וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן לנתניהו: אני מודאג כי אף פעם לא ראיתי חרדה כזו בישראל מהמצב הפוליטי

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 19:51

לפי שני מקורות אמריקנים אחרי שנשיא ארה"ב דחק בנתניהו בשיחה לחתור לפשרה לגבי התכנית להחלשת מערכת המשפט ולהשיג הסכמה רחבה בעניין, השיב נתניהו כי הוא מנסה למצוא פתרון, אך הדגיש כי הוא צריך זמן ומרחב נשימה כדי לעשות זאת. בבית הלבן ובלשכת רה"מ סירבו להתייחס

פיגשת ביידן והרצוג בבית הלבן/רויטרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך שיחת הטלפון שלהם אתמול (ראשון) כי בעשרות השנים שהוא מעורב ביחסים עם ישראל הוא מעולם לא ראה כאלה רמות של חרדה בציבור הישראלי מהמצב הפוליטי במדינה וזו אחת הסיבות שהוא מודאג לגבי תכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט, כך לפי שני מקורות אמריקנים שעודכנו בפרטי השיחה.

ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 9 בנובמבר 2022. רויטרס
שיחה חריגה במיוחד עם נתניהו. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן/רויטרס

למה זה חשוב:

  • השיחה של ביידן עם נתניהו היתה חריגה במיוחד כיוון שהמטרה העיקרית שלה היתה לדון על החקיקה שהממשלה מקדמת בנושא מערכת המשפט - סוגיה פוליטית פנימית בישראל.
  • זו היתה הפעם הראשונה בה ביידן העלה את הנושא ישירות מול נתניהו. העובדה שביידן החליט לעשות זאת וההודעה המפורטת של הבית הלבן לגבי תוכן השיחה מראה עד כמה הממשל האמריקני מודאג מההתרחשויות הפוליטיות בישראל.

עוד בוואלה!

ביידן הביע דאגה בפני נתניהו מהמהפכה המשפטית והדגיש: "תומך במאמצי הפשרה"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 19 במרץ 2023. רויטרס
צריך זמן ומרחב נשימה. בנימין נתניהו/רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • המקורות אמרו כי אחרי שביידן דחק בנתניהו במהלך השיחה לחתור לפשרה לגבי תכנית הממשלה בנוגע למערכת המשפט ולנסות להשיג הסכמה רחבה בעניין, השיב ראש המשלה כי הוא מנסה למצוא פתרון למשבר, אך הדגיש כי הוא צריך זמן ומרחב נשימה כדי לעשות זאת.
  • בבית הלבן ובלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים.
  • נתניהו אמר לביידן כי הוא רוצה להימנע ממצב שבו חוסר האיזון מצד אחד במערכת המשפט ייפתר על ידי יצירת חוסר איזון מהצד השני.
הפגנה נגד המהפכה המשפטית,נתיבי איילון,  תל אביב, 18 במרץ 2023. ראובן קסטרו
ביידן "לא ראה רמות כאלה של חרדה בציבור הישראלי". הפגנה נגד המהפכה המשפטית/ראובן קסטרו

בין השורות:

  • עוד לפני קיומה של השיחה הבית הלבן תכנן לקיים תדרוך לתקשורת לגבי תכניה. כמה דקות אחרי שביידן ונתניהו סיימו לשוחח אמר בכיר בממשל האמריקני בשיחת ועידה עם כתבים כי השיחה היתה כ"כנה וישירה" - מונחים דיפלומטיים שלרוב מתארים שיחה שבה התגלעו מחלוקות לא פשוטות.
  • באופן מכוון, גם הודעת הבית הלבן לגבי השיחה היתה מפורטת ביותר וכללה מסר מביידן לנתניהו לפיו היחסים בין ארה"ב לבין ישראל חייבים להמשיך להתבסס על ערכים דמוקרטיים כמו איזונים ובלמים בין הרשויות השונות.
  • הודעת הבית הלבן היתה שונה מאוד מההודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה ושהדגישה מרכיבים אחרים בשיחה כמו הפיגוע בחווארה, הנושא האיראני או הסכמי אברהם. האזכור בהודעת לשכת נתניהו לסוגיית התכנית המשפטית היתה מצומצמת מאוד.

מה הלאה:

  • זמן קצר אחרי השיחה עם ביידן כינס נתניהו את ראשי הקואליציה כדי לדון עמם בהמשך מהלכי החקיקה. בסיום אותה ישיבה פורסמה ההודעה שבישרה על כך שהממשלה תתמקד עד סיום מושב הכנסת בהעברת חקיקה שתיתן לקואליציה רוב אוטומטי בהליך מינוי השופטים לבית המשפט העליון ותאפשר לה גם למנות את נשיא בית המשפט העליון הבא.
  • הממשל האמריקני עדיין לא הגיב לתכנית החדשה של הקואליציה, אולם נראה כי לאור העובדה שהיא נדחתה ע"י האופוזיציה וע"י ארגוני המחאה ואינה זוכה לקונצנזוס רחב, המהלך לא יביא להרגעת הדאגות בבית הלבן מהחקיקה המתקרבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully