וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פליטים בארצם: אחרי הרעידה הקטלנית, המונים בטורקיה הפכו חסרי בית

10 מחוזות כבר הוגדרו בטורקיה כ"אזורי אסון" בעקבות רעידת האדמה שגבתה את חייהם של כ-10,000 איש. האו"ם מעריך כי חצי מתושבים באזורים שחוו את הרעדיה הקטלנית הפכו לפליטים חסרי בית, וחלקם עברו להתגורר במסגדים ואף במכוניתהם. "רק בבניני הממשלה יש מים וחשמל", סיפרו

תושבי העיר גאזינטפ בטורקיה שנטשו את דירותיהם בעקבות רעידת האדמה/יואב איתיאל

איתור הנעדרים וחילוץ הלכודים בין הריסות מבנים הן המשימות הדחופות ביותר לכוחות החירום וההצלה הפועלים בעקבות הרעידה הגדולה שפקדה שלשום (שני) את טורקיה. עד כה הוגדרו עשרה מחוזות במדינה כאיזורי אסון. על פי הערכות, 8,000 בני אדם כבר חולצו בחיים. אבל, יותר מעשרת אלפים איש כבר נמצאו מתים.

על פי האו"ם, למחלצים, שעובדים בתנאי מזג האוויר הקשים, יש חלון הזדמנות של שבוע שאחריו הסיכויים להישרדות בחיים הופכים קלושים. זאת, תוך מחסור כבד בכלים הנדסיים. במקביל, צריכות הרשויות להתמודד עם מספרים הולכים וגדלים של אזרחים שנותרו ללא קורת גג, אחרי שכ-6,000 מבנים קרסו. הפליטים האלה נוספים לפליטים מעשור של מלחמת אזרחים בסוריה והמיליונים שעזבו את בתיהם באוקראינה בעקבות המתקפה הרוסית.

צוות החילוץ בחיפושים אחר ניצולים לאחר רעידת האדמה באל אתריב, סוריה 7 בפברואר 2023. רויטרס
צוות החילוץ בחיפוש אחר ניצולים/רויטרס

כך למשל בעיר גזיאנטפ, שם נחתה משלחת של אירגון איחוד והצלה, מסרה אתמול ראש העיר פאטמה סאהין כי באחד מרובעיה, בו התגוררו 60 אלף תושבים, נהרסו כליל מחצית מהמבנים. האו"ם מעריך כי חצי מהתושבים במחוזות שהוגדרו "איזורי אסון", הפכו לפליטים. המשמעות היא מיליוני בני אדם שנותרו ללא בית באמצע החורף. חלקם ככל הנראה היו עוד פלטים קודם לכן, נמלטו מהמלחמה בסוריה, מצאו מקלט בטורקיה וכעת שבו להיות חסרי בית.

חסרי הבית החדשים בעיר גזיאנטפ מצאו מקלט במסגדים, בתי ספר, פארקים ואף במכוניותיהם. משלחת איחוד הצלה הישראלית נתקלה בכמה עשרות פליטים כאלה כבר בטרמינל. "אין בבתים מים חשמל או גז, יש רק בבניני הממשלה", סיפר לוואלה מוסטפא, סטודנט תושב העיר בן עשרים שהגיע עם בני משפחתו ועוד עשרות לטרמינל בשדה התעופה כדי להתחמם לנוח ולנמנם. "אנחנו מפחדים" הוא הודה, "אנחנו כאן כי בטוח לנו כאן".

ראשיד, מורה בן שלושים, גם הוא הגיע לטרמינל עם אשתו ובני משפחה אחרים, דיבר גם כן על הפחד בעקבות רעידת האדמה. "המצב בעיר רע מאד. בהתחלה, בזמן הרעידה הגדולה בהתחלה חשבתי שאשתי מתה", הוא סיפר, "אספתי אותה ואחר כך היינו יומיים במכונית. אבל היה מאוד קר ולא היה לנו אוכל. זה מאוד קשה".

עוד בוואלה!

כעשרת אלפים הרוגים בטורקיה ובסוריה, זעם על קצב החילוץ: "איפה המדינה?"

לכתבה המלאה
הריסות רעידת האדמה בהאטיי, טורקיה, 7 בפברואר 2023. רויטרס
"אין בבתים מים חשמל או גז", הריסות לאחר רעידת האדמה בטורקיה/רויטרס

בדרך לכיוון העיר קרמאנמרש, שאף היא נפגעה קשה באסון, משתרכים תורים ארוכים בתחנות הדלק. הדרך הראשית סגורה לתנועה והכבישים הצדדיים רצופים בורות ומהמורות, ולצידם ניכרים נזקים רבים יותר ויותר ככל שמתקרבים אליה.

בשדה מחוץ לעיר התמקם הלילה פיקוד העורף ובמקביל לחילוצים שמיד החל בהם בעיר עסוקים החיילים גם בהקמת מתחם ישראלי בצמוד למתחם הגרמני ושלוש מדינות אחרות. האו"ם מרכז את המאמצים. על פי דובר סוכנות האום לתאום פעולות הומניטוריות (OCHA) ינס לארקה, 13 משלחות בינלאומיות כבר הגיעו לסייע ועוד 39 משלחות נמצאות בדרכן.

משלחת סיוע של חיל הרפואה, באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל ובשיתוף משרד הביטחון ומשרד הבריאות תמריא לפנות בוקר (ד') לדרום טורקיה. 7 בפברואר 2023. דובר צה"ל
משלחת סיוע של חיל הרפואה לטורקיה/דובר צה"ל

טורקיה, המשתרעת על פני כמה קווי שבר, היא אחד האזורים הפעילים ביותר מבחינה סיסמולוגית בעולם. רעידת האדמה שהתרחשה ביום שני, בעוצמה של 7.8, הייתה העוצמתית ביותר שנמדדה במדינה מאז 1999, ויש אף מומחים הטוענים כי מדובר היה ברעש החזק ביותר במדינה אי פעם. כמו כן מדובר ברעידת האדמה החזקה ביותר באזור מזה מאה שנים.

מוקדי האסון המרכזיים הם דרום טורקיה וצפון סוריה. מאז הרעידה הראשונית נרשמו בטורקיה עשרות רעשי משנה ורעידות אדמה חלשות יותר מאז אתמול, כולל אחת אתמול בבוקר בעוצמה של 5.7.

בסוריה נהרגו יותר מ-1,900 בני אדם ונפצעו אלפים בעקבות הרעידה. לפי סוכנות הידיעות הרשמית,
1,449 בני אדם נפצעו באזורים שבשליטת המשטר בחאלב - בלטקיה, בחמאת, באידליב ובטרטוס. כמו כן 2,500 נפצעו באזורים שבשליטת האופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully