וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בפינצטה וכפפות": ביזת המוזיאונים באוקראינה נוהלה על ידי אוצרי אמנות רוסים

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 20:54

הצבא הרוסי גנב כמאתיים פריטים ממוזיאון להיסטוריה במריופול, כולל פרטים מזהב בני 2,300 שנים מהאימפריה הסקיתית. הפריטים נבחרו על ידי אדם במעיל לבן שפרץ למרתף המוזיאון עם חיילים רוסים ובחר את מה שעליהם לקחת

אוצרי אמנות רוסים הובילו פשיטות על כ-30 מוזיאונים באוקראינה מאז תחילת המלחמה, כך על פי דיווח ב"סאנדיי טיימס" הלונדוני. על פי הדיווח, פריטי האמנות העתיקים גם מוצאים מגבולות אוקראינה על ידי הרוסים.

ברחבי אוקראינה, מוזיאונים רבים נבזזו בשל פריטי האמנות יקרי ערך מתקופת הסקיתים, קבוצת עמים ממוצא הודו-אירופי, בעיקר שבטים נודדים של פרשים, שעל פי הסברה, היגרו מאסיה המרכזית בין 800 ל־600 לפנה"ס לאוקראינה ודרום רוסיה. במאה ה-7 לפני הספירה, חברו הסקיתים לבבל במלחמה נגד האשורים. הסקיתים השתתפו בפשיטות לתוך אסיה, ועל פי ההיסטוריון היווני הרודוטוס, אף פלשו הסקיתים לסוריה וארץ ישראל והגיעו עד מצרים.

אולגה הונצ'רובה, מנהלת זמנית של מוזיאון חרסון לאמנות. GettyImages
אולגה הונצ'רובה, מנהלת זמנית של מוזיאון בחרסון/GettyImages
פריטי אמנות במוזיאון במריופול נבזזו על ידי רוסים. מוזיאון מריופול, אתר רשמי
ספר תורה עתיק שנגנב על ידי הרוסים/אתר רשמי, מוזיאון מריופול

הפשיטות במוזיאונים הובילו לגניבה של פריטי אמנות, פסלים, ציורים וצלמיות בשווי מיליוני דולרים. "ההוראות מגיעות ממישהו בצמרת הקרמלין", אמר ההיסטוריון הנודע סר אנתוני ביבור, ל"סאנדיי טיימס". "התעמולה של הנשיא פוטין גורסת שאוקראינה כלל אינה קיימת, היא חלק מרוסיה - לכן הם יכולים לקחת כל דבר שהם רוצים".

מומחים אחרים סבורים שמדובר בניסיון למחוק את התרבות האוקראינית. "זאת מדיניות מכוונת להרוס את הזיכרון ההיסטורי של העם האוקראיני", אמר אלכסנדר סימוננקו, ארכיאולוג אוקראיני באקדמיה הלאומית למדעים של אוקראינה.

עוד בוואלה!

הגרינץ' של אוקראינה: "לא ניתן לפוטין לגנוב את חג המולד שלנו"

לכתבה המלאה
מוזיאון מריופול באוקראינה נבזז על ידי רוסים. ויקיפדיה, אתר רשמי
הכניסה למוזיאון במריופול/אתר רשמי, ויקיפדיה
פריטי אמנות במוזיאון במריופול נבזזו על ידי רוסים. מוזיאון מריופול, אתר רשמי
המוזיאון במריופול/אתר רשמי, מוזיאון מריופול

הפשיטה הראשונה אירעה בשלהי מרץ, זמן קצר לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה. אוצר של מוזיאון נחטף ואלפי פריטי אמנות נגנבו במהלך הכיבוש של מריופול ומליופול בדרום המדינה. הצבא הרוסי גנב כמאתיים פריטים ממוזיאון להיסטוריה במריופול (Museum of Local Lore), כולל פרטים מזהב בני 2,300 שנים מהאימפריה הסקיתית, על פי איגוד המוזיאונים.

על פי הדיווח, הפריטים נבחרו על ידי אדם במעיל לבן שפרץ למרתף המוזיאון עם חיילים רוסים ובחר את מה עליהם לקחת "עם פינצטה ובכפפות מיוחדות", אמרה ליילה איברהימובה, אוצרת המוזיאון.

הביזה הגדולה ביותר היתה במוזיאון לאמנות אזורית בחרסון, שם חמש משאיות הועמסו ב-15 אלף פריטי אמנות. אחד הציורים היה גדול מדי, כך שהחיילים נאלצו להותיר אותו מאחור, לצד תותח עתיק שהיה כבד מדי. "אני מרגישה כאילו אני בחלום רע", אמרה מנהלת המוזיאון אלינה דוטסנקו. "זה כואב לראות את כל המדפים הריקים, המוזיאון היה גאוות חיי, האהבה שלי, החיים שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully