וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו עונה לביקורת על המהפכה המשפטית: משפטיזציה מעכבת פרויקטים חשובים בישראל

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 20:30

רה"מ טען כי הליכים משפטיים עיכבו את פרויקטים להקמת תשתיות, והייעוץ המשפטי מנע ממנו להביא חיסונים בזמן התפרצות מגפת הקורונה. "עודף המשפטיזציה הוא כמו חול בגלגלי הכלכלה הישראלית", אמר. סמוטריץ' תקף את הביקורת מצד הכלכלנים: "גם מיליארד שקרים לא יהפכו לאמת"

נתניהו: מערכת המשפט עיכבה את הפקת הגז ואת בניית כביש 6/מערכת וואלה!

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' השיבו הערב (רביעי) לביקורת שנמתחה בימים האחרונים על הרפורמה המשפטית מצד נגיד בנק ישראל, כלכלנים בכירים ועובדי ההייטק. נתניהו טען כי מערכת המשפט מעכבת פרויקטים להקמת תשתיות בישראל, וסמוטריץ' תקף את הביקורת מצד הכלכלנים: "גם מיליארד שקרים לא יהפכו לאמת".

נתניהו פתח את דבריו כשאמר כי "הליכים משפטיים מיותרים עיכבו פרויקטים תשתיתיים חשובים. אתם יכולים לדמיין את מדינת ישראל בלי כביש 6? הרכבת המהירה בין תל אביב לירושלים? גם אלה התעכבו בגלל משפטיזציה. עודף המשפטיזציה הוא כמו חול בגלגלי הכלכלה הישראלית. הרפורמה המשפטית נועדה להחזיר את ישראל למשפחת הדמוקרטיות של העולם. היא תחזק את הרשויות. אנחנו מחויבים לעצמאות בית המשפט".

"הייתי צריך ללכת לכנסת כדי לעקוף את היועץ המשפטי לממשלה שהתנגד להבאת חיסונים. אני אומר לאופוזיציה - תינהגו באחריות. תפסיקו לפגוע בכלכלת ישראל", המשיך ראש הממשלה. "אני אומר למשקיעים: תמשיכו להשקיע בכלכלת ישראל. זה ישתלם לכם".

חשיפת התוכנית של ראש הממשלה ושר האוצר לטיפול בהתייקרויות במשק , ירושלים. ינואר 2023. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
ישיבו לביקורת. נתניהו וסמוטריץ' במסיבת עיתונאים, החודש/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

השר סמוטריץ' השיב לביקורת הכלכלנים וטען כי "גם מיליארד שקרים לא יהפכו לאמת". לדבריו, הוא מתכנן רפורמות להפחתת הרגולציה על הכלכלה הישראלית. בנוסף, שר האוצר הסביר מהי חשיבות הרפורמה המשפטית לטענתו. "אנחנו ממשפטים את עצמנו לדעת - בעוד שממוצע באירופה הוא 2.2 תיקים משפטיים ל-100 איש, בישראל זה יותר מפי שניים מזה", אמר. "אם מתגלה סכסוך בחוזה לוקח לבית המשפט 975 ימים להתערב".

"חוסר הוודאות הזה מגולם בסיכון ששווה כסף. העסקה הופכת ליקרה כשיש אי ודאות. היא יקרה יותר כי אי אםשר לדעת מה בית המשפט יחליט לגבי התוכן בחוזה", המשיך סמוטריץ'. "מי שנושא באחריות לתוצאות אלה נבחרי הציבור. אתם תבואו בטענות אליי אם אני חלילה אכשל בתפקידי, אבל כשמי שמקבל את ההחלטה שאין להם את האחריות, הם תמיד ינהלו ניהול סיכונים שמרני וזו רגולציה חונקת".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, אמר בתגובה לדבריו של ראש הממשלה: "מסיבת העיתונאים ההיסטרית והמזיעה של נתניהו לא משאירה שום מקום לספק. ביבי חלש והוא יודע שהוא מוביל לפגיעה אנושה בכלכלה הישראלית. כל אזרחי ישראל ישלמו עליה מהכיס שלהם וישלמו ביוקר".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בתגובה לדבריו של נתניהו: "במפגינים הוא מזלזל, על היועמ"שית הוא מאיים ואת הנגיד הוא מבטל - אבל הסיבה לעצור את ההפיכה המשטרית היא לא רק ירידה בדירוג האשראי ולא רק ההגנה על מפקדי צה"ל בחו"ל שתפגע - אלא קודם כל ומעל הכול משום שהיא תהרוס את הערכים הבסיסיים שעליהם הוקמה מדינת ישראל. נתניהו, ההיסטוריה לא תסלח לך על מסע החרבת שיטת הממשל והקרע שאתה יוצר בעם. עוד לא מאוחר לעצור".

עוד בוואלה!

נתניהו מנסה לשדר יציבות למשק, אבל הממשלה שלו בהיפר ונטילציה

לכתבה המלאה
מחאת ההייטקיסטים, מתחם שרונה, תל אביב, 24 בינואר 2023. ראובן קסטרו
מחאת ההייטקיסטים בתל אביב. אתמול/ראובן קסטרו

אתמול הפגינו עובדי הייטק נגד הרפורמה ושינוי סדרי הממשל בישראל והשביתו את העבודה למשך שעה. נגיד בנק ישראל אמיר ירון, ששב מוועידת בדאבוס, ביקש לכנס פגישה דחופה עם ראש הממשלה, שבה העלה את החששות של משקיעים מפני הרפורמה והזהיר מפני ההשלכות שלה על כלכלת ישראל.

מוקדם יותר היום פרסמו מאות כלכלנים מכתב משותף, שבו הם מתריעים מפני פגיעה חמורה בכלכלה הישראלית בשל הרפורמה המשפטית. על החותמים על המכתב נמנים זוכה פרס נובל לכלכלה פרופ' דניאל כהנמן, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר פרופ' יוג'ין קנדל, פרופ' מנואל טרכטנברג, פרופ' עומר מואב, שייעץ לשר האוצר לשעבר יובל שטייניץ, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר פרופ' אבי בן-בסט ובכירים נוספים.

"קיומו של כוח פוליטי רב בידי הקבוצה השלטת ללא איזונים ובלמים חזקים, עלולים להוביל את המדינה לנחשלות כלכלית", כתבו. הכלכלנים הזהירו מפני צמצום ההשקעות בהייטק הישראלי שמהווה קטר משמעותי למשק, העברת מרכזי פיתוח בינלאומיים מישראל בשל החשש לפגיעה בזכויות אדם, וכן מציגים חשש מפני "בריחת מוחות" מישראל, דבר שיפגע בחוסן של הכלכלה הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully