וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם וייאוש במוקדי רעידות האדמה בטורקיה וסוריה: "אין סיוע, המצב גרוע מאוד"

עודכן לאחרונה: 10.2.2023 / 11:24

מאות אלפי תושבים שאיבדו את קורבי משפחתה וביתם נזקקים למזון ולחימום, והמראות מרחבי שתי המדינות מעידים על אסון הומניטרי חמור: "כולם כאן ילדים, ואין לנו חימום". בצל הביקורת על ארדואן, בטורקיה עשויים לדחות את הבחירות

בווידאו:נזקי רעידת אדמה בטורקיה, קרמאנמרש, 8 בפברואר 2023/יואב איתיאל

קור, רעב וייאוש אוחזים במאות אלפי אנשים שנותרו ללא קורת גג לאחר רעידות האדמה שפקדו את טורקיה וסוריה לפני שלושה ימים, בעוד שמניין ההרוגים הגיע היום (חמישי) ל-20 אלף - יותר ממספר הקורבנות ברעידת האדמה הגדולה הקודמת שהכתה בטורקיה, ב-1999, שבה נספו 17 אלף איש.

בשתי המדינות, מאות אלפי אנשים נותרו ללא קורת גג בעיצומו של החורף. רבים לנים במקלטים מאולתרים בחניונים של סופרמרקטים, במסגדים, באצטדיונים בצדי הכבישים או בין ההריסות, ורבים מהם נואשים למזון, מים וחימום.

בטורקיה, שבה נהרגו 17,134 איש, עקורים בתחנת דלק ליד העיירה קמלפסה אספו בגדים מקופסאות קרטון שנתרמו. בעיר הנמל איסקנדרון, תושבים חסרי בית התאספו סביב מדורות בשולי הדרכים ובמוסכים ומחסנים הרוסים.

עקורים אחרי רעידת האדמה בסוריה . 9 בפברואר 2022. רויטרס
אלפים נותרו חסרי בית בטורקיה ובסוריה/רויטרס
רעידת האדמה בטורקיה. 9 בפברואר 2022. רויטרס
החורבות אחרי הרעש בטורקיה/רויטרס

חילוצו של ילד בן שנתיים לאחר 79 שעות שבהן היה לכוד בהריסות בניין שקרס בהטאי, טורקיה, וחילוצם של עוד כמה לכודים עודדו את צוותי החיפוש העייפים, אך התקווה לאתר ניצולים רבים נוספים בעיי החורבות הולכת ופוחתת. הרשויות בטורקיה אמרו כי כ-6,500 מבנים במדינה קרסו ואינספור של מבנים נוספים ניזוקו. על פי דוח ראשוני של אוניברסיטת בואזיצ'י, כ-40% מהמבנים בקהרמאנמרש ניזוקו.

לפי גורמים רשמיים בטורקיה, כ-13.5 מיליון בני אדם חיים באזור האסון המשתרע על פני כ-450 ק"מ, מאדנה במערב ועד דיארבאקיר במזרח. בסוריה, רעידת האדמה הותירה קורבנות דרומה עד חמאת, ששוכנת כ-250 ק"מ ממוקד הרעש.

רעידת האדמה בטורקיה. 9 בפברואר 2022. רויטרס
חילוץ פצועים בטורקיה/רויטרס

גורם רשמי בטורקיה אמר כי האסון מציב "קשיים חמורים מאוד" לקיום הבחירות המתוכננות ב-14 במאי, שבהן הנשיא רג'פ טייפ ארדואן צפוי לעמוד בפני האתגר הקשה ביותר שלו מאז שעלה לשלטון לפני שני עשורים.

הזעם של רבים מהתושבים במוקדי האסון בטורקיה על אספקת הסיוע האיטית והעיכובים בתחילת מאמצי החילוץ עשוי להשפיע על תוצאות הבחירות, אם הן אכן יתקיימו במועדן. ארדואן הכריז על מצב חירום בעשרת המחוזות שנפגעו מהרעש שיאפשר לו להגביל חירויות וזכויות אחרות.

בנוסף לכך, ממשלתו הגבילה אתמול את השימוש בטוויטר בטענה שמופץ בו "מידע כוזב", אך באופוזיציה האשימו את ארדואן בניסיון להשתיק את הביקורות נגדו בשעה שבה העברת מידע בזמן אמת קריטית כל כך. היום חזרה הגלישה ברשת החברתית לסדרה, אחרי פגישה בין נציגי ממשלה לבין אנשי החברה.

עקורים אחרי רעידת האדמה בסוריה . 9 בפברואר 2022. רויטרס
עקורים אחרי הרעש בסוריה/רויטרס
רעידת האדמה בטורקיה. 9 בפברואר 2022. רויטרס
כ-6,500 מבנים בטורקיה קרסו/רויטרס

בסוריה, מניין ההרוגים הכולל עלה ליותר מ-3,000, כששיירת סיוע ראשונה של האו"ם חצתה היום את הגבול מטורקיה לשטחי המורדים בצפון-מערב המדינה. "כולם כאן ילדים, ואנחנו צריכים חימום ואספקה. אתמול בלילה לא יכולנו לישון כי היה כל כך קר. זה רע מאוד", אמרה מונירה מוחמד, אם לארבעה ילדים שברחה מחאלב לאידליב לאחר רעידת האדמה.

בג'נדריס, עיירה שהפכה לעיי חורבות, איברהים חליל מנקאווין צעד ברחובות מלאי ההרס כשהוא אוחז בשק לבן. לדבריו, הוא איבד שבעה מבני משפחתו, כולל אשתו ושניים מאחיו. "אני מחזיק את השק הזה עבור אחי, הבן הצעיר שלו ונשותיהם כדי שנוכל לארוז אותם בשקים", אמר. "המצב גרוע מאוד. ואין סיוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully