וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה תצביע על המתווה החדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים

עודכן לאחרונה: 21.3.2023 / 8:00

הוועדה צפויה לאשר לקריאה שניה ושלישית את אחד מסלעי המחלוקת בסוגיית המהפכה המשפטית. ראשי האופוזיציה פנו ליו"ר הכנסת במחאה על ההצבעה: "זילות של הכנסת". היועמ"שית לכנסת: "איני סבורה שנפל פגם בהליכי החקיקה. רוטמן הסכים לקיים דיון נוסף בעניין הנוסח המעודכן"

הצעת הפשרה של ח"כ רוטמן/ערוץ הכנסת

ועדת החוקה בכנסת, בראשות ח"כ שמחה רוטמן, תתכנס היום (שלישי) כדי להצביע על המתווה החדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת השופטים לקריאה שנייה ושלישית, כפי שמקדמת הקואליציה.

ראשי האופוזיציה יאיר לפיד, בני גנץ, אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי ומנסור עבאס פנו אמש במכתב ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה וכתבו כי "כינוס ועדת החוקה מחר היא זילות של הכנסת וזילות של חקיקת חוק יסוד שיוביל לשינוי מהותי של שיטת הממשל בישראל". לדבריהם, יש "להורות ליו"ר הוועדה לכנס דיון נוסף בהשתתפות חברי הכנסת ומומחים רלוונטים ולאפשר זמן נוסף ללימוד והבנת ההצעה החדשה ולכתיבת הסתייגויות". את הפנייה יזמו לאור העובדה כי הקואליציה הודיעה על המתווה החדש רק במהלך הדיונים ביום ראשון והדיון עליו לא מוצה.

לאחר הפנייה ליו"ר הכנסת, הודיעה הבוקר היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק לחברי האופוזיציה שבוועדת החוקה כי לא נפל פגם בהליך החקיקה של שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. "עם זאת, בעקבות פנייתכם ליו"ר הכנסת, לאחר שקיימנו שיח עם יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, הוא הסכים להיעתר לבקשה לקיים דיון נוסף בעניין הנוסח המעודכן של ההסדר לבחירת שופטים".

דיון בועדת החוקה בנוגע לרפורמה המשפטית 20.03.23. יונתן זינדל, פלאש 90
שמחה רוטמן בדיוני ועדת חוקה, 19 במרץ 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

לפי ההצעה החדשה של הקואליציה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שיהיו בה 11 חברים, והיא תתחלק לשתיים: ועדה לבחירת שופטים לעליון וועדה שתמנה שופטים בערכאות נמוכות יותר. הוועדה שתדון במינויים לעליון תורכב משלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה, שני חברי כנסת מהאופוזיציה ושלושה שופטי עליון, בהם הנשיא. בכל קדנציה, בשני המינויים הראשונים לעליון יידרש רוב רגיל של 6 בלבד, כך שהקואליציה תוכל למנותם בעצמה אבל מהמינוי השלישי והלאה יידרש רוב רגיל אבל יחד עם הסכמת נציג האופוזיציה במינוי השלישי והשופטים במינוי הרביעי.

הוועדה במינויים לערכאות הנמוכות תורכב משלושה שופטים שהם נשיא העליון, נשיא המחוזי ונשיא בית המשפט השלום ויידרש רוב של שבעה מתוך 11 חברי וועדה. לפי ההצעה, את המינוי לנשיא העליון תוכל הקואליציה לבצע ברוב רגיל כחלק משני המינויים הראשונים להם נדרש רוב רגיל.

אתמול, במפגש ראשי הקואליציה הוחלט כי ההצעה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים תאושר עד לפגרת הכנסת בעוד שבועיים, אך שאר סעיפי הרפורמה המשפטית יאושרו לאחר תחילת מושב הקיץ של הכנסת. בקואליציה אמרו כי זה לצורך הידברות עם חברי האופוזיציה אך האחרונה דחתה כל הצעה להידברות לאור אישור הצפוי של שינוי הוועדה לבחירת השופטים.

עוד בוואלה!

נתניהו חושש שגלנט יתפטר אם המהפכה לא תרוכך; מובילי המחאות: מצפים שיצביע נגד

לכתבה המלאה
הצהרת ראשי האופוזיציה. 16 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
ראשי האופוזיציה/אתר רשמי, ללא

שר המשפטים יריב לוין אמר אתמול כי אם בג"ץ יפסול את חוקי הרפורמה המשפטית "זה יהיה חציית כל קו אדום ולא נקבל את זה", כלשונו. את הדברים אמר השר לוין בראיון ל"פטריוטים" בערוץ 14. הוא הוסיף: "אין הצדקה לפסילה של בג"ץ, השינוי שעשינו נועד למנוע כל טענה למשבר חוקתי". לוין אמר גם כי לאחר פגרת הכנסת יקודמו שאר סעיפי הרפורמה המשפטית. "אני אומר בצורה ברורה, לאחר הפגרה אנחנו נקדם את שאר מרכיבי הרפורמה בדיוק כמו שתוכנן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully