וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטים ויועצים משפטיים במשרדי הממשלה מאיימים בשביתה: "עתידנו מוטל על הכף"

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 10:54

איגוד המשפטנים וארגון הפרקליטים שלחו מכתבי התראה לפני הכרזה על סכסוך עבודה, בעקבות כוונת הממשלה לקדם את התוכנית להחלשת מערכת המשפט. "הצעדים יפגעו בוודאות ובאופן חמור בתנאי העבודה"

פסקת ההתגברות ושינוי הוועדה לבחירת שופטים: הרפורמה של לוין במערכת המשפט/מערכת וואלה!

איגוד המשפטנים וארגון הפרקליטים איימו היום (שלישי) בשביתה והכרזה על סכסוך עבודה, בעקבות קידום הרפורמה להחלשת מערכת המשפט ששר המשפטים יריב לוין מבקש להעביר. "עתידנו האישי, המקצועי והתעסוקתי, מקום עבודתנו ועצם קיומו, מהותו ומעמדו מוטלים על הכף", נכתב בהודעת איגוד המשפטנים.

על פי המכתב שנשלח מטעם האיגוד, הסיבה לנקיטת הצעדים הארגוניים היא כוונת הממשלה לשנות את מעמדם ודרך בחירתם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה באופן חד צדדי וללא הידברות. "בהתאם להתפתחויות בזמן הקרוב מול המדינה יוחלט אם נידרש כבר להכריז בפועל על סכסוך העבודה ולהיערך לנקיטת צעדים ארגוניים", הזהיר יו"ר האיגוד יצחק גורדון.

בארגון הפרקליטים הבהירו כי "צעדי הממשלה יפגעו בוודאות ובאופן חמור בתנאי העבודה והשירות של פרקליטי המדינה, בביטחונם התעסקותי וביחסים הקיבוציים מול המדינה". יו"ר ארגון הפרקליטים, אורית קורין מסרה: "מכלול צעדי החקיקה יביאו לייתור הייצוג המשפטי של המדינה על ידי הפרקליטות, לפגיעה קשה בייצוג המדינה שתהפוך למיקור חוץ של עמדת המדינה בבתי המשפט ובכלל הערכאות".

יריב לוין  במהלך ועידת ג'רוסלם פוסט 24 באוקטבור 2022. אבשלום ששוני, מעריב
מאיימים בשביתה בעקבות הרפורמה שלו. לוין/מעריב, אבשלום ששוני

אתמול הודיע יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כי הציע לנשיא יצחק הרצוג להקים ועדה נשיאותית, שתגבש חלופה לרפורמה להחלשת מערכת המשפט ששר המשפטים יריב לוין מבקש להעביר. לדבריו, הרצוג בוחן את ההצעה. "הוועדה תגבש הצעה אמיתית, מאוזנת ושקולה, לתיקון ושיפור מערכת המשפט, ולהסדרת היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת", אמר לפיד בישיבת סיעתו. בתוך כך, לוין נפגש עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, כדי לדון ברפורמה.

הנשיא אישר את הדברים. "כחלק משיחות שמקיים נשיא המדינה בשבועות האחרונים במטרה למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם, שוחח הנשיא גם עם יו"ר האופוזיציה", נמסר מטעמו של הרצוג. "נשיא המדינה ממשיך במאמצים בלתי פוסקים עם כלל הגורמים הרלוונטיים, במטרה ליצור דיאלוג ושיח רחב היקף, קשוב ומכבד, בתקווה להגיע להבנות רחבות ככל שניתן".

לפני כשלושה שבועות הציג שר המשפטים יריב לוין את הרפורמה שהוא מבקש להעביר במערכת המשפט. הצעדים שהוא מבקש לנקוט: שינוי הנציגים בוועדה לבחירת שופטים, העברת פסקת ההתגברות, ביטול "עילת הסבירות" ושינוי היחס כלפי היועצים המשפטיים.

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 9 בינואר 2023. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
ביקש לגבש חלופה לרפורמה. לפיד/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

תחילה, לוין מבקש לשנות את השיטה לבחירת שופטים, בכך שיוציא מהוועדה את שני נציגי לשכת עורכי הדין ויחליפם בחברי כנסת. "לא עוד מצב שבו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול, אלא ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים", טען שר המשפטים.

לוין הסביר כי הוא מעוניין להסדיר את פסילת החוקים ופסקת ההתגברות. לדבריו, תחוקק פסקת ההתגברות, ולפיה ברוב של 61 חברים, הכנסת תוכל לבטל פסילת חוק על ידי בית המשפט. "תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד", אמר לוין, והסביר שלצורך פסילת חוק תידרש הסכמה פה אחד של השופטים הדנים בו.

בנוסף, שר המשפטים מבקש לבטל את "עילת הסבירות" - אותה עילה שבגינה מבקשת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לפסול את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי. "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של ממשלה נבחרת בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט, במקום זאת החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת", קבע השר.

לבסוף לוין מבקש לשנות את המדיניות כלפי היועצים המשפטיים, ולבטל את הקביעה כי עמדתם מחייבת את הדרג המדיני לפעול לפיה. "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, 'יועצים' ולא 'מחליטים'", אמר שר המשפטים. "כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".

  • עוד באותו נושא:
  • יריב לוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully