וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ולוין טרם הגיבו לנאום הרצוג; לפיד: "המחאה תימשך"

עודכן לאחרונה: 12.2.2023 / 23:13

נשיא המדינה הציע בנאומו משא ומתן בין הצדדים בנושא הרפורמה המשפטית. בקואליציה כעסו: "כשרדפו אברכים וליכודניקים לא שמעתי אף אחד מציע פשרה". באופוזיציה תמכו: "אם נוזמן לשיח אמיתי נתייצב ראשונים". יריב לוין הגיב: " אין לקשור בין ההידברות התקדמות החקיקה"

בווידאו: הרצוג קרא לעצור את החקיקה של הרפורמה המשפטית/צילום: לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא הערב (ראשון) נאום לאומה על רקע הקונפליקט והמחאות בעקבות הרפורמה המשפטית. בנאומו הזהיר הרצוג מ"קריסה חוקתית וחברתית". בנאומו את הרצוג כי אין להתעלם ולדחות לגמרי את הרפורמה, אבל כי "מכלול חלקיה במתכונתה הנוכחית מעלים חשש עמוק מפוטנציאל השפעה לרעה על יסודותיה הדמוקרטים של מדינת ישראל". לבסוף, קרא הרצוג למשא ומתן שמטרתו לסדיר את היחסים בין הרשויות, והציג חמישה עקרונות שישמשו הבסיס לאותו משא ומתן.

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי תקף את נאומו של הרצוג ואת קריאתו לפשרה בין הצדדים ומסר כי "בזמן ממשלת ההונאה, כשחירפו וגידפו מערכות אלוקים חיים, לא שמעתי אף אחד מציע פשרה. כשרדפו אברכים ולומדי תורה, כשרמסו ליכודניקים באשר הם, את המסורת, את הציונות, לא היתה שום קריאה להידברות. צביעות היא שם המשחק ואנחנו מזמן סיימנו להשתתף בו. להמשיך עם הרפורמות בכל הכח".

סגן ראש כממשלה ושר המשפטים יריב לוין הגיב לדברי הרצוג גם הוא ומסר: "נאום נשיא המדינה התקיים בשעה שהשתתפתי בדיון בקבינט המדיני-ביטחוני. רק לאחר הדיון יכולתי לשמוע בקשב רב את דבריו. יש בהצעתו מרכיבים חיוביים, ויש בה גם מרכיבים שמנציחים את המצב הלא תקין הקיים".

"כפי שאמרתי לכל אורך הדרך, אני מוכן ומעוניין לקיים הידברות אמיתית עם חברי אופוזיציה שיסכימו לכך, וכדאי להתחיל בהידברות זו מיד", הוסיף לוין, "על מנת שההידברות לא תהפוך לאמצעי לגרירת רגליים כדי לעכב ולמנוע רפורמה מהותית ומשמעותית במערכת המשפט, אין לקשור בין ההידברות והתקדמות הליכי החקיקה. לצד קידום החקיקה יש לכולנו מספיק זמן כדי שנוכל להידבר ולהגיע להבנות טרם הקריאה השנייה והשלישית".

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"אין לקשור בין ההידברות והתקדמות הליכי החקיקה", יריב לוין/פלאש 90, יונתן זינדל

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב גם הוא ומסר כי "הנשיא הרצוג הציב מתווה ראוי". לפיד הוסיף כי הוא דורש שיתקיימו כל התנאים הבאים: עצירה מיידית של החקיקה לפני הקריאה הראשונה כתנאי לכל הידברות. הדיון במתווה יתקיים במשכן הנשיא, במסגרת ועדה נשיאותית. מסגרת חמשת העקרונות שהציב הנשיא תשמש כבסיס למתווה. עד אז: המאבק לא ייפסק, המחאה לא תיעצר. אנחנו נלחמים על ערכי מגילת העצמאות, ועל עצם הרעיון של חיים משותפים והיותנו עם אחד". יצוין כי לפיד מדבר על ועדה נשיאותית, בעוד הרצוג בדבריו דיבר בפירוש על תהליך שיתקיים בוועדת החוקה של הכנסת.

שגריר ארצות הברית בישראל, תומאס ניידס, הביע גם הוא תמיכה וכתב היום בחשבון הטוויטר שלו: "נאום נהדר הערב של מנהיג גדול. תודה לך הנשיא".

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 9 בינואר 2023. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"הנשיא הרצוג הציב מתווה ראוי", לפיד/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ תמך בדבריו של הרצוג. "‏חבריי למחנה הממלכתי ואני נכונים, כפי שהודענו, לשיח של הסכמות על רפורמה אמיתית שבבסיסה אי פוליטיזציה ושמירה על עצמאות הרשות השופטת ומערך הייעוץ המשפטי, חקיקת חוק יסוד וטיפול בסוגיות שיתנו מענה לצורכי האזרחים ולא לגחמות הפוליטיקאים. אם תיעצר החקיקה ונוזמן כולנו לבית הנשיא לשיח אמיתי נהיה מראשוני המתייצבים".

המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) פרסם הודעת תמיכה בעקרונות ובמתווה הפשרה שהציע הרצוג. בהודעה שנמסה מטעם ראש המכון, פרופ' מנואל טרכטנברג, ומנהל המכון , אלוף תמיר הימן, נמסר כי "החברה הישראלית משוסעת וקרועה - על כל הצדדים לבוא בהידברות מיידית מתוך רצון אמיתי לשמר את האתוס המשותף לכולנו שהוא מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. קריאת הנשיא היא אולי ההזדמנות האחרונה למנוע את הרחבת הקרע בחברה הישראלית למימדים שלא ידענו כמותם ופגיעה אנושה בחוסן הלאומי שתפגע בביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 23 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"נכונים לשיח של הסכמות על רפורמה אמיתית" גנץ/פלאש 90, יונתן זינדל

גם ראש ההסתדרות ארנון בר-דוד הגיב בתמיכה לדבריו של הנשיא ואף קרא "לכל אזרחי ישראל להתאחד מאחורי דבריו". "אין כאן מנצחים או מפסידים. בואו נעצור לפני שהשסע הפוליטי יפרק את החברה הישראלית לגורמים" אמר בר-דוד.

עוד הוסיף יו"ר ההסתדרות אומר כי נפגש הערב עם הרצוג, והעמיד את עצמו ואת ההסדרות לרשות הנשיא. "אעשה כל שביכולתי כדי להביא לשיח בין הצדדים למען שלמות מדינתו והחברה הישראלית. אין לנו ארץ אחרת".

חבר הכנסת חילי טרופר מהמחנה הממלכתי תמך גם הוא בדברי הנשיא. "כל מי שיש בו אחריות לאומית ורוצה למנוע את הקרע בעם ולשמור על הדמוקרטיה, צריך לענות הערב לעקרונות הנשיא בצורה ברורה: כן. שר המשפטים ויו"ר ועדת חוקה ומשפט, תקפיאו את החקיקה ותיכנסו להידברות".

שר המשפטים לשעבר גדעון סער הגיב גם הוא ומסר כי "לא צריך להסכים לכל ניואנס בדברי הנשיא הרצוג כדי לקבוע שזהו בסיס הגון להדברות. כפי שעמד על כך גם הנשיא: תנאי להדברות כנה ואמיתית הוא עצירה מיידית של החקיקה".

ארנון בר דוד בוועידת ההסתדרות. דוברות ההסתדרות,
"להתאחד מאחורי דברי הרצוג", ארנון בר-דוד/דוברות ההסתדרות

ממטה המאבק בהפיכה המשטרית נמסרה תמיכה בדבריו של הרצוג, אך הובהר כי המאבק לא תם. "נאום מעומק הלב של נשיא המדינה, שמבין את עומק השבר שמביאה הדיקטטורה. מחר שביתה, ניפגש בשעה 12:00 מחוץ לכנסת - עד אשר קואליציית הדיקטטורה תודיע שהיא מסירה לחלוטין את האיום להרוס את הציונות והדמוקרטיה".

מאבק הגלימות נמסר בתגובה כי "המאבק תומך ביוזמת הנשיא הקורא לעצירת הליך החקיקה לאלתר תוך קיום דיון מעמיק ובמטרה להגיע להסכמה מלאה. ככל שהליך החקיקה יוקפא ללא דיחוי, מאבק הגלימות ישמח ויעודד לקחת חלק בשיח על בסיס עקרון הפרדת הרשויות, שמירת עצמאות בתי המשפט והבטחת קיומה הדמוקרטי של המדינה".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב, 11 בפברואר 2023. ניב אהרונסון
"אסור לנהל משא ומתן על הרס שלטון החוק", התנועה לאיכות השלטון/ניב אהרונסון

עוד תמכו בהצעת הנשיא להידברות גם המכון למדיניות העם היהודי (JPPI), שהודיע על פתיחה בקמפיין עם הסיסמא "עוצרים מלחמת אחים", ובו יככבו הישראלים שצפויים להגיע מחר להפגנות הענק.

יושבי ראש ומנכ"לי הבנקים פועלים, לאומי, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי תמכו ביוזמת הרצוג, וקראו "לביצוע רפורמה במערכת המשפט בהידברות ובהסכמה רחבה, שתשמור על אחדות העם [...] והמשך שגשוג של כלכלת ישראל".

לעומת זאת, צדדים אחרים בצד השמאלי של המפה הפוליטית הביעו אכזבה מדבריו של הרצוג. מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי "אסור לנהל משא ומתן על שינוי המבנה המשטרי והרס שלטון החוק, בוודאי שלא שינוי הנעשה על ידי נאשם בפלילים וחבריו שריו המורשעים. הנושא היחידי עליו ניתן להתחיל לנהל שיג ושיח הוא כינון חוקה למדינת ישראל וקבלת מגילת זכויות אדם. זו המטרה האסטרטגית החשובה ביותר, דרכה ניתן לחזק ולבצר את היסודות הדמוקרטיים והליברליים של מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully