וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעלים הילוך: הממשלה ממשיכה לקדם את המהפכה המשפטית - וההתנגדות נמשכת

עודכן לאחרונה: 19.2.2023 / 1:24

המחאה נגד תכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט הגיעה לשיאה בשבוע החולף, אך בינתיים לא הושגה פריצת דרך שתביא להידברות בין הממשלה למתנגדים לצעדיה. ביום שני מתכננים מארגני המחאה לשבות שוב, ומנגד, בממשלה לא נרתעים ומתעקשים על המשך קידום החקיקה "ללא הפסקה"

בווידאו: יעלון: עם ישראל התעורר, גלאון: הדיון בוועדת החוקה - ביזיון/צילום: יותם רונן

המחאה נגד המהפכה במערכת המשפט תמשך גם בשבוע הקרוב, ותתפרש על פני שורת הפגנות ברחבי הארץ. הערב (שבת) צפויה ההפגנה בתל אביב, כמדי מוצאי שבת, וביום שני ישבתו שוב המוחים נגד המהפכה ויגיעו להפגנה גדולה מול משכן הכנסת בירושלים.

מנגד, בממשלה לא מתכוונים לעצור את קידום החקיקה של הרפורמה, וכפי ששר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הבהירו השבוע, היא תמשך "בלי הפסקה". זאת, חרף בקשת הנשיא יצחק הרצוג ביום ראשון שעבר להקפיא את החקיקה עד להידברות הקואליציה והאופוזיציה.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, הכנסת, ירושלים,  13 בפברואר 2023. עמיר טרקל, אתר רשמי
המחאה נמשכת. ההפגנה בירושלים בשבוע שעבר/אתר רשמי, עמיר טרקל

מובילי המאבק הכריזו על יום שני הקרוב כ"יום מאבק לאומי". בהצהרה שמסרו ביום חמישי בבית סוקולוב בתל אביב הם פירטו את הצעדים בהם ינקטו, ואמרו שבשבוע הבא מתוכננות צעדות בערים שונות, השבתות עסקים והפגנה בירושלים מול משכן הכנסת. "קוראים לציבור הרחב להתגייס למאמץ", קראו.

"ביום שני הקרוב הכנסת מביאה להצבעה את חוק יסוד הדיקטטורה", אמרו בהצהרה. "זהו כנראה החוק המסוכן ביותר מבין החקיקה שמובאת. אם החוק יובא להצבעה ויעבור - הידברות תהיה בלתי לגיטימית בעליל. זהי נקודה שבה בכל שלב הקואליציה תוכל להעביר את החקיקה".

עוד בוואלה!

לידיעת דחפורי הדיקטטורה: המחאה מתפשטת במהירות - ולא רק בקרב מחנה השינוי

לכתבה המלאה
שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"החקיקה נמשכת בלי הפסקה". דיון בוועדת החוקה/פלאש 90, יונתן זינדל

ביום רביעי דרש יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מהקואליציה לעצור את קידום המהפכה המשפטית למשך 60 ימים כדי לאפשר לנשיא המדינה יצחק הרצוג להקים ועדה נשיאותית. לפיד שוחח עם הנשיא הרצוג לפני הנאום.

"כדי לקדם הידברות לאומית, כדי שלא נקרע לשני עמים, מניח כאן על השולחן איך נראה הליך תקין. מה פירוש ועדה נשיאותית, איך היא אמורה לעבוד", אמר לפיד בנאום במליאת הכנסת. "74 שנה חיכינו, לא יקרה שום דבר אם זה ייקח עוד כמה שבועות שבזכותם נציל את עם ישראל ממשבר נורא".

באותו יום החליט יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, למשוך את הצעות חוק פסקת ההתגברות, "חוק דרעי 2" וחוק מח"ש, שהיו אמורות לעלות להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. לטענת רוטמן ולוין הסרת ההצעות מסדר היום אינה נוגעת לניסיונות ההידברות, כי החוקים הללו אינם קשורים לרפורמה המשפטית, וכי קידום חקיקת הרפורמה תמשך "בלי הפסקה".

מפגינים בירושלים נגד המהפכה המשפטית 16 בפברואר 2022. רוני כנפו
הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים, בחמישי/רוני כנפו

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר מגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully