וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא איום על רוסיה": ג'ו ביידן הודיע על משלוח 31 טנקי אברמס לאוקראינה

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 19:12

לאחר חודשים של התנצחויות ותירוצים, גם גרמניה הכריזה מוקדם יותר כי תשלח 14 טנקים כבדים מדגם לאופרד 2 לאוקראינה - כפי שמבקש הנשיא זלנסקי. רוסיה הגיבה: "זאת תהיה פרובוקציה גסה"

בווידאו: ארצות הברית תשלח טנקי אברמס לאוקראינה/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע היום (רביעי) על משלוח של טנקים כבדים מסוג אברמס לאוקראינה - בשינוי מדיניות פתאומי, לאחר חודשים של התנצחויות ותירוצים. הבית הלבן אישר כי ביידן שוחח עם מנהיגי בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה הבוקר, במסגרת "תיאום הדוק לגבי התמיכה באוקראינה".

ביידן הודה למדינות האירופיות שהתחייבו לשלוח ציוד ותחמושת לאוקראינה, ובמיוחד לגרמניה. "אנחנו מאוחדים בנוגע לאוקראינה", הוא אמר. הנשיא האמריקני הוסיף כי הגעת הטנקים המשוכללים בעולם לאוקראינה תימשך זמן, אך ארצות הברית תתחיל לאמן חיילים אוקראינים מהר ככל האפשר. ביידן גם פנה לרוסיה ואמר כי הצעד "אינו מהווה איום" עליה.

הבוקר, גרמניה הודיעה כי תשלח גם כן טנקים מדגם לאופרד 2 לאוקראינה ואישרה את הייצוא שלהם גם ממדינות אחרות שרכשו טנקים כאלה מתוצרתה. היעד הוא להקים במהירות שני גדודים של טנקים עבור אוקראינה, נכתב בהצהרה. גרמניה תספר בשלב ראשון 14 טנקים מהמאגר הצבאי שלה. הדרכה של חיילים אוקראינים בגרמניה תחל בקרוב, וגרמניה תספק גם תחמושת ולוגיסטיקה, הוא הוסיף.

"ההחלטה התקבלה בהתאם למדיניות של תמיכה באוקראינה כמיטב יכולתנו. אחנו פועלים בזירה הבינלאומית בתיאום צמוד", אמר קנצלר גרמניה אולף שולץ. מנכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג, מנהיגי פולין וצרפת ברכו על ההחלטה הגרמנית. ממשלות הולנד, פינלנד וספרד אמרו כי גם הן שוקלות אספקת טנקים לאוקראינה. ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק אמר כי גרמניה קיבלה את "ההחלטה הנכונה".

מהארמון הנשיאותי בקייב נמסר כי "נלקח הצעד הראשון בדרך לקבלת טנקים. הצעד הבא - קואליציית טנקים. אנחנו זקוקים להרבה 'נמרים'". נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי חוגג היום יום הולדת 45.

עם זאת, משגרירות רוסיה בברלין נמסר כי גרמניה זנחה את האחריות ההיסטורית שלה לרוסיה וכי אספקת הטנקים לאוקראינה היא מסוכנת ביותר ומעלה את העימות לשלב חדש. שגריר רוסיה בוושינגטון מיהר להגיב וכתב בטלגרם כי "ברור מאליו שוושינגטון מנסה להביס את רוסיה אסטרטגית. אם ארצות הברית תחליט לספק טנקים, הצדקה של צעד כזה בטענה כי מדובר ב'נשק הגנתי' לא תעבוד. זאת תהיה פרובוקציה גסה נגד הפדרצייה הרוסית", הוא אמר.

וולודימיר זלנסקי בנאומו בקונגרס האמריקני. 22 בדצמבר 2022. רויטרס
זלנסקי בקונגרס האמריקני/רויטרס
וולודימיר זלנסקי נבחר לאיש השנה של מגזין "טיים". מגזין "טיים", אתר רשמי
זלנסקי נבחר לאיש השנה של מגזין "טיים"/אתר רשמי, מגזין "טיים"
וולודימיר זלנסקי, אולנה זלנסקה וילדיהם בקייב, אוקראינה. אינסטגרם, אתר רשמי
זלנסקי ומשפחתו/אתר רשמי, אינסטגרם

השבועון הגרמני "דר שפיגל" דיווח אתמול ששולץ החליט לשלוח לאוקראינה טנקים גרמניים מסוג לאופרד 2. פולין כבר הודיעה כי היא מוכנה לשלוח 14 טנקים לקייב. ראש הממשלה מטאוש מורבייצקי אמר כי אם גרמניה תמשיך בסירובה, "נקים קואליציה קטנה של מדינות שמוכנות לתרום ציוד מודרני, טנקים מודרניים".

יועץ של נשיא אוקראינה אמר בתגובה שמשלוח של "כמה מאות טנקים" יהיה בגדר "מכת מחץ לטובת הדמוקרטיה, נגד האוטוקרטיה הרוסית".

בווידאו: גרמניה תשלח טנקי לאופרד 2 לאוקראינה/רויטרס
קאנצלר גרמניה אולף שולץ עם טנק מסוג לאופרד 2. רויטרס
קנצלר גרמניה אולף שולץ עומד לפני טנק לאופרד 2/רויטרס
טנקים אמריקנים מסוג אברמס. רויטרס
טנקי אברמס מתוצרת ארצות הברית/רויטרס
טנק לאופרד 2. יוטיוב, אתר רשמי
טנק לאופרד 2 מתוצרת גרמניה/אתר רשמי, יוטיוב

לחץ דיפלומטי כבד הופעל זה זמן מה על גרמניה לשלוח טנקים, או לכל הפחות לאשר למדינות שרכשו טנקים מתוצרת גרמניה לייצא אותם לאוקראינה, לטובת המלחמה ברוסיה. אך ברלין הטילה וטו על העברתם לקייב, ככל הנראה בגלל חשש מההשלכות הרוסיות לצעד כזה.

בפסגה בינלאומית מיוחדת שנערכה ביום שישי בבסיס הצבאי האמריקני רמשטיין בדרום-מערב גרמניה, ברלין המשיכה להתעקש לא לקבל החלטה לגבי הענקת הטנקים לאוקראינה, מה שעורר תסכול רב בקרב קייב ובעלות בריתה. אפילו מרוקו שלחה, על פי דיווחים, מספר לא ידוע של טנקי T-72B לאוקראינה. מרוקו רכשה את הטנקים מבלארוס, אך שוכנעה לשלוח אותם לאוקראינה. שרי החוץ של ליטא, אסטוניה ולטביה פירסמו בשבת הצהרה משותפת, שבה דחקו בגרמניה לספק את הטנקים לאוקראינה מיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully