וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוטמן: "מי שצר על המספרה אנרכיסט, ההפגנות - נגד נתניהו ולא הרפורמה"

עודכן לאחרונה: 2.3.2023 / 14:22

יו"ר ועדת החוקה, ממובילי המהפכה המשפטית, מדבר בריאיון לאולפן וואלה! לאחר יום ההפגנות שכלל אלימות נגד מפגינים ופינוי אשת רה"מ מהמספרה. "המשטרה נוהגת בעדינות לעומת אוסלו וההתנתקות", טען רוטמן ותקף את הייעוץ המשפטי לממשלה: "הם נותנים חוו"ד לא מקצועית במכוון"

בווידאו: ח"כ שמחה רוטמן בריאיון באולפן וואלה!/מערכת וואלה!

יממה לאחר יום ההפגנות ההמוני נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ, שכלל אלימות בין שוטרים למפגינים ואת פינויה של אשת ראש הממשלה שרה נתניהו מהמספרה לאחר כמה שעות, אחד האנשים שמובילים את המהפכה המשפטית, יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, הגיע היום (חמישי) לריאיון מקיף באולפן וואלה! אצל טל שלו בזמן שמחוץ לבניין הגיעו להפגין נגדו עשרות אנשים. לדבריו, ההפגנות אינן נגד הרפורמה אלא נגד נתניהו ודרעי, הוא מאמין שחוסמי כביש 1 עם גדרות תיל כמו גם מי ש"צר" על המספרה שבה שהתה שרה נתניהו הוא אנרכיסט וכי המשטרה נוהגת בעדינות מול המפגינים לעומת ההפגנות שהתרחשו בתקופת הסכמי אוסלו וההתנתקות.

"קרע בעם זה ודאי משהו שצריך לדאוג שלא יקרה", אמר רוטמן באולפן וואלה!. "הרוב המוחלט של הציבור מספרית לא מעורב בהפגנות. יש אנשים שחוששים. יש הרבה מאוד אנשים חסרי אחריות שמעודדים ורוכבים על החששות והפחדים".

לאחרונה הוצמד מאבטח ליו"ר ועדת החוקה רוטמן. "באיזשהו שלב החשש לחיי הפך לבעיה של מישהו אחר. אני מאובטח ברמה הגבוהה ביותר. זו בעיה וזה לא אמור לקרות. זה לא מוצדק שזה קורה לאחרים וזה אף פעם לא אמור לקרות", אמר רוטמן.

אתה רואה לדוגמה את האלימות שהייתה בהפגנות ואגרסיביות של המשטרה.

"אני חשבתי שהבעיה הייתה שחסמו את כביש 1 עם גדרות תיל. בחיים לא שמעתי מנהיג של מפלגה בכנסת ישראל כמו מרב מיכאלי שאומרת להכות שוטרים זה לא נורא. לאן הגענו? אלימות משטרתית זה חמור. אני די ותיק בהפגנות. בתור נער אולי הייתי חנון. כשמישהו ירד לכביש בצד השני של הכביש, אני קמתי והלכתי כי ידעתי שבאותו רגע יבואו אלינו עם אלות. לא התחשק לי לחטוף מכות".

השתתפת בהפגנות של ההתנתקות?

"בוודאי. היו חסימות כבישים והיו מאות ואלפים של עצורים ונערות בנות 14 שנעצרות עד תום ההליכים ל-30 ומשהו יום. אנשים יצאו משם חבולים. המאמץ המודיעיני היה כה אדיר נגדם. במקרה של ההפגנות כעת, המשטרה הודיעה שיהיו חסימות ולא מסכלים את זה. המשטרה נוהגת בהשוואה להפגנות אוסלו וההתנתקות נוהגת בעדינות".

הפגנה מול בית וואלה נגד המהפכה המשפטית, לקראת ביקורו של חה"כ שמחה רוטמן. 2 במרץ 2023. שלומי גבאי , ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
רוטמן לצד ההפגנה מחוץ לבית וואלה!/עיבוד תמונה, שלומי גבאי , ראובן קסטרו

רוטמן עדיין חושב שחלק מהמפגינים הם אנרכיסטים. "מי שחסם את כביש 1 עם גדרות תיל הוא אנרכיסט", מבהיר הח"כ מהציונות הדתית. "גם מי שצר על מספרה כמו יאיר גולן, שהעלה ציוץ שלו מחוץ למספרה. האיש היה חבר כנסת. אני לא מתייחס אליו כאיש אחד. הוא מנהיג ציבור ויש לו אחריות. מי שבא להפגין זה מצוין. אני אצא מהאולפן ואם מפגינים יעמדו ויצעקו - זה בסדר גמור. ואם ינסו לתקוף אותי? זה לא בסדר וזה ההבדל.

הם לא תקפו את שרה נתניהו

"אבל הם חסמו את דרכה. גם האנשים שעמדו מחוץ לבית של טלי גוטליב הם אנרכיסטים. זה הצד הכי לא דמוקרטי שיש. לחסום חבר כנסת מלהגיע באולפן תקשורת זה לא דמוקרטי".

אנשים וילדים שמפגינים בתל אביב הם אנרכיסטים?

"מי שמפגין בשלום הוא דמוקרט. לא אנרכיסט".

מפגינים חוסמים את כביש 1. אחים לנשק, שלומי הלר
החסימה בכביש 1 אתמול שכללה הצבת גדרות תיל על הכביש/שלומי הלר, אחים לנשק

ההפגנה מחוץ למספרה שבה הייתה שרה נתניהו

כאלף בני אדם הפגינו מול מספרה בתל אביב בה שהתה שרה נתניהו/יותם רונן, שגיא בן נון, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

רוטמן, שהוא אחד מאדריכלי הרפורמה המשפטית, בטוח שההפגנות אינן מכוונות נגד הרפורמה. "אני מוכן לשבת עם כל אחד ממנהיגי המחאה. הם ייתנו לי לכתוב דף עם 10 סעיפים ואכתוב מסעיף 3 עד סעיף 10. אבל אז הם יגידו בתנאי שסעיף 1 הוא שנתניהו לא ראש ממשלה ודרעי לא שר בממשלה. אפשר להסכים איתי שראש ממשלה נאשם בפלילים זו לא הרפורמה? היו הפגנות גם נגדו אחרי שהוגש נגדו כתב אישום", הסביר יו"ר ועדת החוקה.

לטענתו, משנת 2015 הופיעה פסקת ההתגברות בהסכמים קואליציוניים, אך לא התייחס לעובדה שנתניהו, בעודו ראש ממשלה, מנע את קידום פסקת ההתגברות. "אולי היו לו שותפים קואליציוניים שמנעו את זה?", תהה. מאז 2012 ביטלו 3 פעמים את חוקי הגיוס והשאירו אותנו בכאוס. הובילו אותנו לחמש מערכות בחירות, ביטלו 4 פעמים את החוקים למניעת הסתננות".

ש: ועדיין נתניהו לא הסכים לפסקת התגברות.

"דברים לוקחים זמן במערכת הפוליטית. הייתה לך שנה כמו 2017 כשבית המשפט העליון פסל חמש פעמים חוקים. אולי משום שלראשונה ב-2015 הכניס הימין את פסקת ההתגברות להסכם קואליציוני ובא עם חוק יסוד ההגירה. אולי בגלל זה מיהרו מאוד להתקדם בתיקי נתניהו? לא יודע".

רוטמן שב ואמר כי ההתנגדות להידברות מגיעה מצד האופוזיציה ולא מצד הקואליציה. "הנשיא דיבר בנאום הראשון שלו על כך שנקיים שיחות לפני הקריאה הראשונה. שבוע וקצת חלף עד שהחוקים הובאו לקריאה ראשונה. הנשים נאם ושנייה לאחר מכן בא ראש האופוזיציה יאיר לפיד והוציא הודעה שקרית לחלוטין ולייצר נרטיב. היה זמן לפני הקריאה הראשונה והם לא באו לדבר. אני ושר המשפטים יריב לוין קראנו לבוא לדבר אצל הנשיא והם לא באו".

גם בריאיון הזה המשיך רוטמן לתקוף את הייעוץ המשפטי לממשלה בראשות עו"ד גלי בהרב-מיארה. "אני לא אאפשר מצע לדיון מציאות הזויה", הבהיר רוטמן. "הגיע יועץ משפטי של הנהלת בתי המשפט ומקריא מניפסט שהוא מתנגד לחקיקה. הוא עשה ברוגז ולא שיתף פעולה. נאמר לי שזה בא מלמעלה ולא על דעת עצמו. ביקשתי תשובה. במקרה של היועץ המשפטי של הוועדה התנצלתי על הדרך שבה נהגתי. עם זאת, יש בעיה מאוד קשה אצל היועצת המשפטית לממשלה על שלוחתיה".

רוטמן הוסיף וטען: "אנשיה לא נותנים חוות דעת מקצועית ועושים זאת בכוונה ובצורה מובהקת. ראינו את זה בדיון הראשון ששר המשפטים השתתף. הם כתבו עמדה בשם משרד המשפטים בלי ידיעתו ואסור לעשות את זה. אמרתי לנציגת היועמ"שית שהיא מטעה. הגיעו לשם לוועדה ושיקרו. זו לא דרך ארץ וכבוד לכנסת".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה/שלומי גבאי

אמש נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו ובין היתר טען כי בתקופת ההתנתקות הוא היה באופוזיציה ואף היה בראשה. רוטמן התחמק מתשובה בנוגע לאי הדיוק לדבריו של נתניהו, שכלל כיהן כשר האוצר בתקופת ההתנתקות, הצביע 4 פעמים בעד התוכנית ופרש רק זמן קצר לפני תחילת יישום התוכנית. "אני לא איכנס לפרטים ההיסטוריים", התחמק רוטמן. "למיטב זכרוני, הוא התפטר לפני ההתנתקות. הוא דיבר נגדה. אני הבנתי שהוא דיבר על השנה וחצי לאחר שפרש".

דבר נוסף שנאמר אתמול בנאומו של נתניהו הוא ההשוואה בין הפורעים בחווארה לבין המפגינים בתל אביב. אמנם נתניהו טען היום כי ההשוואה היחידה הייתה שאסור לקחת את החוק לידיים, אבל רוטמן השמיע דברים דומים. "אנשים שהפרו חוק ואנשים שתקפו שוטרים הם עבריינים. אנשים שלוקחים את החוק לידיים הם עבריינים", אמר רוטמן.

בנוסף, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר אתמול בכנס כי צריך למחוק את חווארה ועל המדינה לעשות את זה ולא אזרחים. הדברים הובילו להבהרה של סמוטריץ', אך זה לא סיפק את ארה"ב שהוציאה הודעת גינוי חריפה. גם רוטמן חושב שדבריו של סמוטריץ' הובנו שלא כהלכה. "את האמירה של מרב מיכאלי שלהכות שוטרים זה לא נורא - מזה מתעלמים", כך רוטמן.

בסוגיה הביטחונית, רוטמן תומך בהמשך קידום חוק עונש מוות למחבלים, אך אומר: "גם זה וגם גירוש משפחות מחבלים אלה צעדים קשים. הצבעתי בעד במליאת הכנסת עונש מוות למחבלים. רעדה לי היד. אנחנו מתמודדים עם משהו שאף מדינה לא מתמודדת".

ש: בחודש האחרון נרצחו 14 אנשים בממשלת ימין על מלא. זה מה שהבטחתם לציבור?

"אנחנו במאבק ללא פשרות בטרור. אני חושב שמי שמצפה לראות תוצאות על המלחמה בטרור בחודשיים, טועה. כשהממשלה נפלה ולא הייתה תלויה במנסור עבאס, צה"ל החל לפעול. אנחנו נראה את התוצאות של זה וזה לא קורה תוך יום יומיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully