וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מנסה לשדר יציבות למשק, אבל הממשלה שלו בהיפר ונטילציה

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 11:00

ראש הממשלה מנסה לפנות לסדר יום כלכלי כדי להסיט את תשומת הלב הציבורית מהמהפכה המשפטית, ולשדר אחריות ושיקול דעת אל מול מחאת ההייטק ואזהרות חברות דירוגי האשראי. נתניהו אמנם מאשים את האופוזיציה בהפחדות, אבל זו הקואליציה שלו שמסתחררת לכל עבר

בווידאו: מחאת עובדי הייטק בעד ישראל דמוקרטית ובית משפט עצמאי/יותם רונן

ראש הממשלה בנימין נתניהו הקדיש את ערב האתמול לאחד הנושאים האהובים עליו; כלכלה. הוא נפגש עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ונגיד בנק ישראל אמיר ירון, דיבר איתם על התקציב הדו שנתי וחוק ההסדרים, והבטיח שיהיו בו בשורות למאבק ביוקר המחיה, לצמיחה במשק, ולשימור וייצוב כלכלת ישראל לארבע השנים הקרובות. "עוצמתה של מדינת ישראל נמדדת גם בעוצמת כלכלתה האיתנה", מסרה לשכת ראש הממשלה את אחת משורותיו הנושנות והמוכרות של נתניהו, שסיים בהבטחה: "ואנחנו נדאג בעזרת השם שתישאר כזאת".

כמה שעות קודם לכן, מאות הייטקיסטים ובעלי עסקים גדולים במשק יצאו לרחובות בשביתת מחאה על המהפכה המשפטית שהממשלה מקדמת. הביביסטים ברשתות גיחכו על הצפונבונים הפריבילגיים שעזבו את עמדות האספרסו בשביל לזעוק, אבל את נתניהו, אפשר לשער, זה כנראה משעשע קצת פחות. הוא, חסיד אומת הסטארט אפ, הסייבר והחדשנות, יודע יותר מכולם שמדובר במגזר הכי יצרני במשק, שמשלם את רוב המסים ומכניס את רוב ההשקעות. מחאת ההייטק, שמצטרפת להפגנות האזרחיות המתרחבות נגד צעדי החקיקה האנטי דמוקרטיים שהממשלה מקדמת, שולחת מסר מהדהד לכל קצוות תבל - וגם לאנליסטים בחברות דירוגי האשראי ובתי ההשקעות.

בשבוע שעבר הזהיר בכיר בחברת S&P שהמהלכים להחלשת הדמוקרטיה ושינוי האיזונים בין הרשויות יכולים לסכן את דירוג האשראי של ישראל. שני נגידים לשעבר של בנק ישראל - קרנית פלוג ויעקב פרנקל -הדהדו את דבריו השבוע במאמר בידיעות אחרונות, שבו התריעו שהחלשת מערכת המשפט עלולה לגרור ירידה בנכונות של משקיעים זרים להשקיע בישראל ולהמיט מכה קשה על כלכלת ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לשעבר אריה דרעי. מתוך ישיבת סיעה של ש"ס. 23 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
מפגן תמיכה בוטה. נתניהו לצד דרעי בישיבת הסיעה, החודש/פלאש 90, יונתן זינדל

הנגיד הנוכחי ירון, שחזר מהוועידה הכלכלית בדאבוס, הצטרף לאזהרות קודמיו, והעביר אתמול לנתניהו את תמצית שיחותיו והדאגה מההשלכות הכלכליות האפשריות של הרפורמה של לוין. שביתת המחאה של אנשי ההייטק זעקה את אותו המסר, על הסכנה והחשש מבריחת עסקים, השקעות ומוחות אם יעברו השינויים הדמוקרטיים שממשלת נתניהו מקדמת.

הפניה של נתניהו אמש לסדר היום הכלכלי נועדה להסיט את תשומת הלב הציבורית מהכותרות המשפטיות הבלתי פוסקות, כמו גם מהיוזמות השנויות במחלוקת שצצות חדשות לבקרים על ידי חברי הממשלה והקואליציה החדשים. אבל לא פחות מכך, אם לא יותר, היא מאותתת על ניסיון של ראש הממשלה לשדר יציבות ואחריות אל מול החרדה והתבהלה העסקית והכלכלית שעלולה להקרין בהמשך אל שווקי העולם. נתניהו אמנם מאשים את האופוזיציה ב"הפחדות חסרות אחריות" שפוגעות במכוון בעוצמתה הכלכלית של ישראל אבל זו השלכה, הכחשה או היתממות. כי בזמן שהוא מנסה לשדר יציבות - הממשלה שלו בהיפר-ונטילציה.

עוד לא חלף חודש מאז ההשבעה, והקואליציה החדשה כבר הספיקה להכריז על כוונתה לחולל שינויי משטר קיצוניים ולפגוע בשידור הציבורי, ונדמה שכל אחד מחבריה מחפש כעת לרשום על שמו רפורמה או גזרה שמטרתה לפגוע במגזר החילוני והליברלי. רק בשבוע החולף, ח"כ בועז ביסמוט הגיש את הצעת החוק הראשונה שלו להגבלת חופש העיתונות; שר התרבות והספורט מיקי זוהר זגזג עם השבת הישראלית; ויו"ר יהדות התורה משה גפני החל לקדם איסור הכנסת חמץ בבתי חולים והפרדה בשמורות הטבע. ואנחנו רק ביום רביעי.

עוד בוואלה!

מאות כלכלנים מתריעים: התכנית המשפטית של נתניהו ולוין תגרום לפגיעה חמורה בכלכלת ישראל

לכתבה המלאה
איתמר בן גביר במהלך אירוע סיכום שנה של משטרת ישראל. 14 בינואר 2023. ראובן קסטרו
מפעיל לחץ על הממשלה. בן גביר/ראובן קסטרו

בתווך, בכירי הקואליציה התכנסו למפגן תמיכה בוטה בשחיתותו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, ראשי המפלגות שלחו מכתב איומים ליועמ"שית, וחבורת הביביסטים המושבעים התייצבה להפגין מול ביתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. מהיוזמות של זוהר וגפני, שנוגעות בבטן החלשה של הליכוד בדת ומדינה, נתניהו ממהר להתנער, אבל מהרפורמה הקיצונית של לוין והתעלולים המשפטיים של דרעי הוא ממש לא הסתייג. להיפך.

ככל שהקואליציה של נתניהו תמשיך להסתחרר לכל עבר, המחאה הציבורית, עסקית וכלכלית רק תתגבר ותקשה עליו לייצב את הכלכלה והמשק. אבל היא גם תקשה עליו ועל שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לייצב את בקואליציה ולצלוח את דיוני התקציב. ראש הממשלה ושר האוצר סיכמו אתמול על "גידור "ההתחייבויות התקציביות העצומות בהסכמים הקואליציוניים כדי להתאים את התקציב למסגרת פיסקלית אחראית ושקולה. המשמעות היא שלא כל מה שנתניהו הבטיח לשותפיו הוא באמת יוכל לקיים.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר היה הראשון לזהות, והשיק אתמול את קמפיין התקציב שלו בדרישה להגדיל משמעותית את תקציב המשטרה, ושרים נוספים צפויים להצטרף אליו בדרישות דומות בהמשך. באווירה שבה כל איש בקואליציה הישר בעיניו יעשה, העברת התקציב תהיה אתגר קשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully