וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום השיבוש הלאומי": המשטרה הפעילה מכת"זית בתל אביב, 11 מפגינים נפצעו

פרשים של המשטרה הודפים מפגינים שחסמו את הכביש בתל אביב, אחרי שלטענתה הם השליכו אבנים. יותר מ-20 מפגינים נעצרו ברחבי המדינה. בן גביר כינה את המפגינים "אנרכיסטים" וקיבל תמיכה מנתניהו. חברי האופוזיציה יגיעו לשטח. בערב - מחאה גדולה בירושלים. שידור חי

בווידאו: רימוני הלם לעבר מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, נתיבי איילון,תל אביב 1 במרץ 2023/ללא

מפגינים נגד המהפכה המשפטית פתחו היום (רביעי) ב"יום שיבוש לאומי" ברחבי הארץ וחסמו כבישים מרכזיים. יותר מ-20 בני אדם נעצרו במוקדים שונים, רובם בתל אביב, שבה נרשמו עימותים בין מפגינים למשטרה, שהשתמשה ברימוני הלם והפעילה נגדם מכת"זית. 11 מפגינים נפצעו.

בנתיבי איילון בתל אביב, המפגינים פרצו מחסומים ושוטרים רכובים על סוסים נפרסו במקום והחלו לפנותם בכוח, תוך שימוש ברימוני הלם. "לא האמנו שהמשטרה תנסה לפגוע בנו ככה. המהפכה התחילה וצריך להתעורר", אמרה אחת המפגינות. המפגינים גם דיווחו על פציעות בשורותיהם. המשטרה הביאה למקום גם מכת"זית.

בשעות אחר הצהריים החלו המפגינים להתפזר והמוקד עובר לירושלים, שם יתקיימו הערב הפגנות נוספות.

בווידאו: מכתזית לפינוי מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, עזריאלי, תל אביב 1 במרץ 2023/אתר רשמי

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר לאחר שסייר בחפ"ק בתל אביב עם המפכ"ל קובי שבתאי כי הוא מגבה את השוטרים וכינה את המפגינים "אנרכיסטים".

"לאורך כל הבוקר המשטרה נהגה עם האנרכיסטים בסבלנות רבה, אך מהרגע שהם חצו את כל הגבולות, פרצו מחסומים וזרקו אותם על השוטרים, יידו אבנים לעבר השוטרים והביאו לאנרכיה, משטרת ישראל חייבת להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי לשמור על הסדר הציבורי ועל שגרת החיים של אזרחי ישראל. חופש ביטוי וחופש הפגנה כן, אנרכיה - בשום פנים ואופן לא", אמר.

בווידאו: רימוני הלם לעבר מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, נתיבי איילון,תל אביב 1 במרץ 2023/ללא

ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבה את בן גביר והמשטרה. "לא נקבל אלימות נגד שוטרים, חסימות כבישים והפרה בוטה של חוקי המדינה. זכות ההפגנה אינה הזכות לאנרכיה. אני נותן גיבוי מלא לשר לביטחון לאומי בן גביר, למפכ"ל המשטרה ולשוטרי משטרת ישראל, שפועלים נגד מפרי חוק שמשבשים את שגרת החיים של אזרחי ישראל".

באופוזיציה תקפו את בן גביר וחברי הסיעות אמרו כי הם יגיעו לשטח. יו"ר האופוזציה יש עתיד יאיר לפיד אמר כי "אני קורא למפכ"ל המשטרה להתעלם מהניסיונות הפוליטיים, המסוכנים וחסרי האחריות של השר בן גביר להלהיט עוד יותר את השטח. המפגינים הם פטריוטים ישראלים וטובי הלוחמים בצה"ל. הם נאבקים על ערכים של חופש, צדק ודמוקרטיה. תפקיד המשטרה לאפשר להם להביע את דעתם ולהיאבק על המדינה אותה הם משרתים ואוהבים".

בוידאו: שוטר תועד מצמיד ברך לצווארו של מפגין בתל אביב/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

במקביל, התנועה לאיכות השלטון פנתה מפכ"ל ואמרה כי "הוראת השר בן גביר לנקוט יד קשה נגד המפגינים היא לא חוקית. קוראים למפכ"ל לשמור על חופש ההפגנה ולהכיל את המחאות בצורה מכובדת כפי שהמשטרה נהגה עד כה".

ברק קורן, ממטה מאבק עובדי ההייטק, אמר כי "השימוש באמצעים אלימים לא יעצור אותנו. כל עוד יש דמוקרטיה, אנחנו נשמור עליה. אנחנו מבצעים הפגנה לא אלימה ומשתמשים נגדנו ברימוני הלם ומכתזיות. לא נוותר, ההפיכה המשטרית לא תעבור!".

מכתזית לפינוי מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, נתיבי איילון,תל אביב 1 במרץ 2023. מירב כהן
מכתזית לפינוי מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, נתיבי איילון,תל אביב 1 במרץ 2023/מירב כהן

המשטרה עצרה מפגינים גם בכביש 1 בחשד שתכננו להניח צמיגים בוערים. מפגינים נעצרו גם בצומת גומא שבגליל וגם במחלף אלישמע שבשרון. המשטרה אמרה כי היא עצרה מפגין בחיפה שתקף שוטר. בגלל המחאות, קצין הכנסת פנה לחברי הכנסת וביקש מהם להגיע למשכן דרך כביש 443. בין הקבוצות המשתתפות בהפגנות נכללות הייטקיסטים, חקלאים, רופאים ותלמידים.

בווידאו: פציעת מפגין מרימון הלם שהושלך לעבר המפגינים בתל אביב/דוברות משטרת ישראל, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, עזריאלי, תל אביב 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, עזריאלי, תל אביב 1 במרץ 2023/ראובן קסטרו
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, עזריאלי, תל אביב 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, עזריאלי, תל אביב 1 במרץ 2023/ראובן קסטרו
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, נתיבי איילון,תל אביב 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, נתיבי איילון,תל אביב 1 במרץ 2023/ראובן קסטרו

הבוקר התייצבו אנשי מחאת המילואמיניקים בכביש 1 וחסמו אותו עם גדרות תיל עד שהוא נפתח בהמשך לתנועה. שיבושים בתנועה נרשמו בכמה צמתים מרכזיים אחרים ברחבי הארץ, והמפגינים אף עיכבו את יציאתן של כמה רכבות מתחנות בתל אביב ובבנימינה. הנהלת הרכבת אמרה כי בשל השיבושים יש עיכובים בתנועת הרכבות והיא קראה ל"כל הנוסעים לאפשר המשך נסיעה תקינה ובטוחה".

מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית,מדרשת בן גוריון 1 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית,מדרשת בן גוריון 1 במרץ 2023/אתר רשמי, ללא

בתל אביב, נחסמו לתנועה רחוב קפלן מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין; ⁩צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום; גבעת התחמושת מרחוב יגאל אלון עד דרך מנחם בגין; כמו כן, נחסמו העליות למחלף השלום בנתיבי איילון מצפון ומדרום. המשטרה עצרה במחלף הכפר הירוק שישה מפגינים בחשד להפרת סדר ואי-ציות להוראות שוטרים ותשעה מפגינים בדרך נמיר. מפגינה נוספת נעצרה בחשד לתקיפת שוטרת ברחוב דיזנגוף.

מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, מוזיאון ארץ ישראל, 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית מחוץ למוזיאון ארץ ישראל בתל אביב/ראובן קסטרו

לטענת ארגון מחאת המילואימניקים "אחים לנשק", אחד העצורים הוא חברו לצוות של בנימין נתניהו, לוחם בסיירת מטכ"ל, עזרא ברנע. "מעצרו מסמל בדיוק את מה שקורה כאן, סיירת מטכ"ל במעצר, ונתניהו שבוי של בן גביר. אנחנו קוראים לנתניהו לבחור ב'אחים לנשק' - ולעצור את המהפכה המשפטית במקום לעצור את חבריו לצוות".

מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, נתיבי איילון,תל אביב 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, נתיבי איילון,תל אביב 1 במרץ 2023/ראובן קסטרו
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית,גשר דבירה, 1 במרץ 2023. יואב כהן, אתר רשמי
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית,גשר דבירה, 1 במרץ 2023/אתר רשמי, יואב כהן

בן גביר, שלא מיהר לגנות את הפרעות בחווארה והסתפק בגינוי רך כעבור שעות ארוכות, כינה הבוקר את המפגינים "אנרכיסטים". בתום הערכת מצב עם בכירי המשטרה, אמר בן גביר כי "המדיניות שלי היא לפנות את חסימות האנרכיסטים ולא לפגוע בשגרת החיים". לדבריו, "אני בעד מחאה דמוקרטית אבל לא נאפשר מרי אזרחי ולא נאפשר לאנרכיסטים לחסום צירים מרכזיים, ויש לשמור על שגרת החיים של אזרחי ישראל. הנחיתי את משטרת ישראל לפתוח את כל הכבישים במידה וייחסמו".

בתגובה, אמרו מארגני המחאות כי "משתמט שהורשע בתמיכה בטרור לא יטיף למאות אלפי קצינים, הורים, אנשי רפואה שהם אנרכיסטים. הניסיון להפוך את ישראל לדיקטטורה נידון לכישלון. כשהממשלה מנסה להפוך את ישראל לדיקטטורה, התנגדות אקטיבית היא לא זכות - היא חובה אזרחית. שיתעסק בדבר היחיד שהוא מבין בו: הסתה בסרטוני טיקטוק".

מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית,דיזנגוף תל אביב, 1 במרץ 2023. אמיר גולדשטיין, אתר רשמי
הפגנות בתל אביב/אתר רשמי, אמיר גולדשטיין
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, 1 במרץ 2023. חיים גולדברג, כיכר השבת
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, 1 במרץ 2023/כיכר השבת, חיים גולדברג

המחאה החלה בשעה 08:00 במחאות הורים ותלמידים מחוץ לעשרות מוסדות חינוך ובמחאות בתחנות רכבת. לאחר מכן החלה הפגנה במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב תחת הכותרת "מסבירים לגלנט מהו ביטחון וחוסן לאומי", שבה משתתפים ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין והרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ.

השרים יואב גלנט וגילה גמליאל והיועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי ביטלו את השתתפותתם בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי שמתקיים במוזיאון. גורמים שמעורים בנושא אמרו כי גמליאל והנגבי הודיע על הביטול אתמול, זמן קצר אחרי שארגוני המחאה הודיעו כי יפגינו מול הכנס. גלנט הודיע כי הוא מבטל את השתתפותו שעה אחרי נאומו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר בכנס אתמול בערב. גורמים שמעורים בנושא אמרו כי גלנט, הנגבי וגמליאל מסרו למארגנים כי הביטול נובע משיקולי לוחות זמנים.

"הפורעים האלה הם אות קין על העם היהודי", אמר דיסקין על ההתפרעויות בחווארה. "אני בוש ונכלם במעשיהם. הם אינם אחיי והם גם לא יהיו אחיי. הפורעים האלה הם חלק מכת משיחית ומסוכנת. עלינו לבוא איתם חשבון ביד קשה. אנחנו בליבו של גל טרור. את ביטחוננו האישי הפקיד נאשם בפלילים בידי שר הטיקטוק הלאומי. פירומן מוחלט יחד עם פירומן במשרד האוצר והביטחון, עומלים במרץ על הקמת מדינה דו לאומית. זאת ממשלת טרור".

מפגינים חוסמים את כביש שער הגיא במחאה על המהפכה המשפטית, 1 במרץ 2023. דב גזית, אתר רשמי
מפגינים חוסמים את כביש 1 בסמוך לשער הגיא, הבוקר/אתר רשמי, דב גזית
מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, מוזיאון ארץ ישראל, 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מפגינים מחוץ למוזיאון ארץ ישראל, היום/ראובן קסטרו

ב-10:00 יצאה צעדת מחאה מכיכר דיזנגוף לרחוב קפלן, מרכז ההפגנות נגד הממשלה בשבועות האחרונים. שעה לאחר מכן תחל במקום הפגנת הורים, תלמידים והייטקיסטים, וב-12:00 ימשיכו לצעוד ברחובות העיר.

עובדי מקצועות הבריאות והאקדמיה יתאחדו להפגנה משותפת ב-14:00 מול בית המשפט ברחוב ויצמן. רופאים, עובדי בריאות הנפש, עובדים סוציאליים ואנשי אקדמיה יעצרו את עבודתם ב-12:00 ויצאו להפגין "על רקע הסכנה לקריסת מערכות הבריאות ביום שאחרי ההפיכה המשטרית, ולאור התהליכים המסוכנים שמתרחשים כבר בימים אלה". בין התהליכים שמפניהם התריעו: הקפאת שיתופי פעולה רפואיים בינלאומיים, איומים בביטול מחקר משותף, נטישת רופאים וירידה במוטיבציה של רופאים לשרת במילואים.

יובל דיסקין במחאה על המהפכה המשפטית, מוזיאון ארץ ישראל, 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
דיסקין בהפגנה מחוץ למוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, היום/ראובן קסטרו
מפגינים נגד המהפכה המשפטית,קרית טבעון, 1 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
מפגינים נגד המהפכה המשפטית,קרית טבעון, 1 במרץ 2023/אתר רשמי, ללא
מפגינים נגד המהפכה המשפטית,צומת הכפר הירוק, 1 במרץ 2023. שי קוריאנסקי, אתר רשמי
מפגינים נגד המהפכה המשפטית,צומת הכפר הירוק, 1 במרץ 2023/אתר רשמי, שי קוריאנסקי

"כל הסימנים החיוניים מעידים שמצב המדינה מידרדר, וכי בריאות הציבור תיפגע תוך זמן קצר עקב ההפיכה המשטרית", נמסר מהמארגנים. "אנחנו במצב חירום לאומי וזוהי חובתנו, כלל נשות ואנשי הבריאות בישראל להתייצב להגנה על בריאותם של אזרחיות ואזרחי ישראל ולהיאבק על מנת לעצור את ההפיכה, שתביא עלינו חורבן. לכן נצא כולנו, על חשבוננו, ונשמיע קול ברור כדי שמקבלי ההחלטות יתעוררו ויבינו שאנחנו על סף קריסה".

במקביל, יצאו בשעה 10:00 שיירות של כלים חקלאיים שיעברו בכבישי הארץ וישבשו את התנועה. ב-12:00 יתקיימו הפגנות של עובדי הייטק במוקדים שונים, בקרבת אזורי מסחר. עוד הודיעו המארגנים שיפגינו גם מחוץ לבתיהם של חברי כנסת מהקואליציה במטרה להפעיל עליהם לחץ להתנגד לחוקים שנועדו להחליש את מערכת המשפט.

מחאות נוספות יתקיימו בין היתר בבאר שבע, חיפה, כפר סבא, הרצליה, הוד השרון, רמת ישי, איירפורט סיטי, בית קמה, גבעת שמואל, אוניברסיטאות רייכמן ותל אביב ומכון ויצמן, צומת כרכור, צומת אחווה, צומת הר שכניה, צומת כרמיאל, צומת נהלל וצומת קוממיות. צומת נהריה תיחסם לתנועה בשעות הבוקר.

מפגין חוסם את דלת הרכבת, תחנת ההגנה על המהפכה המשפטית, 1 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב בסוף השבוע/אתר רשמי, ללא

משעות אחר הצהריים ועד הערב יעבור מרכז ההפגנות לירושלים. הפגנה בעקבות אלימות המתנחלים בחווארה תתאסף ב-16:00 בגן הוורדים, וב-18:00 עד חצות תיערך הפגנה מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה. לצדן, תתקיים מחאה מול בית אריאלה בתל אביב ב-20:00.

ממארגני המחאות נמסר כי "חודשיים של מאבק מאחורינו וכעת מול המשך החקיקה והבאת חוקי חיסול חדשים לבג"צ אנו מעלים שלב. ישראל לא תהיה דיקטטורה, המיליונים שיצאו לרחובות בשמונת השבועות האחרונים כבר הבהירו זאת, כעת אנו עוברים לפעולה ישירה. הנחישות שלו רק גדלה להציל את מדינת ישראל וערכי מגילת העצמאות. מצפים ממשטרת ישראל להתעלם מהביריון השכונתי בן גביר, לאבטח את המחאה הדמוקרטית ולפנות לו זמן להתעסק בדבר היחידי שהוא מבין בו. דגמון לסרטוני טיקטוק".

רכבת האוניברסיטה, ת"א/אתר רשמי, ללא
מפגינים נגד המהפכה המשפטית,קדימה צורן, 1 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
מפגינים נגד המהפכה המשפטית,קדימה צורן, 1 במרץ 2023/אתר רשמי, ללא

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה הצעות אלו עברו בקריאה ראשונה בכנסת.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר שמגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully