וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשיכים במהפכה: ועדת החוקה דנה בשינוי ההרכב לבחירת שופטים

עודכן לאחרונה: 13.3.2023 / 14:07

לצד הדיון על שינוי ההרכב כך שהקואליציה תוכל לשלוט בה, תדון הוועדה בביטול פסילת חוקי יסוד על ידי בג"ץ. זאת, כחלק מהדיונים על החלק העיקרי של הרפורמה - לקראת אישורו בקריאה שנייה ושלישית - שמתקיימים בהיעדר הסכמות עם האופוזיציה על ריכוך נוסח הרפורמה

טלי גוטליב וקארין אלהרר בוועדת חוקה/ערוץ הכנסת

ועדת החוקה של הכנסת דנה הבוקר (שני) בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. לצד זאת תדון הוועדה בביטול פסילת חוקי יסוד על ידי בג"ץ. זאת, כחלק מהדיונים על החלק העיקרי של הרפורמה - לקראת אישורו בקריאה שנייה ושלישית. "יש פערים מאוד גדולים אבל כך נראה תחילתו של משא ומתן", אמר יו"ר הוועדה שמחה רוטמן בפתח הדיון. "הזמנתי לכאן את מחברי המסמך כדי שנשמע מהם את ההצעה".

מדובר בדיון נוסף מתוך מרתון דיונים שהקואליציה תקיים השבוע, ובמסגרתו יציגו את מתווה אלבשן-פרידמן-איילנד ששר המשפטים יריב לוין ויו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן ראו בו כנוסח שניתן דרכו לרכך את הרפורמה המקורית שהציעו. עד עכשיו הקואליציה טרם החליטה האם לרכך את נוסח הרפורמה או להמתין למתווה הנשיא, ובהתאם לכך לגבש עמדה. אחד המנסחים של הפשרה, אלוף במיל' גיורא איילנד, פרש מהמתווה ולא משתתף בדיון.

"את הדהירה הזאת מישהו צריך לעצור", הזהיר בדיון אלבשן. "אם בית המשפט העליון יעמוד מול הכנסת - אנחנו נהיה בכאוס חוקתי. אם מישהו חושב שהוא יוביל את המדינה במשחקי כבוד - הוא טועה. אתם צריכים לעשות הכל כדי לעצור את העסק הזה. זה מזמן לא הרפורמה או ביבי ולא ביבי".

שמחה רוטמן, דיון ועדת חוקה, 13 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
רוטמן בוועדת החוקה, הבוקר/פלאש 90, אריק מרמור

אלבשן הציג את המתווה, ולפיו, בג"ץ לא יוכל לפסול חוקי יסוד אך יחד עם זאת יהיה על הכנסת לאשר אותן בארבע קריאות בכנסת. במידה וחוק היסוד אושר בפחות מ-70 חברי כנסת, או שהוא עוסק בבחירות, הקריאה הרביעית תהיה רק בכנסת הבאה.

בנוסף, כל חוקי יסוד הקיימים יאושר מחדש ברוב של 70 חברי כנסת בכנסת הנוכחית. אלבשן אמר כי חקיקת ההסדר של גיוס חרדים לצה"ל יוסדר בחוק יסוד והסוגיה לא תהיה שפיטה בבג"ץ למשך שלוש שנים.

באשר לחוקים רגילים, רק בג"ץ יוכל לדון בהם ובהכרעה של 3/4 שופטי עליון במליאה, קרי שופטי עליון המכהנים מעל לשנתיים ימים. הכנסת תוכל לשוב ולחוקק חוק שנפסל בבג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת ובמקרה כזה החוק ייכנס לתוקף חצי שנה לאחר שהכנסת הבאה הושבעה. במקרה שהחוק החדש חוקק מחדש ברוב של 65 ח"כים יכנס החוק לתוקף באופן מיידי. ביקורת שיפוטית על חוק שחוקק מחדש תוכל להתקיים רק כעבור חמש שנים מיום שהחוק נכנס לתוקף

איש ההייטק גיורא ירון אמר כי "לא ניסינו לרצות לא את הקואליציה או את האופוזיציה אלא ניסנו לרבע את המעגל". עוד אמר, "עשינו עבודת מטה מסודרת כדי להוציא נייר ראשון אבל הבעיה בפנינו היא גדולה בהרבה. הבעיה הראשונה היא מדינת תל אביב נגד מדינת יהודה ולמדינת תל אביב פשוט נמאס. הבעיה השניה היא חרדים-חילונים. אם לא נעשה דבר לפתור את שתי הבעיות האלה - אף אחד לא ייצא זכאי".

עוד בוואלה!

הכנסת תצביע על פסקת ההתגברות, חוק הנבצרות אושר לקריאה ראשונה

לכתבה המלאה
יובל אלבשן, דיון ועדת חוקה, 13 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
"את הדהירה הזאת מישהו צריך לעצור". ירון ואלבשן בוועדה, היום/פלאש 90, אריק מרמור

מליאת הכנסת צפויה להצביע היום בקריאה ראשונה על הצעת החוק שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו על ידי בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת. ההצעה הידועה בכינויה "פסקת ההתגברות" תובא לאישור הכנסת בשל לחץ של הסיעות החרדיות ובעיקר של יהדות התורה שרואות בכך פתרון לחקיקת סוגיית פטור מגיוס לצה"ל בשל מעמד "תורתו אומנותו" שנפסל במשך שנים בבג"ץ. נוסף לכך, יאושר גם הסעיף שמצמצם את הביקורת השיפוטית של בג"ץ על חוקים רגילים.

הקואליציה קידמה גם לאישור בקריאה ראשונה גם את ההצעה שתמנע מהכרזת נבצרות על ראש הממשלה בנימין נתניהו אלא בתנאים חריגים וברוב גדול של 90 חברי כנסת. מדובר בהצעה שנועדה למנוע מבג"ץ או מהיועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, להוציא את נתניהו לנבצרות, זאת ברקע עתירות שהוגשו לאחרונה בנושא. קודם לכן, הוועדה המיוחדת שדנה בכנסת בהצעת החוק צפויה לאשר אותו הבוקר לקריאה ראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully