וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזנקוט: "נתניהו לא מקבל את ההחלטות הטובות למדינה, קרובים לנקודת אל-חזור"

עודכן לאחרונה: 16.3.2023 / 14:51

הרמטכ"ל לשעבר והח"כ מהמחנה הממלכתי תוקף בריאיון לוואלה! את רה"מ על קידום המהפכה המשפטית ומזהיר כי אם ראשי מערכת הביטחון יוצבו בפני דילמה למי להקשיב - הוא יהיה האשם: "סומך פחות על נתניהו וגלנט מבעבר". על האירוע בצפון: "אי תגובה ישראלית - פגיעה בהרתעה"

בווידאו: ריאיון באולפן וואלה! עם ח"כ גדי איזנקוט/מערכת וואלה!

הרמטכ"ל לשעבר וחבר הכנסת מהמחנה הממלכתי, גדי איזנקוט, מזהיר היום (חמישי) בריאיון לאולפן וואלה! כי המדינה מתקרבת לנקודת האל-חזור אם המהפכה המשפטית תאושר בקריאה שנייה ושלישית. בריאיון מקיף תוקף איזנקוט את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואומר: "הוא לא מקבל את ההחלטות הטובות למדינה".

כמי שמכיר את ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט, אתה סומך עליהם?

"היום אני הרבה פחות סומך עליהם. כשהוא מגדיר מטרות על כמו איראן, סעודיה ומשילות - הוא פועל נגד מטרות אלה ב-180 הפוך", אומר איזנקוט. "את החולשה הפוליטית שלו ראינו כבר בהסכמים הקואליציוניים. הוא לקח שם החלטות בלתי הגיוניות בעליל על גבול האיוולת כמו העברת הסמכויות לסמוטריץ', פיצולים במשרדים ועוד. הוא רואה רק את האינטרסים האישיים".

הוא הוסיף ואמר כי נתניהו הוא זה שמוביל את הרפורמה המשפטית. "הוא גם מוביל חוק לביטול ההתנתקות, אבל נפקד מההצבעות על החוק הזה. הוא לא מוביל את הממשלה. נתניהו לא קיבל פטור מעיסוק באתגרי הביטחון הלאומי. הוא לא יכול להימנע מלקחת החלטות כי היועמ"שית אמרה לו שהוא לא יכול לעסוק בזה".

הוא התחיל להתעסק ברפורמה המשפטית לדון במתווה הנשיא והתגובה הייתה סירוב של הקואליציה. אולי נתניהו לא באמת רוצה. אולי טוב לו עם זה

"אני מקווה שהוא לא רוצה להביא את המדינה למציאות כאוטית. אם הוא יביא את החוקים לקריאה שנייה ושלישית, מדינת ישראל תגיע למרחב אל חזור. אסור לקחת את מדינת ישראל למקום שהיא לא הייתה בו מאז הקמת המדינה".

אז למה המחנה הממלכתי לא נכנסים לממשלה ולתת לנתניהו את הגב המתון?

"היו בחירות והעם אמר את דברו. זו הקואליציה שהוא הקים ואיתה הוא הולך. אמרנו שנתמוך בכל מה שיחזק את האינטרסים הלאומיים כך שכניסה לממשלה לא עומדת על הפרק, אבל תמיכה בכל מה שיחזק - כן".

גדי איזנקוט, אולפן וואלה!, 16 במרץ 2203. ראובן קסטרו
ח"כ גדי איזנקוט באולפן וואלה!/ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו בסיור צבאי בפיקוד צפון. אוגוסט 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
איזנקוט בתקופתו כרמטכ"ל יחד עם ראש הממשלה נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

הרמטכ"ל לשעבר התייחס גם לאפשרות שאם המהפכה המשפטית תעבור, ראשי מערכת הביטחון מהרמטכ"ל דרך ראש השב"כ ועד ראש המוסד יעמדו בפני דילמה האם להקשיב לממשלה או לבית המשפט. "בעבר בתפקידי התייעצתי עם הפרקליט הצבאי הראשי וההחלטה ההיתה שאסור להעמיד את ראשי המערכות בדילמה מתחת לדרג מדיני. קשה לי לדבר על אירוע תיאורטי, אבל החובה היא שההנהגה צריכה לא להביא ותם לדילמות. אם זה יקרה - האשם היחיד בזה יהיה נתניהו", כך איזנקוט.

סימנו אותך כאיש של פשרות וניסו לייצר איתך הידברות. מה יצא מזה?

"אני קורא לעצמי אדם שאוהב את המדינה. כשיש לי את הדילמה, אני בוחר במדינה. אני ניסיתי בשבועות האחרונים יחד עם נוספים לדבר עם חברים מהקואליציה ולהסביר להם ושיגלו אחריות".

רק שניים מכל מהקואליציה הצטרפו אלייך לקריאה להידברות

"אין להם אומץ לב אזרחי. עדיין לא מאוחר. יולי אדלשטיין לדוגמה, אני משבח אותו על ההתנהגות הפטריוטית שהוא נוקט עמדה ואני קורא לנוספים בקואליציה להצטרף".

אריה דרעי, שר הבריאות בהגשת המלצות הוועדה הציבורית להרחבת סל שרותי הבריאות לשנת 2023, בית שרמן מתחם בי"ח תל השומר, 18 בינואר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
איזנקוט מצפה ממנו לנהוג כפי שנהג בקבינטים. אריה דרעי/פלאש 90, תומר נויברג

על מעורבות המפלגות החרדיות אמר איזנקוט באולפן וואלה!: "אני מדבר איתם. ישבתי כרמטכ"ל בדיונים גורליים מאוד. ראיתי את אריה דרעי מתנהג באומץ רב. אני מצפה ממנו לנהוג גם כשעניינו האישי עומד, להתנהג כפי שנהג בקבינטים. צריך לעשות את הדבר הנכון למדינה".

באשר לקולות שלא להתייצב למילואים הבהיר הרמטכ"ל לשעבר שיש להשאיר תופעות של סרבנות מחוץ לצבא. "פועלים לפי חוק. מצפים מההנהגה לשלוח חיילים למערכה וצריך לעשות כל מאמץ כדי לא לעשות שגיאות ולא לעשות פעולות נמהרות", אמר.

מה אתה אומר על גלנט וגילויי הסרבנות?

"גדלנו באותה מערכת. הוא פיקד על מיטב היחידות בצה"ל ועשה שירות מרשים. המבחן האזרחי שונה מהמבחן הצבאי".

צה"ל יוכל לסבול את מעבר החוקים?

"צה"ל זו יצירה מופלאה. אבל מעקף של חוק הגיוס למשל כפי שמתכננים תהיה שגיאה גורלית אחת יותר מדי".

יואב גלנט. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
איזנקוט: "המבחן האזרחי של גלנט שונה מהמבחן הצבאי"/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

הצגת מתווה נשיא המדינה יצחק הרצוג אתמול הוריד מהכותרות אירוע משמעותי אחר - הסרת האיפול מעל פיגוע המטען במגידו והחשיפה כי מחבל חדר לישראל מלבנון וחוסל עם חזרתו לאזור הגבול. "המציאות הביטחונית חמורה מאוד", הזהיר איזנקוט בריאיון. "המטען במגידו היה יכול להיות נגד אוטובוס והיה עלול להביא להרוגים רבים. זו תזכורת לכולנו".

עד כמה הפיגוע הזה קשור למצב הפנימי בישראל?

"יש השפעה. ישראל נמצאת בנקודה חלשה מאוד. הסולידריות הישראלית מאוד נפגעה. יש פגיעה חמורה בהרתעה הישראלית ונותנת כוח לנסראללה להוציא פיגוע. הממשלה תקבל גיבוי לכל פעולה, אבל המחיר של אי-תגובה תהיה פגיעה בהרתעה הישראלית.

המענה של חיזבאללה יכול להיות אלפי טילים אם תהיה תגובה ישראלית?

"תגובה - אין משמעותה הסלמה רחבה מיד. אי תגובה זה מסר חמור נגד ההרתעה. עובדתית אחרי 17 שנים, הוא יודע שהארגון שלו מוציא פעולה חריפה מאוד שיכולה להגיע עד כדי הסלמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully