וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק דרעי 2" ופסקת ההתגברות אושרו בקריאה טרומית: "לא הכול שפיט"

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 14:40

ברוב של 62 ח"כים מול 53 מתנגדים, אושרה ההצעה שנועדה לאפשר את מינויו לשר של יו"ר ש"ס, למרות פסילתו בבג"ץ. דרעי עצמו נעדר מההצבעה. לאחר מכן, מהומה פרצה בזמן אישור פסקת ההתגברות, לפיד פנה ללוין: "אתה רה"מ האמיתי"

בווידאו: נתניהו ובכירי הממשלה הגיעו לישיבת תמיכה בדרעי/רוני כנפו

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק "דרעי 2", שנועדה לאפשר את המינוי של יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקיד שר, למרות פסילתו בבג"ץ. 62 חברי כנסת הצביעו בעד ההצעה, בעוד ש-53 התנגדו. הצעת החוק, עליה חתומים יותר מ-35 חברי כנסת מהקואליציה, קובעת כי לא תהיה ביקורת שיפוטית "לגבי כל עניין הקשור או הנובע ממינוי של שר והעברתו מכהונה". דרעי לא נכח בכנסת בעת ההצבעה ולא השתתף בה.

המליאה אישרה בקריאה טרומית גם את פסקת ההתגברות של חבר הכנסת שמחה רוטמן. מדובר בהצעה פרטית שקודמה במקביל להצעה אחרת שהקואליציה מקדמת במסגרת ועדת החוקה בראשותו. נוסח ההצעה שתקודם במסגרת המהפכה המשפטית טרם נקבע סופית, וככל הנראה ייערכו בו שינויים. ההצעה הנוכחית קובעת כי הכנסת תוכל לחוקק חוקים שנפסלו בבג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת, וכן כי בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק בהחלטה של 15 מתוך 15 שופטים. בפסיקתם יהיה עליהם להסכים פה אחד כי החוק שאותו ירצו לפסול סותר חוק יסוד. אחרת, החוק יישאר בעינו ולא ייפסל.

יריב לוין, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
"ראש הממשלה האמיתי". יריב לוין/ראובן קסטרו

מהומה פרצה במהלך הדיון כשיו"ר האופוזיציה יאיר לפיד פנה ללוין וכינה אותו "ראש הממשלה האמיתי". לדבריו, "היות ואתה מנהל את הממשלה הזאת באמת אתה צריך לזכור שעם הכוח באה האחריות - ועוד חצי שנה מעכשיו כשהכלכלה הישראלית תהיה מרוסקת, עוד חצי שנה כשהמדינה תתחיל לפרק מבפנים אזרחים. זה יהיה על ראשך כי אתה העדפת לתת למדינה הזאת להתפרק רק כדי לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים שחלמת עליה כל חייך".

"אל תבלבל לנו את המוח על הידברות בזמן שאתה מעביר את החוק. אתה מעביר אותו עכשיו על איזו הידברות אתה מדבר? מספיק עם השקר", המשיך לפיד. לאחר מכן צעקו, חברי יש עתיד לעבר שר המשפטים יריב לוין "פושע". חבר הכנסת שמחה רוטמן, יוזם ההצעה, האשים את לפיד שהוא מוביל "קמפיין BDS". לפיד השיב: "למה מי אתה?". יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הוציא חלק מחברי הכנסת מהמליאה לאחר שהפריעו למהלך הדיון.

בהמשך, הקריא רוטמן במליאה רשימת חברי כנסת מהאופוזיציה, ואמר כי הם "שתמכו בחוק יסוד ההתגברות בכנסת ה-20 כעת נגדו". שר המשפטים יריב לוין אמר כי הוא "בעד גישה פשרנית יותר, ולכן אנחנו נצטרך להתדיין על כך", זאת בהתייחסו לנוסח ההצעה שאושרה.

עוד בוואלה!

יו"ר ש"ס שוקל לסגת מקידום "חוק דרעי 2", ובוחן אפיקים משפטיים אחרים

לכתבה המלאה
אריה דרעי,. יונתן זינדל, פלאש 90
החוק שנועד להחזיר את דרעי לשולחן הממשלה עולה להצבעה/פלאש 90, יונתן זינדל

בקואליציה מקדמים את הצעת "חוק דרעי 2", למרות שיו"ר ש"ס סבור כי למרות שמדובר בחוק יסוד, סיכויי ההצעה להיפסל בבג"ץ - גבוהים. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות בליבת הפעילות הדמוקרטית".

שר המשפטים יריב לוין שעלה לדוכן הנואמים, כדי לנמק את ההצעה אמר כי "הגישה לפיה הכול שפיט אינה מקובלת עלי". לדבריו, "לא הכול שפיט כי ההכרעות מתקבלות על ידי העם בתהליך של בחירת נציגים לכנסת והקמת ממשלה מכוח אמון הכנסת. בצדק יש להשיב את הדברים למה שהיה בעבר, וכן בהתאם למה שנהוג ברוב מדינות המערב שבהן מינויי שרים לא נתונים לביקורת שיפוטית".

חבר הכנסת גדעון סער שביקש להתנגד להצעת החוק נימק את ההחלטה ואמר: "הצעת החוק הזאת היא ליצור שטח הפקר בתחום המינויים. לפי ההצעה, גם אם הממשלה פעלה משיקולים זרים ובחוסר סמכות - בית המשפט לא יוכל להתערב. נכון, הרבה חברי כנסת חתמו על ההצעה אבל המסמך הזה לא ראוי להיקרא חוק. החוק נועד לקבוע כללים ואתם מבקשים לקבוע שלממשלה לא יהיו כללים והיא תוכל לעשות ככל העולה על רוחה. מוטב היה אם תציעו את שם החוק כך - 'דרעי יהיה שר ראס בן אמו'. זה חוק פרסונלי וכדי להכשיר אדם מסוים אנחנו מעוותים את כל החקיקה".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, מחוץ לכנסת, ירושלים, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
מאיימים בצעדים נוספים. ההפגנות נגד המהפכה המשפטית/ראובן קסטרו

אחרי אישור החוקים בקריאה טרומית, איימו מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית בצעדים נוספים, עליהם הם יכריזו מחר. "ממשלת הזדון עשתה וידוא הריגה בכל סיכוי להידברות ומובילה את ישראל למשבר חוקתי. זו לא רק הכרזת מלחמה נגד עם ישראל, אלא ירי המטחים הראשונים. נילחם בחזרה וננצח", הכריזו. "מעתה והלאה ניאלץ לפנות להחרפת המאבק ולניצחון על ממשלה שמנסה להפוך את ישראל לדיקטטורה. אם הממשלה תמשיך לצעוד למשבר חוקתי, היא תגלה את הצדק והחוק מולה עומדים מולה ומסיימים את דרכה".

בד בבד, מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית גם את הצעת חוק מח"ש של ח"כ משה סעדה. הצעת החוק קובעת כי המחלקה לחקירת שוטרים תהיה כפופה לשר המשפטים ולפיקוח מנכ"ל משרד המשפטים. בנוסף, מוצע לקבוע כי מח"ש תעסוק בחקירת עבירות של תובעים מקרב הפרקליטות.

ח"כ סעדה: "למה אנשי ובכירי הפרקליטות הם מעל החוק מבחינתכם? אתם קובעים חסינות לאנשים האלה. כולם שווים בפני החוק, גם מפכ"ל המשטרה ופרקליט המדינה. כולם חייבים שיהיה גוף שיחקור אותם". יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, שהתנגד להצעת החוק, אמר: "אסור להפוך את המערכת לפוליטית, צריך להרחיק את הפוליטיקאים מהתחום הזה ומקווה שתחזרו בכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully