וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה למלחמה באוקראינה: ביידן בקייב - אך התמיכה העולמית נחלשת

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 12:59

לקראת ציון שנה לפלישה הרוסית לאוקראינה, סקרים חדשים של אזרחי ארה"ב ומדינות שונות ברחבי העולם מראים כי באופן הכללי, התשישות, האינפלציה ויוקר המחיה פוגעים בדעת הקהל הגלובלית בנוגע לתמיכה באוקראינה

בווידאו: לראשונה מפרוץ המלחמה: הנשיא ביידן מבקר באוקראינה/מתוך טוויטר, רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הפתיע את העולם והודיע היום (שני) לביקור פתע בקייב. ביידן התחייב לחבילת סיוע צבאי חדשה לאוקראינה בסך 500 מיליון דולר. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי השניים דנו גם על אספקת נשק לטווח ארוך. עם זאת, סקרים חדשים של דעת הקהל האמריקנית והגלובלית מראים כי התמיכה באוקראינה דועכת בהדרגה.

על פי סקר של The Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research, שפורסם לפני ימים ספורים, 48% מהאמריקנים תומכים בשליחת נשק לאוקראינה, לעומת 60% שתמכו בכך במאי 2022. 29% אמרו כי הם מתנגדים. 37% אמרו כי הם תומכים בשליחת סיוע פיננסי ממשלתי לאוקראינה; 38% מהאמריקנים התנגדו.

ביידן וזלנסקי בקייב. טוויטר, צילום מסך
ג'ו ביידן וולודימיר זלנסקי בקייב/צילום מסך, טוויטר
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נואם בוורשה בעת ביקור בפולין, 26 במרץ 2022. רויטרס
הנשיא ג'ו ביידן בפולין ב-26 במרץ 2022/רויטרס

עוד הראה הסקר כי 19% מהאמריקנים בוטחים ביכולת של ביידן להתמודד עם המצב באוקראינה, ואילו 37% אמרו כי יש להם ביטחון מסוים בנשיא; 43% אמרו כי אינם בוטחים בביידן כלל.

63% מהאמריקנים עדיין תומכים בהטלת סנקציות כלכליות על רוסיה, על פי הסקר, לעומת 71% במאי. 59% אמרו כי הנזק שנגרם לכלכלת ארצות הברית חשוב יותר מהסנקציות על רוסיה, לעומת 55% במאי.

באופן כללי, 26% בלבד מהאמריקנים סבורים כי ארצות הברית צריכה למלא תפקיד גדול בעימות, לעומת 40% במרץ 2022. 24% חושבים שארצות הברית לא צריכה להיות מעורבת בעימות. הסקר כלל 1,068 מבוגרים ונערך ב-26-30 בינואר.

במערב אין כל חדש

סקר עדכני של דעת הקהל הגלובלית של חברת איפסוס, שכלל 28 מדינות, מצא כי באופן כללי, אזרחי מדינות מערביות עדיין רוצים לתמוך באוקראינה, לעומת מדינות באסיה ומבזרח אירופה שבהן חלה ירידה בתמיכה במדינה המותקפת.

רוב האזרחים בכל מדינה שהשתתפה בסקר מסכימות על כך שהממשלה שלהם צריכה לתמוך במדינות אחרות כשהן מותקפות (70%), אך במקביל, סבורים כי לא צריך להתערב צבאית במלחמה באוקראינה (71%).

53% אמרו כי יש להגן על מדינה ריבונית אחרת, גם לאור העובדה שמחירי הדלק והגז עלו בשל הסנקציות נגד רוסיה. המדינות שבהן התמיכה בסנקציות על רוסיה היתה גבוהה מ-30% הן שבדיה, פולין, בריטניה, אוסטרליה, דרום קוריאה וקנדה. התנגדות לסנקציות שלטה בהונגריה, אינדונזיה ומלזיה, על פי סקר איפסוס.

מנגד, 64% מסכימים כי "לאור המשבר הכלכלי הנוכחי", המדינה שלהם "אינה יכולה להרשות לעצמה לתמוך פיננסית באוקראינה". מדובר ברוב בכל המדינות הנסקרות, למעט שבדיה, הולנד וקנדה. עמדה זאת התחזקה מאז מרץ-אפריל 2022, בעיקר בצרפת, גרמניה, פולין ויפן.

הסקר גם מצא כי יש סכנה של תשישות מהמלחמה בקרב האזרחים. פחות אנשים מסכימים כעת כי המדינה שלהם צריכה לקבל פליטים אוקראינים (66% - ירידה של 7% לעומת סקר שנערך במרץ-אפריל 2022). הנכונות לקבל פליטים היתה גבוהה במיוחד בבריטניה, בהולנד ובשבדיה. ירידה בנכונות חלה בגרמניה, בלגיה ובארצות הברית.

דעת הקהל הגלובלית במרבית מדינות המערב תומכת בסיוע צבאי לאוקראינה. 44% מאזרחי 12 מדינות נאט"ו שכלולות בסקר, תומכים בשליחת חיילים למדינות נאט"ו הסמוכות לאוקראינה, רק 31% מתנגדים. בנוסף, 48% תומכים בכך שהמדינה שלהם תספק נשק ומערכות הגנה אוויריות לצבא האוקראיני, לעומת 29% שמתנגדים - רובם בהונגריה ובאיטליה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. GettyImages
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין/GettyImages

בכל הקשור לרוסיה, 63% אמרו כי "חוסר מעש יעודד את רוסיה לנקוט בפעולה צבאית גם במקומות אחרים באירופה ובאסיה (ירידה של 5% לעומת הסקר הקודם). רק 40% תומכים בשימור יחסים דיפלומטיים עם רוסיה - עלייה של 2% לעומת הסקר הקודם. התמיכה ביחסים אלה היתה גבוהה בהודו, אינדונזיה וטורקיה. בפולין נרשמה התמיכה הנמוכה ביותר ביחסים עם רוסיה.

ובסופו של יום, עלייה נרשמה במספר הנסקרים שמסכימים כי "הבעיות של אוקראינה אינה העסק שלנו, ואל לנו להתערב" (42% - עלייה של 3%).

הסקר כלל 19,003 מבוגרים בגילי 18-74 ונערך ב-25 בנובמבר-9 בדצמבר 2022, בארצות הברית, קנדה, מלזיה, דרום אפריקה, טורקיה, תאילנד, אינדונזיה וסינגפור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully