וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת אש? קבוצות מומחי משפט מנהלות שיח עם רוטמן

עודכן לאחרונה: 23.2.2023 / 23:26

בזמן שהרוחות סביב הרפורמה המשפטית עדיין סוערות, כמה קבוצות פרופסורים למשפט חוקתי מנהלות שיחות עם גורמים בקואליציה ובאופוזיציה תחת עינו הפקוחה של נשיא המדינה יצחק הרצוג. אז מי הן הקבוצות שמנהלות שיח בימים אלו ומה ההבדלים ביניהן?

בווידאו: הרצוג קרא לעצור את החקיקה של הרפורמה המשפטית/צילום: לע"מ

בזמן שהרוחות סביב הרפורמה המשפטית עדיין סוערות, כמה קבוצות של מומחים למשפט חוקתי מנהלות שיחות עם גורמים בקואליציה ובאופוזיציה תחת עינו הפקוחה של נשיא המדינה יצחק הרצוג. חלק מהפרופסורים הסכימו לספר לוואלה! את ההבדלים בין קבוצות המומחים שמנהלים שיח עם גורמים בממשלה. אז מי הן הקבוצות שמנהלות שיח בימים אלו?

נשיא מדינת ישראל יצחק (בוז'י) הרצוג בטקס סיום קורס קצינים קרביים. 23 בפברואר 2023. צילום מסך, דובר צה"ל
מנסה להביא להידברות. נשיא המדינה, הרצוג/דובר צה"ל, צילום מסך

"קבוצת שטרן"

הקבוצה הראשונה, מכונה "קבוצת שטרן" ומובלת על ידי פרופ' ידידיה צבי שטרן מאוניברסיטת בר-אילן. היא מנהלת שיח עם רוטמן וגורמים מהאופוזיציה לרבות מפלגת המחנה הממלכתי. הקבוצה כוללת בתוכה את המשנה ליועץ המשפטי לשעבר רז נזרי,פרופ' שחר ליפשיץ ופרופ' אריאל נדור מבר-אילן, פרופ' נטע ברק קורן ויואב דותן מהאוניברסיטה העברית.

הקבוצה הזו מאופיינת בכך שהיא יותר על הסקלה "השמרנית" ומכוונת לצמצום הפגיעה בבג"ץ ובזכויות מיעוטי בישראל. בנושאים שקשורים לפסקת ההתגברות ולצמצום יכולתו של בג"ץ לפסול חוקים הקבוצה מסכימה להגיע לפשרות. אך בכל מה שנוגע למינוי שופטים ויועצים משפטיים מובילי הקבוצה לא מוכנים להתפשר ולהסכים לכך שהקואליציה תמנה אותם, זהו הקו האדום שלהם.

שמחה רוטמן, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
יו"ר ועדת חוקה, רוטמן/ראובן קסטרו

"פורום קהלת"

הקבוצה השנייה היא קבוצת חוקרים מ"פורום קהלת" שמנסחת את עיקרי הצעות החוק לרפורמה וגם מנהלת שיח עם מומחים שונים למשפט חוקתי.

פורום מרצים למשפט ציבורי

ויש קבוצה נוספת, גם עם מומחים למשפט חוקתי, "פורום המרצים למשפט ציבורי". קבוצה זו לא מנהלת שיח בימים אלה ורוב חבריה יהיו מוכנים לנהל שיח בתנאי שהליכי החקיקה ייפסקו. יש לציין כי עמדה זו של הפורום מקבלת תמיכה מסיעות האופוזיציה. בקבוצה חברים כמה פרופסורים למשפט חוקתי כמו רונית לוין שנור מאוניברסיטת רייכמן, דוד קרצמר ודוד אנוך מהאוניברסיטה העברית, מני מאוטנר וד"ר יופי תירוש מאוניברסיטת ת"א.

יריב לוין, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
לא מוכן לעצור. שר המשפטים, לוין/ראובן קסטרו

מה הלאה? כרגע הקבוצות השונות שוקדות על ניסוח מסמכים שיהוו בסיס לחוקה. בנוסף, קיים ניסיון לגבש הצעות חוק יסוד שיסדירו את היחסים בין בג"ץ לבין הכנסת והממשלה, מה שנקרא חוק יסוד החקיקה.

המסקנה הגדולה שעולה משיחות אלה היא שיו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב ולוין מוכנים להידברות. בין אם זה בשל החשש לפגיעה הכלכלית והמדינית בשל הרפורמה, וכן בשל הרצון להחליש את המחאה הציבורית כפי שהיה במחאה החברתית ב-2011. בנוסף, גם כדי לנסות לגייס תמיכה של מפלגה מהאופוזיציה, ככל הנראה "המחנה הממלכתי".

יחד עם זאת, רוטמן ולוין עדיין מסרבים לעצור את החקיקה. סביר שבמידה ואחת מקבוצות המומחים תגיש בפניהם הצעה לנוסח מוסכם לרפורמה, החקיקה צפויה להיעצר ואז הנשיא יוכל לקרוא לקבוצות להידבר באופן גלוי כדי להעלות את הנוסח המוסכם להצבעה בכנסת. עם זאת, גורמים פוליטיים המעורים בנושא טוענים שהחקיקה לא תעצור לרגע, ורק אם תמצא פשרה - הנוסח ישונה.

כששאלנו את דובר הנשיא התגובה שקיבלנו הייתה כי "כשיהיה במה לעדכן נעדכן". שר המשפטים לוין ויו"ר ועדת חוקה רוטמן בחרו שלא להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully