וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל בוחנת מחדש את מדיניות אספקת הנשק לאוקראינה

2.2.2023 / 13:09

עד כה ישראל דחתה את הבקשות מצד ממשל ביידן וממשלות נוספות לספק סיוע צבאי לאוקראינה, מחשש למתיחות עם רוסיה - אך כעת נתניהו הנחה לבחון מחדש את המדיניות. רה"מ עדכן את שר החוץ בלינקן בדברים במהלך ביקורו. בכירים ישראלים מעריכים: לא צפוי שינוי מדיניות משמעותי

כוחות אוקראיניים מותקפים על ידי צבא רוסיה בעיר באחמוט, דונייצק/טלגרם

הממשלה מבצעת בחינה מחדש של המדיניות הישראלית כלפי הפלישה הרוסית לאוקראינה והאפשרות של אספקת מערכות נשק הגנתיות לאוקראינה, כך לפי שלושה פקידים ישראלים בכירים.

למה זה חשוב

  • ישראל נמצאת תחת לחץ הולך וגובר מצד ממשל ביידן, חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים וממשלות נוספות במערב לספק סיוע צבאי כמו מערכות הגנה מטילים לאוקראינה.
  • עד כה ישראל דחתה את רוב הבקשות האמריקניות והאוקראיניות לספק נשק הגנתי לאוקראינה וזאת על רקע החשש כי מהלך עזה ייצור מתיחויות עם רוסיה ויפגע באינטרסים ביטחוניים ישראלים בסוריה.

עוד בוואלה!

ארה"ב ביקשה מישראל טילי נ"מ ישנים מדגם "הוק" כדי להעביר לאוקראינה

לכתבה המלאה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקר בחרסון לאחר שחרורה. רויטרס
יקבל נשק מישראל? זלנסקי/רויטרס

התמונה הגדולה

  • הקמת הממשלה החדשה בישראל עוררה חשש בוושינגטון כי היא עומדת לנקוט בקו פרו-רוסי יותר וזאת על רקע מערכת היחסים הקרובה שהיתה לראש הממשלה נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

מאחורי הקלעים

  • זמן קצר אחרי חזרתו לתפקיד ראש הממשלה הנחה נתניהו על בחינה מחדש של המדיניות הישראלית כלפי המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, כך אמרו לוואלה! פקידים ישראלים בכירים.
  • לדבריהם, בחינת המדיניות מתבצעת בהובלת המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה עם מעורבות של משרד הביטחון, משרד החוץ והמוסד. ביום שני נתניהו עידכן את שר החוץ האמריקני טוני בלינקן כי ישראל מבצעת בחינה מחדש של המדיניות והבהיר כי הממשלה בראשותו לא תעשה פחות מהממשלה הקודמת בכל הנוגע לסיוע ותמיכה באוקראינה, כך לפי פקיד ישראלי בכיר.
  • לדברי הפקיד הבכיר לאחר סדרת הביקורים של בכירי ממשל ביידן בישראל בשבועיים האחרונים ארצות הברית מבינה שנתניהו "לא מתכוון להזיז את המחט לכיוונה של רוסיה".

תמונת המצב

  • בשבועות האחרונים ביקש ממשל ביידן מישראל לתת את טילי הנ"מ הישנים מדגם "הוק" שיצאו משימוש מבצעי ונמצאים במחסני צה"ל וזאת כדי להעביר אותם לאוקראינה.
  • פקיד ישראלי בכיר אמר כי יש קבוצה הולכת וגדלה של בכירים במערכת הביטחון ובקהילת המודיעין שסבורים שעל ישראל לשנות את המדיניות ולספק סיוע צבאי לאוקראינה בדרכים שלא יקרעו את החבל מול רוסיה. למשל, מתן אישור למדינות שלישיות להעביר לאוקראינה מערכות נשק ישראליות מסוימות שברשותן.
  • הפקיד הישראלי הבכיר ציין עם זאת כי בסבירות גבוהה מאוד הבחינה מחדש של המדיניות לא תסתיים בהחלטה לבצע שינוי דרמטי ולבטח לא תתקבל החלטה לספק לאוקראינה מערכות נשק ישראליות מתקדמות באופן ישיר.

מה הלאה

  • שר החוץ אלי כהן אמר לבלינקן במהלך ביקורו בישראל כי בכוונתו לבקר בקייב בזמן הקרוב, להיפגש עם מקבילו האוקראיני דמיטרי קולבה ולפתוח מחדש את שגרירות ישראל במדינה. זה יהיה הביקור הראשון של שר ישראלי בקייב מאז הפלישה הרוסית והביקור הראשון של שר חוץ מהמזרח התיכון.
  • בשבועות הקרובים צפויים גם ראשי אגודת הידידות הישראלית-אוקראינית של הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין וח"כ זאב אלקין לצאת לביקור בקייב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully