וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הפרטים הסודיים על ביקור הנשיא ביידן בקייב

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 19:58

הנשיא האמריקני קיבל את ההחלטה הסופית לגבי הביקור ביום שישי במהלך סיעור מוחות בחדר הסגלגל. תכנון הביקור נמשך כמה חודשים, אך עובדת קיומו נשמרה בסוד גם בתוך הבית הלבן והפנטגון. הבית הלבן הודיע לקרמלין על הביקור הצפוי כמה שעות לפני המראתו של ביידן

בווידאו: לראשונה מפרוץ המלחמה: הנשיא ביידן מבקר באוקראינה/מתוך טוויטר, רויטרס

הבית הלבן הודיע לקרמלין על הביקור הצפוי של הנשיא ג'ו ביידן בקייב כמה שעות לפני המראתו על מנת למנוע צעדים שגויים שעלולים להוביל להסלמה, כך אמר היום (שני) דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי. ביידן הגיע הבוקר לביקור פתע בבירת אוקראינה והבטיח לעמוד לצד אוקראינה ככל שיידרש. הביקור נערך ימים ספורים לפני ציון שנה לפלישה הרוסית לשכנתה.

נהנשיא ג'ו ביידן והנשיא וולודימיר זלנסקי, במהלך ביקור ביידן בקייב. רויטרס
מתחבקים בקייב. ביידן וזלנסקי/רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי, קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
מטיילים בקייב. ביידן וזלנסקי/רויטרס

ביום חורף שמשי וקר, ביידן, במשקפי שמש טייסים, צעד לצד נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במכנסי צבא ירוקים, במרכז קייב לכנסייה עם כיפת הזהב כשברקע האזעקות מפלחות את האוויר. "כשפוטין פלש לפני כמעט שנה, הוא חשב שאוקראינה חלשה והמערב מפולג. הוא טעה ובגדול", אמר ביידן.

מחוץ לכנסייה, טנקים רוסיים שרופים הוצבו בכיכר כסמל למתקפה הרוסית הכושלת על הבירה בתחילת הפלישה. מאז, עשרות אלפי אזרחים וחיילים נהרגו בשני הצדדים, ערים נהרסו ומיליוני פליטים נמלטו על נפשם. רוסיה טוענת כי סיפחה חמישית מאוקראינה, ואילו המערב התחייב לסיוע צבאי לקייב בשווי עשרות מיליארדי דולרים.

הנשיא זלנסקי אמר כי "הביקור הזה של נשיא ארצות הברית לאוקראינה, הראשון מזה 15 שנה, הוא הביקור החשוב ביותר בהיסטוריה של יחסי אוקראינה-ארצות הברית". שר החוץ האוקראיני דמיטרי קולבה כינה את הביקור "ניצחון לעם האוקראיני ולנשיא זלנסקי" ואיתות ברור לרוסיה ש"איש אינו מפחד ממך!".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי, קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
ביידן וזלנסקי לוחצים ידיים, קייב/רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי , קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
ביידן נכנס לארמון הנשיאותי עם זלנסקי/רויטרס

"ניו יורק טיימס" דיווח כי על פי גורמים רשמיים בבית הלבן, ביידן קיבל את ההחלטה הסופית לגבי הביקור בקייב ביום שישי במהלך סיעור מוחות בחדר הסגלגל. תכנון הביקור הסודי נמשך כמה חודשים, אך עובדת קיומו נשמרה בסוד, גם בתוך הפנטגון והבית הלבן.

ביידן המריא מארצות הברית לפולין במטוס אייר פורס 1 ביום ראשון שעה 04:15 לפנות בוקר, שעון החוף המזרחי. כתבים בודדים, שנשבעו לסודיות והטלפונים שלהם נלקחו מהם, הגיעו איתו לקייב. עוד ליווה את הנשיא ג'ייק סאליבן, יועץ הבית הלבן לביטחון לאומי; ג'ן אומלי דילון, סגנית ראש הסגל; ואנני טומסיני, מנהלת תפעול החדר הסגלגל.

הכתבים שהורשו להצטרף לביידן קיבלו אישור לשלוח דיווח לעיתונאים אחרים רק אחרי הגעת הנשיא לקייב. גורם אמריקני אמר כי לאחר הנחיתה בפולין, ביידן חצה את הגבול לאוקראינה ברכבת, ונסע כעשר שעות לקייב. הוא צפוי לשוב בדרך דומה לפולין ולעשות דרכו לוורשה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי ורעייתו אולנה, קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
ביידן, זלנסקי ואשתו/רויטרס

ביידן הגיע לקייב בשעה 8 בבוקר, שעון מקומי (9 בבוקר שעון ישראל). הוא לבש חליפה כחולה ועניבה מפוספסת בצבעי כחול-צהוב - צבעי דגל אוקראינה.

כבישים נסגרו ברחבי העיר כזמן שהשיירה הנשיאותית עשתה דרכה לאולמות המוזהבים של ארמון מרינסקי, המשכן הרשמי של נשיא אוקראינה. בשעה 08:30, ביידן התקבל בכניסת האמרון על י די זלנסקי ואשתו אולנה זלנסקה. "תודה שבאת", אמר זלנסקי בעודו לוחץ את ידו של ביידן. "נהדר לראות אותך", ענה ביידן. "חשוב מכך: מה שלום הילדים שלך?" הוא שאל.

שני המנהיגים נפגשו בפרטיות לפני שנשאו הצהרות משותפות בארמון. קצת אחרי 11 בבוקר, השיירה של ביידן נסעה למנזר כיפת הזהב של מיכאל הקדוש, היכן שמנהיגים התחבקו שוב. הם בילו בקתדרלה חמש דקות לפני שיצאו יחדיו החוצה, לקול אזעקה שנשמעה קצת אחרי 11:30. תמונות של ביידן עם הנשיא זלנסקי וההצהרות הפומביות שלהם פורסמו לאחר מכן.

השיירה של ביידן עזבה את הכנסייה לשגרירות ארצות הברית בצהריים, ועזבה שוב כ-45 דקות לאחר מכן. בשעה 2 בצהריים, דיווחו כתבים שביידן עזב את קייב.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי, קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
ביידן וזלנסקי בארמון הנשיאותי/רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי, קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
ביידן וזלנסקי/רויטרס

הביקור של ביידן בקייב אמור להאפיל על הנאום הצפוי מחר של ולדימיר פוטין. הנשיא הרוסי אמור לחשוף את המטרות שלו לשנה השנייה של מה שהוא מכנה "מבצע צבאי מיוחד" באוקראינה.

לדברי ארקדי מילמן, ראש תוכנית רוסיה במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS ושגריר ישראל ברוסיה לשעבר, "מדובר באירוע היסטורי שנותן רוח גבית אדירה לאוקראינה. מחר פוטין ינאם בפרלמנט הרוסי, והביקור היום שולח מסר חזק ונחוש לפוטין; ארצות הברית היא הגב של אוקראינה ותגביר את הסיוע הצבאי והכלכלי בדמות חבילות חדשות של סיוע צבאי לאוקראינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully