וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-11 אלף הרוגים בטורקיה ובסוריה, זעם על קצב החילוץ: "איפה המדינה?"

הסיכויים למצוא ניצולים יומיים אחרי הרעש האדיר הולכים ופוחתים, ומניין הקורבנות צפוי להמשיך לעלות. ארדואן הכריז על מצב חירום, אך תושבים תקפו את תגובת הרשויות: "אין אפילו אדם אחד כאן". ארגוני הסיוע חוששים מהמתרחש בסוריה השסועה. "זה עכשיו מרוץ נגד הזמן"

בווידאו: ילד מחולץ אחרי 53 שעות מהריסות באורפה, טורקיה/רויטרס

מספר ההרוגים מרעידות האדמה בטורקיה ובסוריה התקרב היום (רביעי) לעשרת אלפים, כשהסיכויים למצוא ניצולים ששרדו בכפור מתחת להריסות הולך וקטן ככל שחולף הזמן. עשרות אלפי אנשים נפצעו בשתי המדינות, ורבים נוספים איבדו את בתיהם. בתי חולים ובתי ספר קרסו, ואזורים שלמים הפכו לעיי חורבות.

בטורקיה, מוקד הרעש, הנשיא רג'פ טייפ ארדואן הכריז על מצב חירום למשך שלושה חודשים בעשרה מחוזות במדינה שאותם הגדיר אזור אסון. מצב החירום יאפשר לממשלה לעקוף את הפרלמנט ולחוקק חוקים חדשים ולהגביל זכויות וחירויות אזרחיות.

ארדואן, שעומד בפני בחירות קשות בעוד שלושה חודשים, אמר כי הממשלה תשכן תושבים שנפגעו מרעידת האדמה בבתי מלון באנטליה. זו רעידת האדמה הקטלנית ביותר שפקדה את טורקיה מאז 1999 ואת העולם בעשור האחרון, וארדואן הזהיר כי זה עלול להיות האסון הכבד ביותר בהיסטוריה של טורקיה.

אישה חולפת ליד גופות באצטדיון בקהרמנמאראס אחרי רעידת האדמה בטורקיה, 8 בפברואר 2023. רויטרס
אחד מהאסונות הקשים במאה הנוכחית. שקי גופות באצטדיון בקהרמאנמרש, היום/רויטרס
ילד בן שמונה מחולץ אחרי 52 שעות מההריסות אחרי רעידת האדמה בהטאיי, טורקיה, 8 בפברואר 2023. GettyImages
ילד מחולץ מההריסות בהטאיי, טורקיה, אחרי 52 שעות, היום/GettyImages

חלק מהתושבים במוקדי הרעש בטורקיה הביעו זעם וייאוש מהתגובה האיטית לטענתם של הרשויות. "אין אפילו אדם אחד כאן. אנחנו תחת השלג, בלי בית, בלי כלום", אמר מוראט אלינאק, שביתו במלטיה התמוטט וכמה מקרובי משפחתו נעדרים. "מה אני יכול לעשות, לאן אני יכול ללכת?".

ארדואן ירד היום לשטח והודה כי היו בעיות בתגובה הראשונית. עם זאת, הוא טען כי המצב משתפר בהדרגה. "היו בהתחלה בעיות בנמלי התעופה ובכבישים, אבל יש הקלה היום ומחר תהיה הקלה נוספת", אמר נשיא טורקיה. "גייסנו את כל המשאבים שלנו. המדינה עושה את עבודתה".

רעידת האדמה הראשונה ביום שני הייתה בעוצמה 7.8, החזקה ביותר באזור זה קרוב למאה שנה, וכמה שעות לאחר מכן התרחשה רעידת אדמה גדולה נוספת בעוצמה כמעט זהה.

אישה אוספת את חפציה מבניין שניזוק, בעקבות רעידת אדמה בגזיאנטפ, טורקיה, 7 בפברואר 2023. רויטרס
"אנחנו תחת השלג, בלי בית, בלי כלום". אישה שביתה ניזוק בגזיאנטפ, אתמול/רויטרס

ארגוני הסיוע חוששים במיוחד מהמתרחש בסוריה, שהייתה שרויה במצב הומניטרי קשה עוד לפני רעידת האדמה בשל מלחמת האזרחים שנמשכת קרוב ל-12 שנה. חלקים מהמדינה עוד נשלטים על ידי ארגוני המורדים, כך שאין כתובת אחת בסוריה שעמה ניתן לתאם את מאמצי הסיוע. בנוסף לכך, מדינות המערב, שרבות מהן התגייסו לעזור לטורקיה, מסתייגות מהעברת עזרה ישירה למשטרו של בשאר אסד הנתון לסנקציות כבדות.

סטודנט ניצל בזכות סטטוס בווטסאפ

גורם באו"ם אמר כי ייתכן שבין ההרוגים גם אלפי ילדים. למרות הטרגדיה האדירה, אירעו כמה רגעים מרגשים ביומיים האחרונים, כשצוותי החילוץ בשתי המדינות הצליחו לחלץ בחיים פעוטות וילדים, שחלקם איבדו בני משפחה רבים. היום חולץ ילד בן שמונה בחיים מההריסות בהטאיי שבטורקיה, אחרי 52 שעות.

בוראן קובט, סטודנט טורקי, שנלכד עם משפחתו בהריסות דירתם בקומה השנייה, ניצל בזכות סטטוס שפרסם בווטסאפ, שכלל סרטון שלו מבקש מכוחות ההצלה להגיע אליו. "המצב של אימא שלי בסדר. אני לא מצליח לשמוע את הדוד שלי", הוא אמר בסרטון. כעבור חמש שעות הגיעו אליו המחלצים. "הטלפון שלי היה איתי", אמר אחרי שחולץ. "חשבתי שאם אשתף סרטון ברשת החברתית, יראו את זה ויצילו אותנו".

תיעוד: משלחת צה"ל מחלצת צעירה מההריסות בטורקיה/דו"ץ

היקפי הנזק של רעידת האדמה כה נרחבים עד שנרשמו הרוגים במחוז חמאת בסוריה, כ-250 ק"מ מדרום למוקד הרעש בטורקיה. "זה עכשיו מרוץ נגד הזמן", אמר יו"ר ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברייסוס. "כל דקה, כל שעה שעוברת, הסיכויים למצוא ניצולים בחיים הולכים ופוחתים", אמר מז'נבה.

צוותים מאלג'יריה וחיילים מצבא סוריה מחפשים אחרי ניצולים מרעידת האדמה בחאלב, סוריה, 8 בפברואר 2023. רויטרס
צוותים מאלג'יריה וחיילים מצבא סוריה מחפשים אחרי ניצולים מרעידת האדמה בחאלב, היום/רויטרס

בכירים בארגון אמרו כי 23 מיליון איש, בהם 1.4 מיליון ילדים, בטורקיה ובסוריה חשופים לנזקי רעידת האדמה הקטלנית. בארגון ציינו את סוריה כמי שזקוקה לסיוע ההומניטרי הגדול יותר בשל המלחמה ההרסנית.

סוריה, שהכחישה כי היא העבירה בקשה לסיוע דרך רוסיה לישראל, פנתה לאיחוד האירופי וביקשה סיוע. "זה מפחיד מכל בחינה", סיפר עבדאללה א-דהאן, תושב חמאת שבה התקיימו כמה הלוויות אתמול. "בכל חיי לא ראיתי דבר כזה, למרות כל מה שקרה לנו", הוסיף בשיחת טלפון. חמאת סבלה מהפגזות כבדות לאורך המלחמה, עד שהמשטר השיב מחדש את השליטה עליה.

בשטחים שבשליטת המורדים בצפון-מערב סוריה, צוותי ההצלה צופים כי מספר ההרוגים יזנק דרמטית. "יש מאמצים גדולים של הצוותים שלנו, אבל הם לא מסוגלים להגיב לאסון ולמספר הגדול של המבנים שקרסו", אמר ראש ארגון ההצלה "הקסדות הלבנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully