וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן בפולין: רוסיה לעולם לא תנצח את אוקראינה

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 20:23

אחרי פגישה עם נשיא פולין הביע ביידן את תמיכתו הבלתי מסוייגת באוקראינה. בנאום לרגל מלאת שנה לפלישה הרוסית אמר ביידן, "קייב עומדת איתנה, עומדת גאה וחשוב מכל - חופשית". נשיא פולין אמר לגבי ביקור הפתע של ביידן באוקראינה שמדובר ב"מחווה מדהימה"

בווידאו: לראשונה מפרוץ המלחמה: הנשיא ביידן מבקר באוקראינה/מתוך טוויטר, רויטרס

היישר מביקורו אתמול בקייב, הנשיא האמריקני ג'ו ביידן הגיע הערב (שלישי) לפולין כדי להכריז על תמיכה "בלתי מעורערת" באוקראינה. בנאום שנשא ביידן אחרי פגישתו עם ראש הממשלה אנדז'יי דודה אמר ביידן שאוקראינה "עומדת איתנה" שנה אחרי הפלישה. ביידן הוסיף שרוסיה "לעולם לא תביס את אוקראינה". הוא הביע את תמיכתו בקייב, ובחיזוקו של האגף המזרחי של ברית נאט"ו. "לפני שנה העולם התכונן לנפילתה של קייב. אני יכול לדווח שקייב איתנה, קייב גאה, זקופת קומה וחשוב מכל - חופשית", אמר ביידן.

במהלך הביקור, שתוזמן כדי להאפיל על נאום מצב האומה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מוקדם יותר היום, נפגש ביידן עם נשיא פולין אנדז'יי דודה, אחד מהמתנגדים החריפים למלחמה באוקראינה ותומכים הגדולים בסיוע למדינה.

ביחס לרוסיה אמר ביידן בנאום, שארצות הברית ובנות בריתה יכריזו השבוע על סנקציות חדשות נגדה. הנשיא אמר גם שבשנה הבאה ארצות הברית תארח מפגש פסגה של מדינות נאט"ו, לרגל מלאת 75 שנה להקמת הברית.

בווידאו: ג'ו ביידן מגיע ברכבת לפולין מקייב, אוקראינה/צילום: רויטרס
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בוורשה, פולין, 21 בפברואר 2022. רויטרס
הנשיא ג'ו ביידן בוורשה, היום/רויטרס
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נוחת בפולין, 21.2. 2023. GettyImages
הנשיא ג'ו ביידן נוחת בפולין, אמש/GettyImages

"כפי שאמרתי לנשיא זלנסקי כשוחחנו בקייב אתמול, אני יכול לומר שהתמיכה שלנו באוקראינה היא בלתי מעורערת", אמר ביידן לדודה בפגישתם. הנשיא הפולני אמר בתגובה כי ביקורו של ביידן בקייב היה הוכחה למחויבות של ארצות הברית לשמר את הביטחון באירופה, וכינה את הביקור "מחווה מדהימה".

פולין חולקת את הגבול הארוך ביותר עם אוקראינה מבין המדינות החברות בנאט"ו. היא משמשת כנתיב העיקרי דרכו עוברת אספקת נשק וכנתיב מילוט לפליטים מאוקראינה. אזרחי פולין ו-2.5 מיליון הפליטים מאוקראינה שעיקרם נשים וילדים, קיבלו את ביידן בשמחה. רבים קראו לחיזוק התמיכה המערבית בקייב, כולל באמצעות אספקה של מטוסי קרב, שארצות הברית עדיין לא הסכימה לספק.

ביקור הפתע של ביידן בבירת אוקראינה נערך ימים ספורים לפני יום השנה למלחמה שיצוין ביום שישי, 24 בפברואר. אוקראינה הודיעה היום לבתי הספר במדינה לעבור ללמד שיעורים מרחוק החל מ-22 בפברואר ועד ל-24 בבפרואר בשל הסכנה של מתקפות טילים רוסיים ביום השנה למלחמה.

משרד החינוך פירסם הצהרה שבה נכתב כי ההמלצה לבתי הספר היא "לשמור על חייהם ובריאותם של כל המשתתפים בתהליך החינוכי, כאמצעי מנע לפני יום השנה לפלישה הרוסית".

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, בנאום מצב האומה במוסקבה ב-21 בפברואר 2023. רויטרס
ולדימיר פוטין בנאומו/רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי , קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
הנשיא ביידן עם הנשיא זלנסקי בארמון הנשיאותי בקייב/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא מוקדם יותר נאום מצב האומה בפני האסיפה הפדרלית ואמר כי "עשינו את כל מה שאפשר כדי לפתור את בעיית דונבס בדרכי שלום, אך המערב הכין תרחיש אחר". פוטין שפנה לשני בתי הפרלמנט, אמר גם כי אוקראינה ביקשה נשק מהמערב עוד לפני תחילת ה"מבצע הצבאי". הנאום מגיע בזמן סמלי, ימים ספורים לפני ציון שנה ליום שבו פוטין הודיע על פלישה לאוקראינה.

בנאום, נשיא רוסיה הציע את הניתוח שלו למצב הבינלאומי ואמר כי המערב "הוציא את השד מהבקבוק" בכך שהתחיל את המלחמה, בעוד רוסיה עשתה הכל כדי לעצור אותה. הוא הוסיף כי רק לארצות הברית יש מספר גדול מאוד של בסיסים צבאיים ברחבי העולם והאשים את המערב בהפיכת אוקראינה ל"אנטי-רוסית" לפני זמן רב.

פוטין הודיע גם כי רוסיה משעה את השתתפותה באמנה לצמצום נשק גרעיני New START שנחתמה ב-2010 בפראג. האמנה, שהוארכה ב-2021 לחמש שנים נוספות, מגבילה את מאגרי הנשק הגרעיני האסטרטגי של רוסיה ושל ארצות הברית. "אני נאלץ להודיע היום כי רוסיה משעה את השתתפותה באמנה", אמר פוטין למחוקקים במוסקבה לקראת סוף נאומו.

פוטין טען גם, מבלי לספק ראיות, כי כמה אנשים בוושינגטון שוקלים לחדש ניסויים גרעיניים. משרד ההגנה והתיאום הגרעיני צריכים לכן להיות מוכנים לנסות את הנשק הגרעיני הרוסי, אם יהיה בכך צורך. "כמובן שלא נעשה זאת ראשונים. אך אם ארצות הברית תבצע ניסויים, אזס גם אנחנו. שלאיש לא יהיו אשליות מסוכנות לגבי הריסת המאזן האסטרטגי הגלובלי. לפני שבוע חתמתי על צו לגבי הצבת מערכות אסטרטגיות חדשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully