וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

16 אלף הרוגים בטורקיה ובסוריה; ארדואן מנסה להשתיק את הביקורת: "זמן לאחדות"

נשיא טורקיה גונן על תגובת הרשויות לאסון רעידת האדמה, אך הודה כי היו ליקויים בשעות הראשונות. שיבושים בגישה לטוויטר וטיקטוק, תושבים מתלוננים על העדר סיוע: "נמות מרעב או מקור". בסוריה, המשטר האשים את המלחמה ואת הסנקציות של המערב: "יש מחסור בציוד"

בווידאו: איחוד הצלה ופיקוד העורף חילצו גבר בן 65 מהריסות רעידת האדמה בטורקיה/דובר צה"ל

טורקיה משבשת את הגישה לרשתות החברתיות במדינה, על רקע הביקורת הנוקבת כלפי ממשלו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן על תגובת המדינה לרעידות האדמה. הרעשים העוצמתיים, שמקורם בטורקיה, עשו שמות במדינה ובסוריה השכנה, ומניין ההרוגים הגיע הבוקר (חמישי) ליותר מ-15 אלף. מניין ההרוגים הכולל עוד צפוי לעלות לעלות, מאחר שמאות בניינים שקרסו בערים רבות הפכו לקברים של תושבים שביתם קרס עליהם בעת שישנו.

הסיכויים למצוא ניצולים ששרדו בכפור מתחת להריסות הולך וקטן ככל שחולף הזמן. עשרות אלפי אנשים נפצעו בשתי המדינות, ורבים נוספים איבדו את בתיהם. בתי חולים ובתי ספר קרסו, ואזורים שלמים הפכו לעיי חורבות.

בטורקיה, תושבים רבים במוקד האסון ישנו במכוניותיהם או ברחובות עטופים בשמיכות מחשש לחזור לבתי המגורים שלהם. מאות רעשי משנה פקדו את המדינה מאז רעידת האדמה ביום שני. ארדואן ביקר אתמול במוקדי האסון ואמר כי פעולות החילוץ מתנהלות כסדרן אחרי שורת תקלות בשעות הראשונות לאסון. נשיא טורקיה, שעומד בפני בחירות קשות במאי, הבטיח כי "אף אחד לא יישאר חסר בית" ואמר כי זה "זמן לאחדות".

נשיא טורקיה ארדואן מבקר ניצולי רעידת אדמה, קרמאנמרש, טורקיה, 8 בפברואר 2023. רויטרס
נשיא טורקיה ארדואן מבקר ניצולי רעידת אדמה, קרמאנמרש, טורקיה, 8 בפברואר 2023/רויטרס

עם זאת, תושבים רבים במוקדי האסון בדרום המדינה התלוננו על מחסור בציוד, ידע ותמיכה בחילוץ הלכודים - לעתים אפילו כשניתן לשמוע אותם זועקים לעזרה מתחת להריסות. התושבים מחפשים מחסה זמני ומזון בכפור, וממתינים בייסורים ליד ההריסות שבהן עשויים להיות לכודים או קבורים בני משפחה וחברים.

"איפה המדינה? איפה הם היו במשך יומיים? אנחנו מתחננים בפניהם. תנו לנו לעשות את זה, אנחנו יכולים לחלץ אותם", אמרה אתמול סביהא אלינאק מהעיר מלטיה, שעמדה בסמוך להריסות מבנה מכוסה בשלג, שתחתית לכודים קרובי משפחה צעירים שלה.

"שרדנו את רעידת האדמה, אבל אנחנו נמות כאן מרעב או מקור", אמר מאלק, בן 64 מהעיר אנטקיה, שהביע ייאוש מהיעדרותם של צוותי החילוץ. עשרות גופות מכוסות בשמיכות או בתוך שקים היו שרועות על האדמה מחוץ לבית החולים.

ארדואן הכריז על מצב חירום למשך שלושה חודשים בעשרה מחוזות במדינה שאותם הגדיר אזור אסון. מצב החירום יאפשר לממשלה לעקוף את הפרלמנט ולחוקק חוקים חדשים ולהגביל זכויות וחירויות אזרחיות. אתמול נרשמו בטורקיה שיבושים בגישה לטוויטר ולטיקטוק, ומומחים העריכו כי זהו מהלך מתואם של הממשלה בניסיון להגביל את הביקורת על התנהלות הרשויות - דווקא בעת שבה רבים נשענים על המידע הזורם מהרשתות החברתיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ילד שחולץ מההריסות על ידי מתנדבי הקסדות הלבנות בג'נדריס, סוריה, 8 בפברואר 2023. רויטרס
אחד מהאסונות הקשים במאה הנוכחית. שקי גופות באצטדיון בקהרמאנמרש, היום/רויטרס

רעידת האדמה הראשונה ביום שני הייתה בעוצמה 7.8, החזקה ביותר באזור זה קרוב למאה שנה, וכמה שעות לאחר מכן התרחשה רעידת אדמה גדולה נוספת בעוצמה כמעט זהה. זו רעידת האדמה הקטלנית ביותר שפקדה את טורקיה מאז 1999 ואת העולם בעשור האחרון, ובכירים במדינה הזהירו כי זה עלול להיות האסון הכבד ביותר בהיסטוריה של טורקיה.

בסוריה: מאות אלפי עקורים, שיירת סיוע ראשונה בדרך

תסכול וזעם דומים נרשמו גם בסוריה השכנה, שחלקה הצפוני הגובל בטורקיה נפגע קשות מרעידת האדמה הגדולה ביום שני. נכון לאתמול, מניין ההרוגים הכולל בסוריה טיפס ל-2,950. שגריר סוריה באו"ם הודה כי למשטרו של בשאר אסד, השולט רק על חלקים מהמדינה, יש "מחסור ביכולות ומחסור בציוד", ותלה זאת במלחמת האזרחים המתמשכת במדינה ובסנקציות המערביות.

לפני סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה, כ-300 אלף תושבים איבדו את בתיהם בעקבות רעידת האדמה, שגרמה לנזקים עד חמאת, המרוחקת כ-250 ק"מ ממוקד הרעש. הנתון מתייחס ככל הנראה רק לשטחים שבשליטת המשטר, שהוסיף כי הוא פתח 180 מקלטים עבור העקורים.

מבנים שקרסו אחרי רעידת האדמה בעיר פזרצ'יק, טורקיה, 9 בפברואר 2023. רויטרס
מבנים שקרסו אחרי רעידת האדמה בעיר פזרצ'יק, טורקיה, 9 בפברואר 2023/רויטרס

בכירים בארגון הבריאות העולמי אמרו כי 23 מיליון איש, בהם 1.4 מיליון ילדים, בטורקיה ובסוריה חשופים לנזקי רעידת האדמה הקטלנית. בארגון ציינו את סוריה כמי שזקוקה לסיוע ההומניטרי הגדול יותר בשל המלחמה ההרסנית. בנוסף לכך, חלקים מהמדינה עוד נשלטים על ידי ארגוני המורדים, כך שאין כתובת אחת בסוריה שעמה ניתן לתאם את מאמצי הסיוע. גורמים באו"ם אמרו כי היום צפויה להיכנס שיירת סיוע לשטחי המורדים בצפון-מערב המדינה, לראשונה מאז רעידת האדמה

למרות הטרגדיה האדירה, אירעו כמה רגעים מרגשים ביומיים האחרונים, כשצוותי החילוץ בשתי המדינות הצליחו לחלץ בחיים פעוטות וילדים, שחלקם איבדו בני משפחה רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully