וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ביקשה מישראל טילי נ"מ ישנים מדגם "הוק" כדי להעביר לאוקראינה

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 19:51

בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו לוואלה! כי הפנטגון ביקש לקבל את הטילים שיצאו משימוש ונמצאים במחסני צה"ל. ישראל השיבה כי המערכת לא שמישה וניתן להשתמש בה לגרוטאות מתכת בלבד. בכיר ישראלי אחר אמר שהתשובה לא הייתה מדויקת ושכן ניתן להחזיר את המיירטים לשימוש

בווידאו: בנימין נתניהו בפגישתו עם היועץ לביטחון לאומי של ארהב גייק סאליבן/תקשורת רוה"מ

ממשל ביידן ביקש לאחרונה מישראל טילי נ"מ ישנים מדגם "הוק" שהוצאו משירות ונמצאים במחסני צה"ל, כדי להעביר אותם לאוקראינה לצורך חיזוק מערך ההגנה האווירית שלה מפני תקיפות של חיל האוויר הרוסי, כך אמרו היום (רביעי) בכירים ישראלים ואמריקנים שמעורים בנושא.

למה זה חשוב

  • מדובר בניסיון נוסף מצד ממשל ביידן לשכנע את ממשלת ישראל להעביר סיוע צבאי הגנתי לאוקראינה. עד כה ישראל סירבה כמעט לכל בקשה אמריקנית להעביר סיוע צבאי לאוקראינה, והביעה חשש שמהלך כזה ייצור מתיחות מול רוסיה ויפגע באינטרסים ביטחוניים ישראלים בסוריה.
סוללת טילי נ.מ (הוק) של חיל האוויר.. אתר חיל האויר, אתר רשמי
סוללת טילי "הוק". ביידן, ונתניהו/אתר רשמי, אתר חיל האויר

תזכורת

  • ישראל רכשה מארצות הברית טילי נ"מ מדגם "הוק" כבר בשנות ה-60 והשתמשה בהם במלחמת ששת הימים ב-1967 ובמלחמת יום כיפור ב-1973. באותן שנים נחשבה מערכת ההגנה האווירית הזו, שפותחה על ידי חברת "ריית'יאון" האמריקנית, לטכנולוגיה המתקדמת ביותר.
  • במהלך השנים ישראל רכשה מערכות הגנה אווירית חדשות מארצות הברית ובראשן מערכת הפטריוט. ישראל אף פיתחה בעצמה שורה של מערכות הגנה אווירית מתקדמות ביותר כמו "כיפת ברזל", "חץ" ו"שרביט קסמים".
  • לפני כעשור צה"ל פלט את טילי ה"הוק" משירות פעיל ופירק את יחידות המילואים שהפעילו את המערכת. פקיד ישראלי בכיר אמר כי כ-10 סוללות משגרי "הוק" הועברו לאחסון בימ"חים של צה"ל יחד עם מאות מיירטים והם נמצאים שם עד היום.

מאחורי הקלעים

  • בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו כי לפני כשבועיים משרד ההגנה האמריקני פנה למשרד הביטחון הישראלי וביקש שישראל תמסור את מערכות ה"הוק" הישנות שנמצאות באיחסון ואת המיירטים כדי להעביר אותם לאוקראינה.
  • הבכיר האמריקני ציין כי בקשה דומה הועברה בחודשיים האחרונים לכמה מדינות נוספות שעדיין משתמשות במערכת ה"הוק" או כאלה שמחזיקות אותן באיחסון. ארצות הברית מנסה בעצמה בימים אלה לשפץ משגרים ומיירטים של מערכת ה"הוק" שנמצאים ברשותה ולהעביר אותם לאוקראינה.
  • פקיד ישראלי בכיר אמר כי גורמים במשרד הביטחון אמרו למקביליו במשרד ההגנה האמריקני כי אין שינוי במדיניות ישראל ששוללת אספקת נשק לאוקראינה.
  • הגורמים במשרד הביטחון אמרו למקביליהם בפנטגון כי מערכות ה"הוק" שבידי ישראל אינן שמישות ולא יכולות לתפקד כיוון שאוחסנו שנים רבות ללא כל תחזוקה. הוא ציין כי השימוש היחיד בהן יכול להיות כגרוטאות מתכת.
  • אלא שבכירים ישראלים טוענים כי הטענה הזו אינה מדויקת. לדבריהם, בשעה שאת המשגרים כנראה לא ניתן להחזיר לפעולה, הרי שמאות מיירטי ה"הוק" שמאוחסנים בישראל יכולים לעבור שיפוץ ולחזור לשימוש מבצעי.
במלאות 30 שנים למלחמת המפרץ- ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף חומרים ארכיוניים נדירים: אחד הטילים שהפעלנו: סוללת טילי נ.מ (הוק) של חיל האוויר.. באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, משרד הביטחון
סוללת טילי "הוק"/משרד הביטחון, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

מה הם אומרים

  • בנאום שנשא ב-10 בינואר בכינוס של השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון שר ההגנה האמריקני לוייד אוסטין רמז לבקשה שהעביר הממשל לישראל לגבי טילי ה"הוק". דבריו עברו מתחת לרדאר וכמעט לא זכו לכל התייחסות בתקשורת.
  • אוסטין אמר לראשי איפא"ק כי מערכות ה"הוק" שארצות הברית סיפקה לישראל עזרו לה להגן על עצמה מפני מצרים וסוריה בשנות ה-60 וה-70. "כעת, טילי ה"הוק" כבר אינם פסגת הטכנולוגיה. אבל הם יכולים לסייע לדמוקרטיה אחרת שנמצאת במצור להגן על עצמה", אמר שר ההגנה האמריקני.
  • אוסטין הוסיף כי ארצות הברית פועלת מול בנות בריתה ברחבי העולם כדי לספק מערכות הגנה אווירית מדגם "הוק" לצבא אוקראינה.
  • ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "מדיניות מערכת הביטחון לא השתנתה. כל בקשה נבחנת לגופה. מעבר לכך איננו מתייחסים לפרטים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully