וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בצה"ל ממחאת המילואימניקים נגד המהפכה המשפטית: "מודאגים מאוד מהשיח"

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 12:46

הרמטכ"ל הביע בשיחות סגורות דאגה מהכנסת צה"ל לוויכוח הפוליטי. הלוי חושש ששירות המילואים ייפגע מעשית, כולל פעילות מבצעית, וכן כי בטווח הארוך תיפגע מוטיבציית בני הנוער להתגייס. סערה באמ"ן עקב מחאת קציני מערך המבצעים המיוחדים: באגף יקיימו שיחות בירור בנושא

בווידאו: במחאה על המהפכה המשפטית: לוחמי מלחמת יום כיפור לקחו טנק מאתר הנצחה היסטורי/לוחמי כיפור

הרמטכ"ל הרצי הלוי הביע דאגה בשיחות סגורות ממעורבות אזרחים שמציגים את עצמם כחיילי מילואים בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה - כך נודע היום (ראשון) לוואלה. הרמטכ"ל חושש שהניסיון להכניס את צה"ל לוויכוח הפוליטי יפגע באחוזי ההתייצבות לשירות מילואים של אימונים ופעילות מבצעית, וישפיע בטווח הארוך על המוטיבציה של בני הנוער להתגייס לצה"ל.

"בשלב הזה, למעט פרסומים כאלה ואחרים בכלי התקשורת לא נתקלנו בסרבנות פיזית להגיע לשירות מילואים, אבל אנחנו בהחלט מודאגים מהשיח. אף אחד לא מתעלם מזה", אמר קצין בכיר. "איך מתמודדים עם האווירה הזו? מדברים על זה, זו הדרך. לא מסתירים את האווירה אלא מסבירים שיש מקום למחלוקת - אבל לא בשורות הצבא. לא נסכים לניסיונות לגרור את צה"ל לוויכוח הזה. אין הנחיות חדשות, מתנהלים כרגיל".

הרמטכ"ל הרצי הלוי בנאומו הראשון בטקס סיום קורס קצינים קרביים. צילום מסך, דובר צה"ל
חושש מהמחאה. הרמטכ"ל הרצי הלוי בנאום בבה"ד 1/דובר צה"ל, צילום מסך

הלוי עצמו דיבר על הנושא בנאום שנשא ביום חמישי בבה"ד 1, אך כבר למחרת בבוקר נפוצו פרסומים על רשימת קצינים ממערך המבצעים המיוחדים באמ"ן שהביעו את מחאתם על הרפורמה והצהירו כי אם היא תעבור לא יגיעו לשירות מילואים. הפרסומים עוררו סערה באמ"ן ויצרו שיח ערני מאוד בקרב המפקדים הבכירים והחיילים.

קדמו לכך הצהרות דומות מצד טייסי חיל האוויר במילואים, על כוונות לא להגיע לשירות מילואים אם המהפכה המשפטית תצא אל הפועל. על רקע החשש שידביקו מערכים נוספים באמ"ן, יתקיימו באגף שיחות לבירור הנושא ומניעת הידרדרות של השיח. בשלב זה התקיימו שיחות עם חלק מהקצינים שחתמו על העצומה.

עוד בוואלה!

פסילת חוקים רק בהרכב מלא של בג"ץ: ועדת חוקה דנה במהפכה המשפטית

לכתבה המלאה
"שריונרים להגנת הדמוקרטיה"- מחאת השריונרים  נגד הרפורמה במערכת המשפט, 9 בפברואר 2023. אורי סלע
מחאת שריונרים נגד המהפכה המשפטית/אורי סלע

אמש, הצטרפו להפגנות באזור רמת גן אזרחים שהיו מזוהים כחיילי מילואים מיחידות מובחרות, ובשיח ביניהם דיברו על כך שהם שוקלים אם להודיע למפקדים שבמסגרת המחאה האישית אין בכוונתם להגיע לאימונים, או להגיע ואז לנטוש לעיני כול, כחלק מהמחאה.

בתוך כך, הערכה היא שמפקדים בכירים נוספים בצה"ל עשויים להתבטא בנושא ולקרוא לחיילי המילואים להשאיר את המחלוקות מחוץ לצבא. מדובר צה"ל טרם נמסרה תגובה.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב. 25 בפברואר 2023. שי קוריאנסקי, אתר רשמי
חשש שהמחאה תפגע במוטיבציה להתגייס. הפגנה נגד הרפורמה, אתמול/אתר רשמי, שי קוריאנסקי

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר מגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

מדובר צה"ל נמסר: "משרתי המילואים הם חלק חיוני ביכולתו וכשירותו של צה"ל לעמוד בייעודו ובמשימותיו השונות. הרמטכ"ל התייחס למחלוקת הקיימת בחברה הישראלים בשבוע שעבר בנאומו בטקס סיום קורס קציני יבשה קרביים, והדגיש את החשיבות שבהשארת המחלוקת מחוץ לצה"ל. הרמטכ"ל הנחה את המפקדים לשוחח עם משרתי הסדיר והמילואים, להסביר את ייחודיותו של צה"ל ואת חשיבות לכידות השורות מול הגורלית שבמשימות - הגנת המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully