון תוכל לעלות להצבעה בכל רגע. בנסיבות האלה, פגישה בין נתניהו לבין ביידן, שנשיאותו מתאפיינת בהגנה על הדמוקרטיה, תהיה דבר קשה מאוד לקיים", אמר שפירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully