וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן מסרב לספק לאוקראינה מטוסי F-16, באירופה לא שוללים: "הכול על הפרק"

עודכן לאחרונה: 1.2.2023 / 7:27

נשיא ארה"ב השיב בשלילה כשנשאל על בקשת זלנסקי לשדרג את חיל האוויר שלו בהמשך להעברת הטנקים המתקדמים, בעוד שצרפת ופולין פתוחות לרעיון תחת תנאים מסוימים. המודיעין הבריטי: צבא רוסיה פתח במתקפה גדולה במזרח - אך לא צפויה פריצת דרך מבצעית

כוחות אוקראיניים מותקפים על ידי צבא רוסיה בעיר באחמוט, דונייצק/טלגרם

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן דחה את הבקשות של אוקראינה להעביר לידיה מטוסי קרב מדגם F-16, בעוד שמדינות אחרות באירופה לא הוציאו זאת מכלל אפשרות. קייב נואשת לחזק את צבאה כדי להדוף את הכוחות הרוסיים משטחה, ואחרי שקיבלה הבטחות לאספקת טנקים מתקדמים מהמערב היא שמה את יהבה על כלי טיס מתקדמים.

ביידן נשאל על הבקשה של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אתמול בבית הלבן, והשיב: "לא". מנגד, צרפת ופולין מראות נכונות לשקול זאת, ושר ההגנה של אוקראינה ייפגש היום (שלישי) בפריז עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. האחרון אמר אתמול כי "אין לשלול דבר" בכל הנוגע למתן סיוע לאוקראינה, שמתכננת לפתוח בקרוב במתקפת נגד חדשה נגד רוסיה המתקדמת באטיות במזרח המדינה.

מקרון, שאמר את הדברים לפני דבריו של ביידן, הדגיש כי אספקת מטוסי קרב מתקדמים לאוקראינה תלויה בכמה גורמים, כולל הימנעות מהסלמה והבטחה של קייב שהם לא ישמשו לתקיפת שטחה של רוסיה. הוא אמר כי שר ההגנה של אוקראינה ייבקש גם עם מקבילו בצרפת במהלך ביקורו בפריז.

בפולין, המובילה קו תקיף נגד מוסקבה, ראש הממשלה מתאוש מורבייצקי אמר כי הוא לא שולל את הרעיון. לדבריו, אספקה פוטנציאלית של מטוסי F-16 לאוקראינה השכנה תדרוש "תאום מוחלט" בין חברות נאט"ו.

אנדריי ירמק, ראש לשכת הנשיאות של אוקראינה, ציין כי התבטאויותיהם של מנהיגי צרפת ואוקראינה הן "סימנים חיוביים".

זלנסקי נפגש עם ביידן בבית הלבן 21 בדצמבר 2022. רויטרס
בוושינגטון חוששים מהסלמה נוספת במלחמה. ביידן וזלנסקי בפגישתם בבית הלבן, דצמבר/רויטרס

זלנסקי אמר אתמול כי רוסיה החלה "בנקמה" נגד ארצו, ששיבשה את תכניות הפלישה שלה, באמצעות התקפות חסרות רחמים במזרח המדינה. במשך שבועות הזהיר נשיא אוקראינה כי מוסקבה מתכננת להאיץ את מתקפותיה אחרי כמעט חודשיים שבהם הלחימה במזרח ובדרום הפכה לסטטית. אוקראינה מצפה להגעתם של הטנקים המתקדמים מגרמניה ומארצות הברית, אולם כניסתם לשדה הקרב צפויה רק בתוך כמה חודשים.

מפה של אזור הלחימה בוולדאר, אוקראינה. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
מפה של אזור הלחימה בוולדאר, אוקראינה/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

לפי המודיעין הבריטי, רוסיה שלחה כוחות גדולים - בהיקף של חטיבה - אל וולדאר, אחד ממעוזי הכוחות האוקראיניים בדונייצק, אחד מארבעת המחוזות שאותם מוסקבה מנסה לספח. אף שהכוחות הרוסיים עשויים לרשום הישגים מקומיים, המתקפה החדשה לא צפויה להביא לפריצת דרך מבצעית. "לא סביר שלרוסיה יש מספיק כוחות פנויים באזור כדי להשיג פריצת דרך מבצעית משמעותית", העריכו במודיעין הבריטי.

המודיעין הבריטי מעריך עוד כי צבא רוסיה מנסה "לפתח ציר התקדמות חדש" לתוך שטחים במחוז דונייצק שבשליטת צבא אוקראינה, כדי להסיט כוחות מהחזית בעיר באחמוט צפונה. הכוחות הרוסיים כותשים את באחמוט במשך חודשים, אך הכוחות האוקראיניים מפגינים התנגדות עזה ומחזיקים מעמד.

חייל אוקראיני בעיר באחמוט שבמחוז דונייצק, 27 בינואר 2023. רויטרס
עיקר הלחימה מתרכזת במזרח. חייל אוקראיני בחזית בעיר באחמוט, בשבוע שעבר/רויטרס

וולדאר שוכנת בקצה הדרומי של החזית במזרח אוקראינה והיא משקיפה על קווי רכבת לאספקת הכוחות הרוסיים בחזית הדרומית הסמוכה. קייב הצליחה לסכל כמה מתקפות של רוסיה על העיירה מאז תחילת המלחמה בפברואר שעבר. היא טוענת שסיכלה גם את המתקפה האחרונה, אף שמנהיג מחוז דונייצק מטעם הכוחות הרוסיים טען שהם הצליחו להשיג דריסת רגל בעיירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully